Scenarion med Dracula?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Ok, finns det ngt bra äventyr/kampanj i gotisk miljö, där Dracula figurerar eller förekommer? Känner såklart till Draculas Hämnd till Chock och Dracula Dossier. System spelar mindre roll, men 1800-tal är ett måste. Går såklart bra om det är ngn Draculaklon också, bara scenariot är bra.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Draculaklon så har du DnD's strahd von zarovich
äventyr/kampanj där han är the big bad ---- curse of strahd , house on Griffin Hill , i6-ravenloft , expedition to castle ravenloft.

Det är gothic/hammer horror men in the guise of DnD .

Strahd von zarovich är väll en av dom mest kända rollspels vampyrerna så där har du nått om du kan stå ut med DnD.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag säger också att Ravenloft/Strahd är bäst, men det kanske blir för mycket jobb att göra om till 1800-tal.

SPOILER för de som tänker spela något Ravenloft/Strahd-äventyr
.
.
.


Ravenloft kom 1983 till ADnD och är ett 32-sidors äventyr som utspelas i en liten pseudo-transylvansk by som heter Barovia.
Utvecklingsnivån i Barovia är medeltid, men det är helt OK för hela Rumänien/Transylvanien var kvar i medeltiden även runt år 1890.
Rollpersonerna blir lurade att att sig till Barovia och kan sedan inte lämna för dödliga dimmor omsluter byn.
En speciell sak i äventyret är att rollpersonerna blir spådda av en zigenarkvinna som heter Madame Eva med en riktig kortlek. Beroende på vilka kort som dras så händer olika saker i äventyret.
Enda sättet att lämna Barovia är att att sig till slottet Ravenloft och döda vampyren Strahd von Zarovich (som kontrollerar dimman).

"Ravenloft II: The House on Gryphon Hill" kom 1986 till ADnD och utspelar sig i en pseudo-engelsk kustby någon gång på 1800-talet i det lilla riket Mordenshire.
Det här är INTE vad du letar efter primärt, men det finns regler i Ravenloft II för att kombinera de två äventyren på ett fantastiskt mardrömsaktigt sätt.
Ska man kombinera de två äventyren under 1890-tal så ska rollpersonerna vara en expedition som ger sig av från England till Transylvanien.

Ravenloft Campaign Setting kom 1990 till ADnD2 och utvidgar Ravenloft till en hel värld. Barovia har nu blivit ett litet furstendöme som styrs av greven.
Det som är bra med denna produkt är dels att man får mer info om Barovia och dels att det finns regler för vad som händer om rollpersonerna förfaller till ondska.
Här byts även zigenarna ut mot ett mystiskt folkslag som heter Vistani (zigenare är inte PK).

House of Strahd kom 1993 till ADnD2. Det är Ravenloft omgjort för lite mäktigare rollpersoner.
Det är inget dåligt äventyr, men jag tycker att DnD fungerar bättre på lägre levels så jag föredrar originalet.

"A Guide to Transylvania: A Masque of the Red Death Accessory" kom 1996 till ADnD2 och beskriver Transylanien på 1890-talet.
Det är sin egen kampanj, men det är samtidigt en guldgruva om man vill ha material till något eget.

Ravenloft Campaign Setting, kom 2001 till DnD3.
En omarbetning av Ravenloft Campaign Setting från 1990.
Detta gavs inte ut av WotC, utan av White Wolf på licens.

d20Modern kom 2002 och är ett eget rollspel. Det använder DnD3-reglerna i vår värld år 2000 här på jorden. Där finns regler för magi och skjutvapen i samma kampanj.

d20Past kom 2005 och är ett supplement till d20 Modern för att spela här på jorden, men i tre tidiagre åldrar:
- Age of Adventure / Swashbuckler - utspelas under 1600-1700-talet och man kan spela musketörer/pirater.
- Shadow Stalkers - utspelas under 1800-tal i Vilda Västern, Sherlock Holmes London och Edgar Edgar Allan Poe och H.P. Lovecrafts värld.
- Pulp Heroes - man spelar Indiana Jones o. likn.
Du vill givetvis ha "Shadow Stalkers"-delen.

Expedition to Castle Ravenloft kom 2006 till DnD3.
Det ursprungliga Ravenloft-äventyret omgjort och utvidgat till en hel bok på 256 sidor och man får ta sig lite längre än bara byn och slottet.
Jag är inte så förtjust i detta äventyr då jag tycker att det blir mer fantasy än skräck.

