Jag har filat lite på ett spel som jag gillar skarpt, men istället för att hålla på med en massa setupregler och sån't bös, så tänkte jag skriva ett äventyr för att testa det. Detta är såklart inspirerat av Gnomvids episka scenarion till Den yttersta domen. Så jag har skrivit ett scenario med lite färdiga roller och färdig situation. Sedan skrev jag en text som ska funka som introduktion, men också som pitch för att få folk intresserade. Den är möjligtvis lite lång för att vara pitch, men det kan jag leva med. Så, jag undrar följande:
- Känns texten inspirerande? Känns det som något du skulle vara intresserad av att spela? Varför/varför inte? Vilka bitar känns lockande? Vilka känns avtändande?
- Är det för mycket eller för lite information?
- Har du några synpunkter på språket? Förslag på hur man kan få det att låta bättre? Flyta bättre, låta lite mer pampigt, etc.
- Vad får du för vibbar av settingen? Vilken typ av miljö skulle du förvänta dig?
- Vad tycker du om namnen? Känns de inspirerande eller bara krångliga? Vilka vibbar får du av dem?
- Andra kommentarer?
För tusen år sedan regerades riket Bhashat av den fasansfulle demonen Visvahartr, och dess folk levde i skräck och slaveri, och varje dag slukades en människa för att stilla demonens hunger. Till detta rike kom Upasatti, krigare, filosof, besvärjare och demondräpare, och med en mäktig stöt genomborrade hon demonens hjärta och sände den i dvala, en scen som finns avbildad på otaliga reliefer och målningar i hela riket. Demonen fängslades bakom en stenport för att han aldrig skulle kunna hota riket igen. Sedan dess har Upasattis ättlingar suttit på rikets tron och regerat i hennes namn.
Idag är Bhashat, de hundra blommornas rike, Tautikaflodens pärla och människoslukaren Visvahartrs fängelse, i sorg. Dess vördade konung har avlidit i en mystisk sjukdom. Landet sörjer — åtminstone de delar där konungens namn var hyllat. I utkanten, i djungelområdena, jublar de rebeller och stråtrövare som länge kämpat mot vad de ser som en brutal och utsugande tyrann.
Men samtidigt som palatsets korridorer ekar av sörjesångares klagolåt dekoreras de med färggranna tyger och väldoftande örter bränns i fyrfat, ty snart skall Adja, konungens dotter, krönas, och därefter viskas det om giftermål. Den ärade Paricar av den vilda rosen, prins av Dhiivaras elfenbenstron, har anlänt till palatset. En allians mellan de två rikena skulle kanske ge fred och stabilitet, men många har inte glömt det bittra krig som utkämpades mellan dem för ett tiotal år sedan.
I tysta viskningar och dunkla sinnen smids planer om rikets framtid. Den unga drottningen försöker konsolidera sin makt och bli en regent värdig sina förfäder. Runt omkring henne finns människor som vill influera henne och styra vilken riktning riket skall ta. Vem kan hon lita på? Och vilket öde väntar Bhashats tron, och dess folk?