Jag har läst mycket i SAW (SW borde vara Star Wars?) och det är väldigt enkelt och snabbt. Dessutom potentiellt dödligt om tärningarna faller ut rätt eftersom det är obegränsat. Du kan alltså dö i en smäll eller ta ut draken med en lyckoträff men samtidigt kan man boosta och köra taktiskt med hundratals edges.
Det gör att systemet blir lite av allt, dels den taktiska delen från d&d, den dödliga jordnära delen och samtidigt ett enkelt och snabbt system. Vill man kan man göra det ännu snabbare genom att göra som en hybrid av A Song of Ice and Fire Roleplaying och Savage Worlds, dvs köra att varje extra raise (+4 över target number) ger ett fast värde i skada (medlet av tärningskombinationen). Skjuter du nån med en pistol så har den vanligtvis 2T6 i skada i SAW, då gör den alltså 7 i grundskada + 7 per raise.
Dock så finns det vissa spelvärldar systemet definitivt inte passar t.ex. Kult eller Unknown Armies men DoD är ju också ett hjältespel och det är ju där SAW briljerar, förutsatt att man kan lägga lite tid på att göra edges och powers mer trudvang/ereb altor.