Curse of Strahd kom 2016 till DnD5.
Det ursprungliga Ravenloft-äventyret omgjort och utvidgat till till en hel bok på 256 sidor.
Nu utspelas äventyret i hela furstendömet Barovia. Jag tycker att det är bättre än Expedition to Castle Ravenloft, men det är inte längre ett äventyr, utan en hel kampanj som tar rolleprsonerna från level 1 till level 10.

Van Richten's Guide to Ravenloft kom 2021 till DnD5.
En omarbetning av Ravenloft Campaign Setting från 1990.

***

Vill du spela ett äventyr som är färdigt på ett par spelmöten, eller vill du ha en kampanj som räcker för nästan ett års spelande (om man spelar en gång i veckan)?
Vill man ha ett kort äventyr ska man spela originalet Ravenloft från 1983, vill man ha en lång kampanj ska man spela Curse of Strahd.

Vilka regler ska man ha?
Jag rekommenderar d20Modern/d20Past, då får man ett regelsystem med nedtonad magi och anpassade regler för krutvapen.
Alternativt köra original-Ravenloft med LotFP-regler. LotFP har regler för krutvapen under 1500-1700-talet, vilket betyder att man måste modda lite för 1800-tals-vapen.
Alternativt köra Curse of Strahd med DnD5-regler, men DnD5 är ett "hjälte"-spel och lämpar sig inte så bra för skräck.

***

Jag har kört nästan alla Ravenloft-äventyr och jag tycker fortfarande originalet är bäst.
Vi hade även kul när vi körde Curse of Strahd (CoS) med modifierade DnD5-regler, men det tog c:a 40 spelmöten och det är en kampanj där rollpersonerna går från zero to hero under ett par månaders tid i världen.

Ska man köra med DnD5-regler är dessa mina förslag till husregler:
- Man dör inte på minus max hp, utan minus max hp vid level 1 eller minus halv max hp när det överstiger level 1.
- Man återfår inte tillbaka några hp alls efter en long rest, utan man får bara tillbaka HD. Och man får bara tillbaka hälften av det man slår när man använder HD vid short rest.
- Undeads gör inte necrotic damage, utan har energy drain som i tidigare versioner, men efter varje lång rest får man slå ett save för att se om man får tillbaks en level (i DnD3 fick man slå ETT save, här får man fortsätta slå efter varje natts sömn tills man får tillbaka sina levels och man får bara tillbaka en level åt gången).

I CoS var rollpersonerna en grupp engelska gentlemän som fick i uppdrag av den ockulta organisationen The Hermetic Order of Golden Dawn att udersöka rykten om varulvar i Siebenbürgen och karpaterna (den Transylvanska landsbygden).
Jag lånade reglerna för krutvapen från d20Past, men DnD5 DMG har utmärkta förenklade regler för krutvapen.
Tänk på att rollpersonernas vapen från 1890-talet ska vara en begränsad resurs.
Väl i Barovia har de bara tillgång till medeltidsteknologi, när deras patroner tar slut måste de byta till de krutvapen som finns på plats, d.v.s. mynnigsladdade musköter och muskedunder.
Använd INTE DnD5s regler för att ladda vapen. Vill du vara snäll använder du d20Past-reglerna. Vill du vara elak använder du LotFP-reglerna. Det viktiga är att rollpersonerna inte ska hinna ladda om under en strid.

Jag lät spelarna själva välja hur de skulle ta sig från London till Transylvanien.
Antingen är det båt till den Bulgariska kuststaden Varna vid svarta havet (som i Bram Stokers Dracula), eller med Orientexpressen som har en sträckning som går genom södra Transylvanien.
De valde Orientexressen och paserade bla.a. Timisoara, den första staden med elektriskt gatljus.

1636977803031.png

Jag var förhållandevis snäll med språk, så länge rollpersonerna kunde tala tyska, ungerska, rumänska eller italienska kunde de göra sig förstådda.
(Tyska och Ungerska för att Transylvanien är en del av Österrike-Ungern, italienska för att rumänska är så likt italienska att de kan förstå varandra).

En "red herring" jag använde för att reta spelarna:
Vi är så vana vid vår kalender att vi inte tänker på att alla inte använder den julianska kalendern.
Faktum är att hela Rumänien använde den Gregorianska kalendern ända in på 1900-talet, spelarna blev mycket förvirrade när datumen inte stämde i Barovia och kalendern plötsligt backat nästan 2 veckor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,533
Jag säger också att Ravenloft/Strahd är bäst, men det kanske blir för mycket jobb att göra om till 1800-tal.

