Själv har jag inte koll på statistiska beräkningar. Men tillräcklig tumme-pekfingerkoll, och vana med Anydice.com samt skripning, för att vissa system skall vara ospelbara för mig. Till exempel Twilight 2013 är ett system jag skulle vilja gilla, men kan inte på grund av sannolikhetskurvan. Nåja, kanske går att modda om.
Så trådar om sannolikhet i kombination med rollspelsmakande gör mig glad
Då det gäller Exalted är det enkelt att räkna ut oddsen för att få minst en success (1-0,6^x där x är antalet tärningar). Men jag vet inte ens om jag skulle kunna tillämpa ekvationerna, om någon tog fram matematiskt hur man man t.ex. beräknar risken för fummel när man skall dra ifrån 2 successes, eller oddsen att få minst sju successes, med femton tärningar.
Tärningsmekaniken i grova drag om någon statistikkunnig har lust att räkna:
Tärningspöl med tio-sidiga tärningar. varje tärning som visar 7,8,9 ger en success, 10 ger 2 successes.
Fummel är om man inte har någon success, och minst en tärning har en etta.
Själv skulle jag nog brute forca beräkningen via programmering/skriptning, genom att slumpa fram tillräckligt många resultat tills jag skulle känna att jag låg nära nog.