Nekromanti Satan!

God45

#PrayersForBahakan
Lucifer, Den mörke, guden i skogen, Anklagaren, Satan eller Djävulen.

Har du med honom i fantasy spel och i så fall, hur använder du honom?

Kärlekscraft

Swordsman
God45;n51854 said:

Han slinker med som Antimon/Ahriman/Malgorah i Mundana, då speciellt i Samorismen & Daakkyrkan, även om han är känd under andra namn där han förekommer bland andra religioner.

Tell

Hero
Väldigt sällan, eftersom det binder upp mig i en monoteistisk-dualistisk världsbild med någon form av transcendenta gudar (i normalfallet).

Detta sagt, har det det hänt, då han har fungerat som den gammeljudiske anklagaren, dvs. som guds hemliga agent provocateur, som testar de troendes lojalitet, och torterar och provocerar för att se vilka delar av mänskligheten som bör avrättas/tillåtas förgås.

Kärlekscraft

Swordsman
Kärlekscraft;n51858 said:
Han slinker med som Antimon/Ahriman/Malgorah i Mundana, då speciellt i Samorismen & Daakkyrkan, även om han är känd under andra namn där han förekommer bland andra religioner.
Kan då sägas att han inte bara används som representant för ondskan och Daaks antites. Då denne faktist dyrkas inom vissa grenar inom Daaktron, en speciell gren dyrkar denne visserligen som att denna djävulska gud är ond, medan en annan som att Antimon är Daaks lägre personlighet eller någonting sånt...
Sedan kan denna gud också tillskrivas goda egenskaper också - och därmed dyrkas för dessa. Ta gärna en titt på min massiva tråd:
https://www.rollspel.nu/threads/69076

Kärlekscraft

Swordsman
Från min massiva antimonitiska tråd vilket stämmer in på Satan själv:
*Som ett alternativ skulle man kunna blanda in hindusimen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Shiva
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vishnu
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brahma

Brahma är skaparen av världen(tänk också på att den hinduiska världen är cyklisk och hjulformad), tillbes dock inte så mycket – ej nödvändigt. Vishnu däremot tillbes aktivt – för han är den store UPPRÄTTHÅLLAREN, Shiva däremot är ”ond”, den store förstöraren, han kan dock ses som nödvändig då han symoboliserar kaos – dvs förändring, medan Vishnu representerar ordning/oföränderlighet. Shiva är dock inte totalt ond, utan tillbes också som fruktbarhetsgud. Han är dessutom meditationens, asketens och yogans gud – han upprätthåller också världen i viss mån.
https://www.rollspel.nu/threads/69076

Kärlekscraft

Swordsman
Tell;n51861 said:
Väldigt sällan, eftersom det binder upp mig i en monoteistisk-dualistisk världsbild med någon form av transcendenta gudar (i normalfallet).

Detta sagt, har det det hänt, då han har fungerat som den gammeljudiske anklagaren, dvs. som guds hemliga agent provocateur, som testar de troendes lojalitet, och torterar och provocerar för att se vilka delar av mänskligheten som bör avrättas/tillåtas förgås.
Se gärna mina inlägg och länkar i tråden! :cool::cool:

Krille

Super Moderator
Nä, honom har jag ingen nytta av i Järn.

I Vinter, den kommande spelvärlden till Järn, så finns dock Mörkret, det som är utanför världen och det som ser den ljusa och varma och kaotiska världen som en styggelse som måste renas ut så att kylan och mörkret kan återställas. Men det är mer en naturkraft än en mörk ond djävulsliknande personifierad gud.

obak

Hero
Inte som en straffande och dömmande kraft, mer som den trötta socialtanten som tar hand om knarkarna och de utslagna på gruppboendet.
Hon ser vad människor är kapabl till, hon känner våra synder, vår svärta, ondska och mörker. Hon vet att vissa av oss förloras i det och kanske aldrig kan ta sig ur det, men hon tar hand om dom av oss som gör det. Ger oss en fristad, ett glädjelöst ombesörjande av de som varken förstår eller uppskattar hennes offer, men hon gör det ändå. Kanske för att hon bara ser det som ett jobb, kanske för att hon inte vet annat, kanske för att hon bryr sig.

Lupus Maximus

Tekniker
Sällan att jag använt kristen mytologi. När jag gjort det brukar jag låta Satan och Lucifer vara olika individer.