SPOILER för de som tänker spela något Ravenloft/Strahd-äventyr
.
.
.


Ravenloft kom 1983 till ADnD och är ett 32-sidors äventyr som utspelas i en liten pseudo-transylvansk by som heter Barovia.
Utvecklingsnivån i Barovia är medeltid, men det är helt OK för hela Rumänien/Transylvanien var kvar i medeltiden även runt år 1890.
Rollpersonerna blir lurade att att sig till Barovia och kan sedan inte lämna för dödliga dimmor omsluter byn.
En speciell sak i äventyret är att rollpersonerna blir spådda av en zigenarkvinna som heter Madame Eva med en riktig kortlek. Beroende på vilka kort som dras så händer olika saker i äventyret.
Enda sättet att lämna Barovia är att att sig till slottet Ravenloft och döda vampyren Strahd von Zarovich (som kontrollerar dimman).

"Ravenloft II: The House on Gryphon Hill" kom 1986 till ADnD och utspelar sig i en pseudo-engelsk kustby någon gång på 1800-talet i det lilla riket Mordenshire.
Det här är INTE vad du letar efter primärt, men det finns regler i Ravenloft II för att kombinera de två äventyren på ett fantastiskt mardrömsaktigt sätt.
Ska man kombinera de två äventyren under 1890-tal så ska rollpersonerna vara en expedition som ger sig av från England till Transylvanien.

Ravenloft Campaign Setting kom 1990 till ADnD2 och utvidgar Ravenloft till en hel värld. Barovia har nu blivit ett litet furstendöme som styrs av greven.
Det som är bra med denna produkt är dels att man får mer info om Barovia och dels att det finns regler för vad som händer om rollpersonerna förfaller till ondska.
Här byts även zigenarna ut mot ett mystiskt folkslag som heter Vistani (zigenare är inte PK).

House of Strahd kom 1993 till ADnD2. Det är Ravenloft omgjort för lite mäktigare rollpersoner.
Det är inget dåligt äventyr, men jag tycker att DnD fungerar bättre på lägre levels så jag föredrar originalet.

"A Guide to Transylvania: A Masque of the Red Death Accessory" kom 1996 till ADnD2 och beskriver Transylanien på 1890-talet.
Det är sin egen kampanj, men det är samtidigt en guldgruva om man vill ha material till något eget.

Ravenloft Campaign Setting, kom 2001 till DnD3.
En omarbetning av Ravenloft Campaign Setting från 1990.
Detta gavs inte ut av WotC, utan av White Wolf på licens.

d20Modern kom 2002 och är ett eget rollspel. Det använder DnD3-reglerna i vår värld år 2000 här på jorden. Där finns regler för magi och skjutvapen i samma kampanj.

d20Past kom 2005 och är ett supplement till d20 Modern för att spela här på jorden, men i tre tidiagre åldrar:
- Age of Adventure / Swashbuckler - utspelas under 1600-1700-talet och man kan spela musketörer/pirater.
- Shadow Stalkers - utspelas under 1800-tal i Vilda Västern, Sherlock Holmes London och Edgar Edgar Allan Poe och H.P. Lovecrafts värld.
- Pulp Heroes - man spelar Indiana Jones o. likn.
Du vill givetvis ha "Shadow Stalkers"-delen.

Expedition to Castle Ravenloft kom 2006 till DnD3.
Det ursprungliga Ravenloft-äventyret omgjort och utvidgat till en hel bok på 256 sidor och man får ta sig lite längre än bara byn och slottet.
Jag är inte så förtjust i detta äventyr då jag tycker att det blir mer fantasy än skräck.

Curse of Strahd kom 2016 till DnD5.
Det ursprungliga Ravenloft-äventyret omgjort och utvidgat till till en hel bok på 256 sidor.
Nu utspelas äventyret i hela furstendömet Barovia. Jag tycker att det är bättre än Expedition to Castle Ravenloft, men det är inte längre ett äventyr, utan en hel kampanj som tar rolleprsonerna från level 1 till level 10.

Van Richten's Guide to Ravenloft kom 2021 till DnD5.
En omarbetning av Ravenloft Campaign Setting från 1990.

***

Vill du spela ett äventyr som är färdigt på ett par spelmöten, eller vill du ha en kampanj som räcker för nästan ett års spelande (om man spelar en gång i veckan)?
Vill man ha ett kort äventyr ska man spela originalet Ravenloft från 1983, vill man ha en lång kampanj ska man spela Curse of Strahd.

