Nekromanti Saningen måste fram!!

Elder Girov

Swordsman
Re: Personangrepp...

Andra chans? Hehe, det är väl rätt givet att det inte är moderatorerna stora välvilja som tillåter Doedinan att skapa ett nytt konto? "Ta det lugnt, lilla grisen" är för övrigt också ett internskämt. Självklart var det dumt att säga så, någon kan ju drivas till självmord...

Krille

Super Moderator
Re: Missvisande liknelser.

"Jag förstår inte varför du (och även Dante) inte kan hålla dig till ämnet. Det handlar inte om kypare, pälsallergiker eller marsmänniskor."

Nej, det handlar om folkvett, hyfs och hänsyn. Regler för rökfrittavdelningen finns där för att ett antal icke-rökare inte gillar att sitta i tobaksrök. Regler för pälsdjur finns där för att en del folk är allergiska mot dem. Regler mot otrevligheter, förolämpningar och personangrepp på forumet finns för att folk tar illa upp av dem.

Av någon ämlans anledning behövs de där reglerna: utan rökfritt-regler sitter rökarna var som helst och blir förbannade när icke-rökarna ber dem att inte röka där. Utan pälsdjur-längst-bak-i-bussen-regeln så sitter folk överallt med sina ludna kompisar och skiter fullständigt i allergikerna. Och utan regler mot förolämpningar, personangrepp och otrevligheter så ballar forum ut i allmäna personangreppsforum.

Ska det vara så förb...andslåda svårt att förstå det?

Sodivra

Champion
Re: Vad jag tycker.

Så användarna har en skyldighet att vara trevliga mot moderatorerna medan moderatorerna ska få vara otrevliga?

Som sagt, jag tycker det hade varit bra om Dante hade varit trevligare, men han har ingen skyldighet.
Jag anser inte att Dante var direkt otrevlig. Oartig kanske, men inte otrevlig.

Det märks att du aldrig jobbat som support eller moderator själv
Visserligen så menade jag inte samma sak som du med "trevlig", och det är, i min mening, meningslöst att debattera över orddefinitioner, men jag kan ju lägga till att jag jobbar ideellt som en slags support, ledare på en förening, och jag har ett gott anseende. Visserligen jobbar jag inte med främlingar hela tiden, så det kanske inte är den bästa jämförelsen.

Jag sa inte att det var Dantes fel att det blivit stort utan att det låg hos båda.
Okej, det var ju bra. Det var en mening som var formulerad så att det inte lät så, men då lämnar vi det..

sedan hur man läste det som Doedinan sedan la till är juh upp till var och ens tolkning.
Huvudsaken är väl att Dante tog illa upp?

Jag anser iaf att båda har sitt ansvar, en som moderator och en som användare och jag tycker inte att någon av dem gjorde ett speciellt bra jobb, iaf inte från hur jag ser det och själv skulle handla (Självklart ser säkert de själva det på ett annat sätt).
Ja, visst är det alltid bättre om man är trevligare, det håller jag med om. Tror du att det skulle gått BÄTTRE om Dante hade varit trevligare från början? (Ingen sarkasm eller nåt, jag är intresserad.)

Elder Girov

Swordsman
Klan KUK-signaturen? [OT]

Jag fåösrstår inte varför du känner obehag över den, men jaja. KUK är vår CS-klan, och det betyder ingenting annat än kuk. Skälet till att den heter KUK är att de flesta andra klaner ofta har otroligt seriösa namn, vilket vi tyckte var lite löjligt. Det är ju trots allt bara ett spel, så vi döpte vår klan till KUK.

seinet

Swashbuckler
Re: Personangrepp...

Just därför skall man inte skriva interna skämt om man inte samtidigt berättar bakgrunden till dem. Jag menar, hur många skulle tycka det var roligt om jag lade till ordet "hora" efter allas namn, DET är ett interna skämt inom det laget jag spelar i, jag kallar även min tränare för gubbe, hur skulle det se ut om jag helt plötsligt refererade till exempelvis Krille som "gubbe", det hade inte varit uppskattat från hans sida.

Nope, tacka vet jag träningshoran och mina trevliga lagkamrater som gubben, jaanhora, apa, lillskiten, fänrik Edén och resten av alla de goa gubbarna i S02s vattenpololag. Och om jag använde dessa interna smeknamn och "översatte" en del av dem hit skulle det nog vara ganska många som skulle klaga på vad jag skrev.

