Nekromanti Sannolikheter

Ögat

Hero
Sannolikheter är bland det tråkigaste jag vet, men efter att fått svidande och rättvis kritik från Måns på mitt senaste projekt är något som upptar mycket av min vakna tid.

Vilket spel tycker du hanterar sannolikheter (läs: chans att lyckas mm.) bäst?
(exempel: med bäst kan man till exempel mena att det känns rättvist och roligt att slå tärningar, man blir lagom mycket bättre för varje steg osv)

Varför tycker du att det spelet hanterar sannolikheter (läs: chans att lyckas mm.) bäst?

Vad tycker du om svårighetsgrader?

Mogger

Hipsteranka
Så svidande var den väl inte? :gremsmile:

Vilket spel tycker du hanterar sannolikheter (läs: chans att lyckas mm.) bäst?
Burning Wheel. Få T6:or där 4+ är framgång som ska nås över en svårighetsgrad och där chansen att lyckas kan modifieras med pooler/poäng.

(Fast egentligen föredrar jag mitt eget The Fog of War bäst där svårighetsgraderna och tärningar är färre och allt är mer strömlinjeformat och ändamålsenligt)

Varför tycker du att det spelet hanterar sannolikheter (läs: chans att lyckas mm.) bäst?
Få steg, vilket innebär få färdighetsnivåer (1-5 är mycket smidigare än 1-20 eller 1-100), intuitivt och det finns möjlighet att påverka sannolikheten.

Eftersom jag i grund och botten är simulationist (som gillar system som driver mot tema på ett mer subtilt plan) gillar jag när spelarna interagerar med settingen. Svårighetsgrader är ett enkelt sätt att förmedla det på.

Ps. Orsaken till att jag inte svarar Solar System på din fråga (som jag ju förespråkade i vår korrespondens) är för att jag inte tycker att systemet kan hantera viktning av sannolikhet på det sätt jag vill ha i mina spel.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Olav said:
Vilket spel tycker du hanterar sannolikheter bäst?
Rolemaster

Olav said:
Varför tycker du att det spelet hanterar sannolikheter bäst?
Bra blandning mellan rimliga och extraordinära utfall.
Bra kombination av skicklighet och slump.
Ofta finns en "nästan lyckat" nivå som ger bra effekter på spelet.

Olav said:
Det tillför något när man tvingas välja mellan kända och okända faktorer.

Exempel:
1) Att smyga över borggården är "jättesvårt".
2) Jag vet inte hur svårt det är att övertala vakten men jag tror det är "svårt".
3) Det är "lätt" att dyrka upp dörren på baksidan men jag vet inte vad som väntar där bakom.
I det ovanstående fallet spelar svårighetsgraderna en roll och spelaren tvingas fatta intressanta beslut.

Eller om de får effekter för hur äventyret utvecklas.

Exempel:
Att öppna kassaskåpet är "sketasvårt". Vi måste därför åka till Uddevalla och rekrytera stans bästa kassaskåpsknäckare.

//EvilSpook

RasmusL

Champion
Lite OT kanske, men vad är det man vill få ut för sannolikheter för att det ska klassas som "bra"? Ska man lyckas mer än man misslyckas? Hur stor skilnad i "skicklighet" vill man ha mellan en "bra" och en "dålig" utövare av en disciplin? Ska det vara omöjligt för den som är "dålig" att vinna mot den som är "bra"? 1%? 5%? 0.1%?
Jag tycker som regel om system med många tärningar relativt tärningarnas storlek som har en skala med samma sannolikhet för varje "steg" (ex 1T6 eller 1T6 där 4+ är ett "lyckat resultat", inte som i nWoD). Jag störs inte särskilt av att behöva summera tärningar upp till 10-15 st och jag tycker om den stabilare fördelningen man får av att slå många små tärningar.

Lady Blackbirds system men med lite fler tärningar per roll och lite högre "target numbers" (vad säger man på svenska?) gillar jag.

Ögat

Hero
Med bra tänker jag att man till exempel kan mena att systemet känns rättvist, eller roligt, eller har en bra progression (gradvis ökning av chans att lyckas), eller att det är en tärning som är en fest i sig självt, eller en kombination av alla ovan, eller något helt annat som man kan välja själv. Man får lite ställa upp sitt eget kriterium.

Ögat

Hero
På pappret tycker jag t100-system (typ CoC) funkar bäst. Eftersom färdigheterna uttrycks i procent har man alltid en väldigt tydlig bild av hur lätt/svårt något är. Det känns rättvist. Sen är det inte så roligt att slå en t100, men det är en annan sak...

Jag är ofta emot svårigheter, framförallt när de "stör" sannolikhetskurvan eller gör att ett slag omöjligt kan lyckas. Då tycker jag att svårighetsgrader har sabbat systemet.