Nekromanti Savage Worlds vs. DoD:Expert

CapnZapp

Myrmidon
NilsK said:
Har du kikat på Fate? Mindre actionbetonat än SW och mycket lämpat för intrigspel med sociala konflikter osv.
Dock ingen fantasykänsla. Särskilt ingen fantasykänsla av "klassiskt" snitt.

Minns att det andra spelet trådstartaren väljer mellan är DoD Expert. Skillnaden mellan vad ni föreslår och vad DoD Expert står för är ju enorm.

CapnZapp

Myrmidon
wilper said:
Aningen off topic men, nya RuneQuest kanske kan vara något? Det är ju BRP i botten, dvs samma som i DoD som du är van vid. Men något uppdaterat och utvecklat.
Ett bra förslag. En smula modernare än DoD Expert men ändå inte helt väsensskilt.

CapnZapp

Myrmidon
Organ said:
wilper said:
Aningen off topic men, nya RuneQuest kanske kan vara något? Det är ju BRP i botten, dvs samma som i DoD som du är van vid. Men något uppdaterat och utvecklat.
Om det är ett generiskt system som efterfrågas så kanske BRP-boken kan vara något. Det är ju RQ plus en massa annat man kan ha nytta av.
Med all respekt:

BRP-boken suger hästballe.

Jag har läst igenom den och den innehåller i princip ingenting av den BRP-utveckling som skett de senaste tjugo åren (inte minst i Sverige! Mutant Undergångens Arvtagare är en ÖVERLÄGSEN BRP-klon exempelvis).

BRP-boken är ett musei-föremål som inte har någon plats i tjugonde århundradet. Då rekommenderar jag mycket hellre MRQ2. Eller ett annat, icke-BRP-baserat, spel...

Troberg

Sinister eater
Mina ömdömen om spelen:

DoD Expert: Var OK, men känns gammalt idag.
SW: Ingen höjdare, känns som om de inte kunnat bestämma sig om de vill göra ett figurslagsspel eller ett rollspel.

Jag skulle kört någon BRP-variant eller GURPS (fast GURPS lämpar sig inget vidare för high level fantasy där man köttar orcher left and right, men väl för lite mer "realistiska" settings).

NilsK

Ligist
Skulle nog hävda att detta har rejält med fantasykänsla. Om du inte med det menar en gammaldags BRP-klon, men det såg jag ingenstans i originalinlägget :gremsmile:

SW som var det andra spelet har många likheter med Fate, och TS efterfrågade senare något som stödde politiskt och intrigfyllt spel så jag förstår nog inte riktigt din poäng.

Håller dock med om att nya RQ låter passande.

Arfert

Facit
Teobald said:
Mina ömdömen om spelen:

DoD Expert: Var OK, men känns gammalt idag.
SW: Ingen höjdare, känns som om de inte kunnat bestämma sig om de vill göra ett figurslagsspel eller ett rollspel.

Jag skulle kört någon BRP-variant eller GURPS (fast GURPS lämpar sig inget vidare för high level fantasy där man köttar orcher left and right, men väl för lite mer "realistiska" settings).
SW figurslagspel? Nu hajar jag noll. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Jag tycker reglerna känns väldigt mycket som om man gjort ett figurslagssystem, tagit bort figurerna, men glömt att lägga till rollspelsbitarna.

Arfert

Facit
Teobald said:
Arfert said:
Jag tycker reglerna känns väldigt mycket som om man gjort ett figurslagssystem, tagit bort figurerna, men glömt att lägga till rollspelsbitarna.
Vilka är rollspelsbitarna du tycker saknas?

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Teobald said:
Arfert said:
Ärligt talat så kommer jag inte ihåg. Det är nog 5-6 år sedan jag läste det, konstaterade att det inte var för mig och satte det på hyllan. Jag har inte tittat på det sen dess. Min beskrivning ovan är helt enkelt det enda intryck som fastnade.

Bassejr

Hero
Teobald said:
Arfert said:
Teobald said:
Arfert said:
Ärligt talat så kommer jag inte ihåg. Det är nog 5-6 år sedan jag läste det, konstaterade att det inte var för mig och satte det på hyllan. Jag har inte tittat på det sen dess. Min beskrivning ovan är helt enkelt det enda intryck som fastnade.
Har ändå hört att Savage World nog skulle fungera bra som figurspel. Och det är känns för att vara mer generiskt och actionbaserat än en del andra system, som till exempel BRP eller DoD.

McAber

Varulv
Jsg röstar för SW. Det är smidigt att få tag på (köp som PDF så får du det på minuten).

Om du vill ha fantasy-känsla så köp Fantasy!
Det är smidigt och trevligt fantasy-stuk på svenska. Och man kan fråga Arfert (finns eget forum här på Rollspel.nu) om man vill veta mer.

bozar_UBBT

Warrior
Jag har läst mycket i SAW (SW borde vara Star Wars?) och det är väldigt enkelt och snabbt. Dessutom potentiellt dödligt om tärningarna faller ut rätt eftersom det är obegränsat. Du kan alltså dö i en smäll eller ta ut draken med en lyckoträff men samtidigt kan man boosta och köra taktiskt med hundratals edges.

Det gör att systemet blir lite av allt, dels den taktiska delen från d&d, den dödliga jordnära delen och samtidigt ett enkelt och snabbt system. Vill man kan man göra det ännu snabbare genom att göra som en hybrid av A Song of Ice and Fire Roleplaying och Savage Worlds, dvs köra att varje extra raise (+4 över target number) ger ett fast värde i skada (medlet av tärningskombinationen). Skjuter du nån med en pistol så har den vanligtvis 2T6 i skada i SAW, då gör den alltså 7 i grundskada + 7 per raise.
Dock så finns det vissa spelvärldar systemet definitivt inte passar t.ex. Kult eller Unknown Armies men DoD är ju också ett hjältespel och det är ju där SAW briljerar, förutsatt att man kan lägga lite tid på att göra edges och powers mer trudvang/ereb altor.

cogitare

Swashbuckler
CapnZapp said:
BRP-boken suger hästballe.
CapnZapp said:
Mutant Undergångens Arvtagare är en ÖVERLÄGSEN BRP-klon exempelvis.
Då måste den vara riktigt dålig! M:UA är ju en av de sämre BRP-klonerna jag testat på. Om jag får tid över någon gång så skall jag damma av min egen BRP-klon och slutföra den så jag kan spela BRP på det sättet jag vill.

Tänk att jag varit nära att köpa "den gyllen boken" :gremsmile:

Till öppningspostaren så kan jag bara instämma i kören som håller på Savage Worlds. Skitbra system och det finns mängder av 'kick ass' settings!

Cog.