/Seinet Wintermute - A.K.A. Tomashora

seinet

Swashbuckler
Re: Klan KUK-signaturen? [OT]

Ok, men jag tycker inte det är trevligt att läsa könsord av den karaktären på ett respekterat diskussionsforum, och om det inte vore så att det låg i signturen så skulle jag betrakta det som spaming, vad jag vet så räknas det inte som spaming om det står i signatur eller dylikt.

/Seinet Wintermute - Tycker att denna tråden skall låsas eftersom den är allmänt otrevlig att läsa och tar upp aldeles för mycket utrymme på ett annars så bra forum.

Krille

Super Moderator
Re: Ironi, eller inte...

"Men på vilket sätt menar du att Doedinans signatur hindrar dessa andra användare från att använda forumet?"

Genom att helt enkelt ge sån avsmak för användarna på forumet att man ger sig av härifrån.

"Att det stod "Edit: Dante was here" var ett klargörande, och det var helt sant."

Till en början, ja. Det var när Doedinan själv lade tillbaks det i inlägg där Dante inte hade varit inne och ändrat som det inte var sant, och det var då som Dante blev förbannad. Jag ser det inte som hämnd. Jag ser det som medvetet provocerande, stick i stäv med forumets regler.

Regler är inte till för att brytas. De är till för gruppens bästa. Efterlevs inte reglerna frivilligt så måste någon form av krafttag tas till. Reglerna efterlevdes inte, och krafttag togs till. Ska det vara så svårt att förstå?

Krille

Super Moderator
Det har ingenting med eersättningen att göra

Jag hade kastat ut en rökare om han hade rökt i rökfritt-avdelningen, oavsett om jag hade jobbat som kypare på en fin restaurang eller ideellt på ett ungdomskafé, i synnerhet om denne hade satt igång att provocera och förolämpa mig efter en första tillsägelse. Och jag hade stängt av Doedinan på samma sätt som Dante gjorde här även om jag hade fått betalt för att vara moderator.

Det har ingenting med ersättning att göra. Det har att göra med folkvett, hyfs och hänsyn. Visa hänsyn till andra och följ reglerna (vilka egentligen inte ska behöva finnas, men folkvett verkar inte vara särskilt spritt bland folket numera) så får ni inte en ilsken moderator eller kypare på er. Skit i reglerna, var uppstudsiga mot den som säger till er att hålla er till reglerna och visa hänsyn, och förolämpa denne, så kommer en känga i häcken som ett brev på posten.

Att det finns folk som inte förstår denna enkla princip är helt enkelt förbluffande.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Förolämpningar is in the eye of the beholder ...

Jag stängde inte av dig på grund av »kuksugarsignaturen». Du kanske minns att jag lät mig nöjas med din »Alla har blivit galna-signatur»?

När jag sedan inte ville att »Edit: Dante was here!» skulle stå i anslutning till något jag inte skrivit eller redigerat, satte du dig på tvären.

Angående förolämpningar: Du har kallat mina uppmaningar för »idioti»; du har tvivlat på att jag är »vid sunda vätskor»; du har hävdat att du tror att alla moderatorer »är galna».

Om jag känner mig förolämpad av det så har du förolämpat mig.

Slutligen: Om jag tagit bort det jag skrivit ur din signatur (vilket jag gjort) och klargjort att jag inte vill att det står kvar (vilket jag gjort), och du ändå lagt in det igen (vilket du gjort); ska jag fortfarande »stå mitt kast»?

Dante

Staff member
Du har delvis rätt ...

Jag håller med om att jag kunde ha formulerat mig bättre när jag först tog kontakt med Doedinan. Men jag tycker inte det ursäktar hans totala omedgörlighet två månader senare.

Om jag känner mig förolämpad eller inte är dock inget du kan avgöra.

Dante

Staff member
Vad är det för »sanning» du snackar om? ...

Även om det inte var Doedinans uttalade syfte att misskreditera mig, blev det ändå konsekvensen av hans medvetna tillägg av »Edit: Dante was here!» till en signatur jag inte skrivit.

Vilken »sanning» du menar att jag inte klarade att se offentliggjord begriper jag uppriktigt sagt inte. Så länge »Edit: Dante was here!» stod för sig själv kunde jag skriva under på mitt agerande (att radera en stötande signatur). I anslutning till Doedinans egenhändigt författade signaturer kunde det uppfattas som om jag skrivit alltihop eller redigerat vissa delar – vilket jag alltså inte gjort.

Nightowl

Champion
Nepp!