Vilka regler ska man ha?
Jag rekommenderar d20Modern/d20Past, då får man ett regelsystem med nedtonad magi och anpassade regler för krutvapen.
Alternativt köra original-Ravenloft med LotFP-regler. LotFP har regler för krutvapen under 1500-1700-talet, vilket betyder att man måste modda lite för 1800-tals-vapen.
Alternativt köra Curse of Strahd med DnD5-regler, men DnD5 är ett "hjälte"-spel och lämpar sig inte så bra för skräck.

***

Jag har kört nästan alla Ravenloft-äventyr och jag tycker fortfarande originalet är bäst.
Vi hade även kul när vi körde Curse of Strahd (CoS) med modifierade DnD5-regler, men det tog c:a 40 spelmöten och det är en kampanj där rollpersonerna går från zero to hero under ett par månaders tid i världen.

Ska man köra med DnD5-regler är dessa mina förslag till husregler:
- Man dör inte på minus max hp, utan minus max hp vid level 1 eller minus halv max hp när det överstiger level 1.
- Man återfår inte tillbaka några hp alls efter en long rest, utan man får bara tillbaka HD. Och man får bara tillbaka hälften av det man slår när man använder HD vid short rest.
- Undeads gör inte necrotic damage, utan har energy drain som i tidigare versioner, men efter varje lång rest får man slå ett save för att se om man får tillbaks en level (i DnD3 fick man slå ETT save, här får man fortsätta slå efter varje natts sömn tills man får tillbaka sina levels och man får bara tillbaka en level åt gången).

I CoS var rollpersonerna en grupp engelska gentlemän som fick i uppdrag av den ockulta organisationen The Hermetic Order of Golden Dawn att udersöka rykten om varulvar i Siebenbürgen och karpaterna (den Transylvanska landsbygden).
Jag lånade reglerna för krutvapen från d20Past, men DnD5 DMG har utmärkta förenklade regler för krutvapen.
Tänk på att rollpersonernas vapen från 1890-talet ska vara en begränsad resurs.
Väl i Barovia har de bara tillgång till medeltidsteknologi, när deras patroner tar slut måste de byta till de krutvapen som finns på plats, d.v.s. mynnigsladdade musköter och muskedunder.
Använd INTE DnD5s regler för att ladda vapen. Vill du vara snäll använder du d20Past-reglerna. Vill du vara elak använder du LotFP-reglerna. Det viktiga är att rollpersonerna inte ska hinna ladda om under en strid.

Jag lät spelarna själva välja hur de skulle ta sig från London till Transylvanien.
Antingen är det båt till den Bulgariska kuststaden Varna vid svarta havet (som i Bram Stokers Dracula), eller med Orientexpressen som har en sträckning som går genom södra Transylvanien.
De valde Orientexressen och paserade bla.a. Timisoara, den första staden med elektriskt gatljus.

View attachment 7545

Jag var förhållandevis snäll med språk, så länge rollpersonerna kunde tala tyska, ungerska, rumänska eller italienska kunde de göra sig förstådda.
(Tyska och Ungerska för att Transylvanien är en del av Österrike-Ungern, italienska för att rumänska är så likt italienska att de kan förstå varandra).

En "red herring" jag använde för att reta spelarna:
Vi är så vana vid vår kalender att vi inte tänker på att alla inte använder den julianska kalendern.
Faktum är att hela Rumänien använde den Gregorianska kalendern ända in på 1900-talet, spelarna blev mycket förvirrade när datumen inte stämde i Barovia och kalendern plötsligt backat nästan 2 veckor.
Vilken fantastisk post!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Jag säger också att Ravenloft/Strahd är bäst, men det kanske blir för mycket jobb att göra om till 1800-tal.

SPOILER för de som tänker spela något Ravenloft/Strahd-äventyr
.
.
.


Ravenloft kom 1983 till ADnD och är ett 32-sidors äventyr som utspelas i en liten pseudo-transylvansk by som heter Barovia.
Utvecklingsnivån i Barovia är medeltid, men det är helt OK för hela Rumänien/Transylvanien var kvar i medeltiden även runt år 1890.
Rollpersonerna blir lurade att att sig till Barovia och kan sedan inte lämna för dödliga dimmor omsluter byn.
En speciell sak i äventyret är att rollpersonerna blir spådda av en zigenarkvinna som heter Madame Eva med en riktig kortlek. Beroende på vilka kort som dras så händer olika saker i äventyret.
Enda sättet att lämna Barovia är att att sig till slottet Ravenloft och döda vampyren Strahd von Zarovich (som kontrollerar dimman).