...och då är det inte säkert att gud är den gode och de två är onda (Lucifer har jag alltid haft i opposition till gud i och med ledarskapet i upproret, medan Satan kan vara i guds tjänst eller en tredje fraktion).

solvebring

Superhero
Jag har nog aldrg använt det kristna så tydligt, men nu faktiskt, senast jag lirade Fantasy! påbörjade jag en ny Robin Hood-inspirerad värld där jag låtit ha en skapa kristenisch religion. Där finns det två gudar, Fadern och Modern, och så en djävul som kallas Brodern. Han är helt enkelt en symbol för ondskan och en gud de mindre ärliga och mer själviska typerna kan vända sig till i sina dåd. Men likt våran djävul är han farlig att ha att göra med, och allt han kan ge har ett pris som kanske först inte verkar så farligt, men som just är det.

Tell

Hero
KC: Att läsa din tråd, kräver att jag avignorerar dig. Råkade se svaret nu som oinloggad.

Moderator, jag är villig att ta mitt straff.

Arfert

Facit
I Saga är han Shaitan, den som skapat världen och tvingar oss att ständigt återfödas där.

Kärlekscraft

Swordsman
Tell;n51919 said:
KC: Att läsa din tråd, kräver att jag avignorerar dig. Råkade se svaret nu som oinloggad.

Moderator, jag är villig att ta mitt straff.
Vaddå avignorerar?? :confused:

RasmusL

Champion
Shoshana Kessock said:
I've had some disconcerting feelings regarding the treatment of religion and religious groups in LARPs recently. Backhanded derision or as much stereotyping as one would be concerned about when dealing with racial groups seems to be typical, and yet less often addressed. I wonder at people's thoughts on the problem.

(--)

I've seen stereotypical roleplay of rabbis and priests forever. The 'evil church' stereotype played out over and over.

More often than not, when I see someone play a religious character, I see examples of blatant stereotyping of the most extreme version of these religious groups.

I've also encountered, baked into some games, examples of turning religion into the bad guy. Or religion into the oppressive organization that turns everything horrible. VERY infrequently do I see organized religious institutions represented as positive forces, nor their representatives seen as anything but their most oppressive, backwards, awful representations. Or else the discussion of religion as blatantly ridiculous.

God45

#PrayersForBahakan
Okej, det här är ett intressant citat som tar upp någonting jag stört mig på. Inte minst när det kommer till vissa som skriver på det här forumet. Jag vet inte vad det gör i den här tråden dock, den här tråden handlar om sätt att använda ärkefienden i rollspel.

RasmusL

Champion
God45;n51958 said:
Okej, det här är ett intressant citat som tar upp någonting jag stört mig på. Inte minst när det kommer till vissa som skriver på det här forumet. Jag vet inte vad det gör i den här tråden dock, den här tråden handlar om sätt att använda ärkefienden i rollspel.

Jag var på väg att skriva något kopplat till tråden men hade inte tid och måste springa nu också, jag lämnar det där och återkommer om det är OK!

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n51967 said:
Jag var på väg att skriva något kopplat till tråden men hade inte tid och måste springa nu också, jag lämnar det där och återkommer om det är OK!
Helt ok, stressa inte!

chrull

Stockholm Kartell
God45;n51854 said:

Ungefär såhär:

Eventuellt var det djävulen som var med på ett hörn i ett Västmark-äventyr. Rollfigurerna tog aldrig reda på det.

Rollfigurerna hittade en Mystisk Stuga i skogen, där en häxa låg död på sin säng. Häxans hjärta hade slitits ur kroppen på henne genom sängen, och sedan fanns ett hål i jordgolvet som matchade utslitningen. Låååångt ner i hålet kunde man skymta ett glödande ljus och höra avlägsna skrik.
När rollfigurerna hade gått in i stugan hade de också drabbats av en försvarsbesvärjelse som förminskade dem till mus-storlek. Tanken var att häxans katt sedan skulle äta upp inkräktarna, men en av dem hade tidigare jobbat för häxan, och kände katten. Det var alltså i det skicket de hittade häxan, sängen och hålet. Tidigare, när de kommit fram till stugan, hade en av dem (som var synsk) sett en syn av en kloförsedd hand som slet ner ett människohjärta ner i avgrunden. Spelarens kommentar: "Varför ser jag bara såna saker, och inte blomsterängar med dansande barn eller nåt?"

När jag kom på den här idén var det solig sommareftermiddag. När vi spelade det var det midnatt. Lite skillnad.

Annars har jag inte med djävulen som spelledarperson. Han är för ond för att jag ska kunna gestalta honom bra.

Troberg

Sinister eater
Jag har använt honom någon gång, och då har jag kört honom hårt inspirerad av "Sympathy for the Devil" av Rolling Stones, dvs en som gör deals med folk, som påverkar nyckelskeden, en lättretad och nyckfull figur som tycker om katt & råtta-lekar, på det hela taget en entitet som är en aktiv kraft i världen.

Jag har inte haft med gud, men jag har låtit Satan antyda att han är trött och inte bryr sig om världen, så världen är nu mer eller mindre Satans lekplats.