Meningen med mitt inlägg var att nån ställer upp och frivilligt hjälper till på ett ställe, och sedan får de ta en massa skit när de försöker hålla ordning - skall vi fortsätta liknelsen kan man gå och äta gratis på restaurangen också.

Men inga liknelser kan övertyga de som startade debatten.

Nightowl

Dante

Staff member
Vinglig parallell ...

Som din polare Elder Girov skrev: »Kul att se att du har sinne för proportioner.»

Detta forum har regler. Bryter man mot reglerna får man ta konsekvenserna av sitt handlande.

Rätten att inte bli stött är alltid större än rätten att vara stötande!

Mig veterligt finns det i Sverige inga regler mot att vara invandrare, homosexuell eller moderator. Inte heller mot rollspel. Ergo: Din parallell håller inte.

Dante

Staff member
Japp ...

Inget att invända.

Nästa gång jag får anledning att kontakta en användare kommer jag definitivt att formulera mig annorlunda.

jbergman

Veteran
Re: Ironi, eller inte...

Genom att helt enkelt ge sån avsmak för användarna på forumet att man ger sig av härifrån.

Jaha? Så en eller två magsura moralister skulle i praktiken kunna styra vad som får skrivas och inte skrivas på forumet. Om folk tar illa upp av ord som inte ens är riktade till dem, så tycker jag faktiskt att det är deras problem. Till skillnad från rökaren på restaurangen eller pälsdjuren på bussen så finns det mig veterligen ingen som har dött eller drabbats av otrevliga allergieffekter p.g.a. ord på en monitor.

Jag ser det som medvetet provocerande, stick i stäv med forumets regler.

Tja, om man vill så kan man ju bunta ihop det mesta under rubriken "bråk", så... men jag tycker att det är ganska långsökt. Vidare står det också att bråk mellan individer bäst löses genom privat korrespondens, och det är också precis vad som skett. Dantes tolkning att Doedinan ägnade sig åt upprepade personangrepp är bara larvig. Inte för att det spelar någon roll egentligen, eftersom moderatorer aldrig behöver motivera sina beslut. Och att ha tillgång till forumen är inte en rättighet, det är ett privilegium.

Vilken härlig värld det är vi lever i...

Reglerna efterlevdes inte, och krafttag togs till. Ska det vara så svårt att förstå?

Det främsta problemet är att reglerna är så luddigt skrivna att det går att hänvisa till reglerna oavsett vad som faktiskt skett. "bråk" och "andra otrevligheter" är ganska vaga begrepp, och tillsammans med moderatorernas godtyckliga bedömningar blir man som användare fullständigt rättslös. Att man vid eventuell kritik dessutom blir tillsagd att dra härifrån (Yassilus) etc., visar att det finns en hel del röta under skalet som skulle tjäna på att dras upp i ljuset.

/Jakob

Dante

Staff member
När blev omedgörlighet en åsikt? ...

Du har rätt i att Doedinan inte kallat mig »handikappad». Det var faktiskt Elder Girov som tyckte att jag betedde mig »förståndshandikappat».

Om Doedinans privata åsikter vet jag ingenting. Alltså kan jag inte ha stängt av honom på grund av dem.

Varför jag stängde av honom står att läsa på åtskilliga ställen i denna tråd.

Dante

Staff member
Öhh ...

Du behöver inte bevisa att du anser att jag gjort fel. Jag tror dig på ditt ord.

Dante

Staff member
Smutskastning eller ej ...

Påstår du på fullaste allvar att »Edit: Dante was here! Jag tycker att *piiiipp* också skulle jag vilja säga *piiiiip*, så där har ni det.» inte kan tolkas som om jag varit inne och fipplat i din signatur?

jbergman

Veteran
Re: Vinglig parallell ...

Som din polare Elder Girov skrev: »Kul att se att du har sinne för proportioner.»

Det är klart att mina exempel var överdrivna, men det var för att belysa att ert mantra "om någon tar anstöt så skall det onda genast bort" är fullständigt absurt.

Detta forum har regler. Bryter man mot reglerna får man ta konsekvenserna av sitt handlande.

Reglerna har jag kommenterat annorstädes.

Rätten att inte bli stött är alltid större än rätten att vara stötande!

På detta forum kanske, men i verkliga livet är det aldrig så enkelt.

Mig veterligt finns det i Sverige inga regler mot att vara invandrare, homosexuell eller moderator. Inte heller mot rollspel. Ergo: Din parallell håller inte.

Det finns ej heller någon regel som säger att man inte för använda könsord, så ditt resonemang håller inte.

/Jakob