"Ravenloft II: The House on Gryphon Hill" kom 1986 till ADnD och utspelar sig i en pseudo-engelsk kustby någon gång på 1800-talet i det lilla riket Mordenshire.
Det här är INTE vad du letar efter primärt, men det finns regler i Ravenloft II för att kombinera de två äventyren på ett fantastiskt mardrömsaktigt sätt.
Ska man kombinera de två äventyren under 1890-tal så ska rollpersonerna vara en expedition som ger sig av från England till Transylvanien.

Ravenloft Campaign Setting kom 1990 till ADnD2 och utvidgar Ravenloft till en hel värld. Barovia har nu blivit ett litet furstendöme som styrs av greven.
Det som är bra med denna produkt är dels att man får mer info om Barovia och dels att det finns regler för vad som händer om rollpersonerna förfaller till ondska.
Här byts även zigenarna ut mot ett mystiskt folkslag som heter Vistani (zigenare är inte PK).

House of Strahd kom 1993 till ADnD2. Det är Ravenloft omgjort för lite mäktigare rollpersoner.
Det är inget dåligt äventyr, men jag tycker att DnD fungerar bättre på lägre levels så jag föredrar originalet.

"A Guide to Transylvania: A Masque of the Red Death Accessory" kom 1996 till ADnD2 och beskriver Transylanien på 1890-talet.
Det är sin egen kampanj, men det är samtidigt en guldgruva om man vill ha material till något eget.

Ravenloft Campaign Setting, kom 2001 till DnD3.
En omarbetning av Ravenloft Campaign Setting från 1990.
Detta gavs inte ut av WotC, utan av White Wolf på licens.

d20Modern kom 2002 och är ett eget rollspel. Det använder DnD3-reglerna i vår värld år 2000 här på jorden. Där finns regler för magi och skjutvapen i samma kampanj.

d20Past kom 2005 och är ett supplement till d20 Modern för att spela här på jorden, men i tre tidiagre åldrar:
- Age of Adventure / Swashbuckler - utspelas under 1600-1700-talet och man kan spela musketörer/pirater.
- Shadow Stalkers - utspelas under 1800-tal i Vilda Västern, Sherlock Holmes London och Edgar Edgar Allan Poe och H.P. Lovecrafts värld.
- Pulp Heroes - man spelar Indiana Jones o. likn.
Du vill givetvis ha "Shadow Stalkers"-delen.

Expedition to Castle Ravenloft kom 2006 till DnD3.
Det ursprungliga Ravenloft-äventyret omgjort och utvidgat till en hel bok på 256 sidor och man får ta sig lite längre än bara byn och slottet.
Jag är inte så förtjust i detta äventyr då jag tycker att det blir mer fantasy än skräck.

Curse of Strahd kom 2016 till DnD5.
Det ursprungliga Ravenloft-äventyret omgjort och utvidgat till till en hel bok på 256 sidor.
Nu utspelas äventyret i hela furstendömet Barovia. Jag tycker att det är bättre än Expedition to Castle Ravenloft, men det är inte längre ett äventyr, utan en hel kampanj som tar rolleprsonerna från level 1 till level 10.

Van Richten's Guide to Ravenloft kom 2021 till DnD5.
En omarbetning av Ravenloft Campaign Setting från 1990.

***

Vill du spela ett äventyr som är färdigt på ett par spelmöten, eller vill du ha en kampanj som räcker för nästan ett års spelande (om man spelar en gång i veckan)?
Vill man ha ett kort äventyr ska man spela originalet Ravenloft från 1983, vill man ha en lång kampanj ska man spela Curse of Strahd.

Vilka regler ska man ha?
Jag rekommenderar d20Modern/d20Past, då får man ett regelsystem med nedtonad magi och anpassade regler för krutvapen.
Alternativt köra original-Ravenloft med LotFP-regler. LotFP har regler för krutvapen under 1500-1700-talet, vilket betyder att man måste modda lite för 1800-tals-vapen.
Alternativt köra Curse of Strahd med DnD5-regler, men DnD5 är ett "hjälte"-spel och lämpar sig inte så bra för skräck.

***

Jag har kört nästan alla Ravenloft-äventyr och jag tycker fortfarande originalet är bäst.
Vi hade även kul när vi körde Curse of Strahd (CoS) med modifierade DnD5-regler, men det tog c:a 40 spelmöten och det är en kampanj där rollpersonerna går från zero to hero under ett par månaders tid i världen.

