Jobbar på ett intressant system till ett wuxia-rollspel. Det är nog för tidigt att börja skryta om det, men jag behöver litet hjälp. Sitter och klurar på sannolikheter och nu undrar jag: finns det någon som kan några matematiska funktioner för sannolikheten för ett visst utslag vid summering av ett antal T6? Alltså, en funktion för 2T6 skulle ge 1/36 om jag sätter in 2, 1/6 om jag sätter in 7 och så vidare. Började klura på det, men insåg snart att för det första så handlar det nog om talföljder och summor och liknande, något som jag inte är så värst haj på och dessutom så kanske andra haft samma problem och redan löst det. Dumt att uppfinna något som redan finns, menar jag.
Sannolikheterna blir ju symmetriska, så man behöver väl bara definiera funktionen från lägsta möjliga summa upp till snittsumman?
Har redan klurat ut sannolikheter för summor på upp till 5T6, men sedan blir det så fruktansvärt jobbigt. 6T6 har ju 46 656 olika utslag Litet väl jobbigt. I värsta fall får jag göra resten i Excel i skolan, något som gör det litet enklare. Har bara works här hemma. Så, alltså, finns det någon sådan funktion, är det någon som känner till den (eller dem, rättare sagt)? Jag skulle vara evigt tacksam.
Sannolikheterna blir ju symmetriska, så man behöver väl bara definiera funktionen från lägsta möjliga summa upp till snittsumman?
Har redan klurat ut sannolikheter för summor på upp till 5T6, men sedan blir det så fruktansvärt jobbigt. 6T6 har ju 46 656 olika utslag Litet väl jobbigt. I värsta fall får jag göra resten i Excel i skolan, något som gör det litet enklare. Har bara works här hemma. Så, alltså, finns det någon sådan funktion, är det någon som känner till den (eller dem, rättare sagt)? Jag skulle vara evigt tacksam.