entomophobiac
Low Prep High Play
Den mest fascinerande konversationen på wrnu, för mig, är den som rör sig kring ämnet "sanning". Vad som är sant, hur det blir sant, hur detta påverkar vår upplevelse och vår ingång till spelandet, etc.
Så jag har gett mig på ett försök att klassificera de trender som går att antyda.
Sanning?
Sanning är här ett ganska löst begrepp, eftersom vi trots allt sitter runt bord och låtsas vara alver och ingen av oss är alver. Det är egentligen mer en fråga om överenskommelse och gränsdragningarna i den överenskommelsen. Men typ, sanningen i spel kan vi definiera det som.
Sanning!
Här följer då mitt försök till påbörjad klassificering:
Men undvik helst att diskutera vad ni tycker är bra eller dåligt.
Så jag har gett mig på ett försök att klassificera de trender som går att antyda.
Sanning?
Sanning är här ett ganska löst begrepp, eftersom vi trots allt sitter runt bord och låtsas vara alver och ingen av oss är alver. Det är egentligen mer en fråga om överenskommelse och gränsdragningarna i den överenskommelsen. Men typ, sanningen i spel kan vi definiera det som.
Sanning!
Här följer då mitt försök till påbörjad klassificering:
- Pålitlig och opålitlig sanning. Kan vi ändra på en sanning? Om ja så är den opålitlig, om nej så är den pålitlig.
- Etablerad sanning. Lore. Kartor, mordgåtelösningar, färdiga äventyr, etc.
- Procedurell sanning. Sanning som genereras via tabeller eller andra former av generatorer. Varje enskilt resultat kan bli en sanning, men är inte det förrän generatorn genererat.
- Relationell sanning. Sanning uppstår i relationen mellan saker. A älskar B handlar med C lurar D ligger norr om E. Tingen i sig bidrar genom sina relationer och vi kan se "krokarna" framför oss. Kanske i form av diagram; kanske på något annat sätt. Välj en vän, välj en rival, etc.
- Situationell sanning. Sanning uppstår genom att vi tar reda på den i stunden. I en strid tar vi reda på vilka som dör eller skadas. När de letar i biblioteket får vi reda på om de hittar ledtråden eller ej. När de intervjuar den anklagade får vi reda på om hen är skyldig eller ej.
Men undvik helst att diskutera vad ni tycker är bra eller dåligt.
Last edited: