Han said:
/Han som föredrar regler som är knutna till en genre istället för en värld
Förvisso. Men då krävs en hyfsat snäv definition.
Vad jag menar är att "fantasy" inte är en tillräckligt definierande genre.
WFRP reglerna är knutna till Warhammer världen. Det är bra. Att spela i Old World med d20 eller GURPS, typ, är för mig otänkbart.
På samma sätt är, för mig, D&D sin egen genre: "powerfantasy med regelmeck" och andra regelsystem passar illa till det.
Man kan köra andra regler till Greyhawk eller Dragonlance eller Dark Sun, men inte hade det blivit D&D genren.
Ofta är det världen som bestämmer genren, och för att det ska bli bra har vi bägge rätt:
1) regelkonstruktörerna måste både ha greppat vilken genre som gäller
vilket kräver att
2) de satt sig in i världen så de vet vilken genre som gäller
Jag är en stor fan av att reglerna stödjer, hjälper och snävar av världsbeskrivningen; alltså motsatsen till att använda ett generiskt regelsystem, särskilt ett som skrivits utan någon tanke på den kampanj, genre och värld som sedan ska användas.
Det handlar inte bara om G:et i GURPS. Det gäller även dåliga äktenskap, som under den värsta d20-crazen, då ju d20-reglerna skulle användas till allt. Alltifrån d20 Conan till d20 Cthulhu...