Dark Lotus
Warrior
Har en enkel liten fråga ,angående om funderingar på sant namn på olika saker ,som tex ett par enklare skor ligger väll på en rang 1-2?
Var det inte något av scenarierna i gamla Vampire: the Masquerade där en av skurkarna skulle försöka ta kontroll över släktforskningsarkiven i Salt lake city för att med informationen därifrån kunna räkna ut mänsklighetens sanna namn? Med hjälp av detta skulle han senare kunna förslava alla människor. Jag gillar faktiskt konceptet.Men det där suger ju. -Världen- måste ju kunna ha ett sant namn som hjälten kommer åt i superkampanjens klimax...eller försöker hindra ärkeskurken från att upptäcka.
Hon verkar ha varit en av de första fantasyförfattarna att använda sig av sanna namn-konceptet: http://en.wikipedia.org/wiki/True_names_in_popular_cultureFörresten, var kommer konceptet med sanna namn ifrån? Var Le Guin först?
Jo, jag har också något minne av det. Tror det var Tremere i Gehenna-modulen, som ska försöka dominate:a hela mänskligheten (och därmed antediluvianerna). En ball idé, synd bara att det hela faller så på att mormonernas 'släktträd över hela mänskligheten'-idé är ett rent idiotprojekt, vilket i synnerhet borde göra sig påmint i en så historiemedveten setting som Vampire. Liksom, de allra flesta människor som någonsin levt levde innan 1900-talet, i civilisationer utan folkbokföring, och har inte lämnat några spår av sin identitet i något material som överlevt till vår tid.Var det inte något av scenarierna i gamla Vampire: the Masquerade där en av skurkarna skulle försöka ta kontroll över släktforskningsarkiven i Salt lake city för att med informationen därifrån kunna räkna ut mänsklighetens sanna namn? Med hjälp av detta skulle han senare kunna förslava alla människor. Jag gillar faktiskt konceptet.