Nekromanti [Sanna namn inom magin]

Dark Lotus

Warrior
Har en enkel liten fråga ,angående om funderingar på sant namn på olika saker ,som tex ett par enklare skor ligger väll på en rang 1-2?

Dark Lotus

Warrior
man kan ju ta reda på saker och ting ,angåendes om deras sanna namn för att göra magin enklare på människor eller saker? Så jag bara fundera på tex ett par skor (som inte har själ eller något) ligger på en rang runt 1-2 ,medans en människa ligger på rang 3.

Poseur

Swashbuckler
En plats sanna namn ligger på magnitud 2 och bör vara ungefär 1m3 skulle jag gissa på. Men en plats har magnitud 2.
Ett objekt skulle förmodligen ha ett sant namn av första magnituden OM inte föremålet har någon form övernaturlig förmåga.
objekt som har starka sympatiska band till något kan nog få en del av deras rang istället för sin egen.

/poseur

ermine

Warrior
Mina tofflors sanna namn

Reglerna säger att bara "individer och entiteter" har sanna namn. SAOL definierar entitet som ett: "väsen, ting" eller "föremål" så det verkar utan tvekan som om även en sko kan ha ett sant namn, även om jag inte är helt säkert om det är vad man ursprungligen menade när man skrev reglerna. Om du väljer att tolka reglerna så att en sko har ett sant namn så kan du nog ganska säkert utgå från att de allra flesta vanliga föremål har ett sant namn av första rangen. Möjligen har mäktigare magiska föremål högre rang (och de som är utrustade med en demonisk generator bör ha ett namn av samma rang som den fängslade demonen).

Vad säger folk? Är jag helt ute och cycklar?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mina tofflors sanna namn

Men det där suger ju. -Världen- måste ju kunna ha ett sant namn som hjälten kommer åt i superkampanjens klimax...eller försöker hindra ärkeskurken från att upptäcka.

Förresten, var kommer konceptet med sanna namn ifrån? Var Le Guin först?

- Ymir, tycker jag iallafall

ermine

Warrior
Sanna namn (OT, V:tM-spoiler)

Men det där suger ju. -Världen- måste ju kunna ha ett sant namn som hjälten kommer åt i superkampanjens klimax...eller försöker hindra ärkeskurken från att upptäcka.
Var det inte något av scenarierna i gamla Vampire: the Masquerade där en av skurkarna skulle försöka ta kontroll över släktforskningsarkiven i Salt lake city för att med informationen därifrån kunna räkna ut mänsklighetens sanna namn? Med hjälp av detta skulle han senare kunna förslava alla människor. Jag gillar faktiskt konceptet.

Förresten, var kommer konceptet med sanna namn ifrån? Var Le Guin först?
Hon verkar ha varit en av de första fantasyförfattarna att använda sig av sanna namn-konceptet: http://en.wikipedia.org/wiki/True_names_in_popular_culture

Fast idéer om namns magiska natur är ganska spridda i folktro och ockultism: http://en.wikipedia.org/wiki/True_name

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sanna namn (OT, V:tM-spoiler)

Var det inte något av scenarierna i gamla Vampire: the Masquerade där en av skurkarna skulle försöka ta kontroll över släktforskningsarkiven i Salt lake city för att med informationen därifrån kunna räkna ut mänsklighetens sanna namn? Med hjälp av detta skulle han senare kunna förslava alla människor. Jag gillar faktiskt konceptet.
Jo, jag har också något minne av det. Tror det var Tremere i Gehenna-modulen, som ska försöka dominate:a hela mänskligheten (och därmed antediluvianerna). En ball idé, synd bara att det hela faller så på att mormonernas 'släktträd över hela mänskligheten'-idé är ett rent idiotprojekt, vilket i synnerhet borde göra sig påmint i en så historiemedveten setting som Vampire. Liksom, de allra flesta människor som någonsin levt levde innan 1900-talet, i civilisationer utan folkbokföring, och har inte lämnat några spår av sin identitet i något material som överlevt till vår tid.

Så vad f-n använder mormonerna för källor? Allt utom typ Akashi-registret borde liksom vara fullständigt otillräckligt.

Det är klart, Akashi-registret finns kanske i WoD, men det känns som att Akashic brotherhood borde ha nån slags tillgång till det då, inte mormonerna :gremsmirk:

Nåja. Lite OT, kanske.

- Ymir, mentalt spamm