Ska man köra med DnD5-regler är dessa mina förslag till husregler:
- Man dör inte på minus max hp, utan minus max hp vid level 1 eller minus halv max hp när det överstiger level 1.
- Man återfår inte tillbaka några hp alls efter en long rest, utan man får bara tillbaka HD. Och man får bara tillbaka hälften av det man slår när man använder HD vid short rest.
- Undeads gör inte necrotic damage, utan har energy drain som i tidigare versioner, men efter varje lång rest får man slå ett save för att se om man får tillbaks en level (i DnD3 fick man slå ETT save, här får man fortsätta slå efter varje natts sömn tills man får tillbaka sina levels och man får bara tillbaka en level åt gången).

I CoS var rollpersonerna en grupp engelska gentlemän som fick i uppdrag av den ockulta organisationen The Hermetic Order of Golden Dawn att udersöka rykten om varulvar i Siebenbürgen och karpaterna (den Transylvanska landsbygden).
Jag lånade reglerna för krutvapen från d20Past, men DnD5 DMG har utmärkta förenklade regler för krutvapen.
Tänk på att rollpersonernas vapen från 1890-talet ska vara en begränsad resurs.
Väl i Barovia har de bara tillgång till medeltidsteknologi, när deras patroner tar slut måste de byta till de krutvapen som finns på plats, d.v.s. mynnigsladdade musköter och muskedunder.
Använd INTE DnD5s regler för att ladda vapen. Vill du vara snäll använder du d20Past-reglerna. Vill du vara elak använder du LotFP-reglerna. Det viktiga är att rollpersonerna inte ska hinna ladda om under en strid.

Jag lät spelarna själva välja hur de skulle ta sig från London till Transylvanien.
Antingen är det båt till den Bulgariska kuststaden Varna vid svarta havet (som i Bram Stokers Dracula), eller med Orientexpressen som har en sträckning som går genom södra Transylvanien.
De valde Orientexressen och paserade bla.a. Timisoara, den första staden med elektriskt gatljus.

View attachment 7545

Jag var förhållandevis snäll med språk, så länge rollpersonerna kunde tala tyska, ungerska, rumänska eller italienska kunde de göra sig förstådda.
(Tyska och Ungerska för att Transylvanien är en del av Österrike-Ungern, italienska för att rumänska är så likt italienska att de kan förstå varandra).

En "red herring" jag använde för att reta spelarna:
Vi är så vana vid vår kalender att vi inte tänker på att alla inte använder den julianska kalendern.
Faktum är att hela Rumänien använde den Gregorianska kalendern ända in på 1900-talet, spelarna blev mycket förvirrade när datumen inte stämde i Barovia och kalendern plötsligt backat nästan 2 veckor.
Stort TACK! Grym genomgång och bra uppslag! Hade tänkt mig ngt kortare scenario, max 1-2 kvãllar, victorianskt, typ Sherlock möter Dracula. Skall se vad Strahd har i plotväg. Ev handouts från Dracula: the Evidence.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Ok, finns det ngt bra äventyr/kampanj i gotisk miljö, där Dracula figurerar eller förekommer? Känner såklart till Draculas Hämnd till Chock och Dracula Dossier. System spelar mindre roll, men 1800-tal är ett måste. Går såklart bra om det är ngn Draculaklon också, bara scenariot är bra.
Jag googlade som tusan för att hitta en grej som jag tycker verkar cool men inte har spelat själv. Men det var Dracula Dossier jag tänkte på, och den hade du redan.

Men jag snubblade över https://rpggeek.com/rpgitem/51972/bram-stokers-dracula-role-playing-game reglerna är tydligen baserade på Phoenix Command. Då jävlar är det inte tramsande när det blir strid, samma regler dyker upp i Aliens-rollspelet också. (Antagligen roligare att fnissa åt såhär 25 år senare än att faktiskt spela.)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Jag googlade som tusan för att hitta en grej som jag tycker verkar cool men inte har spelat själv. Men det var Dracula Dossier jag tänkte på, och den hade du redan.
Det är också en fruktansvärt bra kampanjmodul.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
House of Strahd kom 1993 till ADnD2. Det är Ravenloft omgjort för lite mäktigare rollpersoner.
Det är inget dåligt äventyr, men jag tycker att DnD fungerar bättre på lägre levels så jag föredrar originalet.
Vilka levels är originalet, respektive nyutgåvan från 93, avsedda för?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vilka levels är originalet, respektive nyutgåvan från 93, avsedda för?
Precis som @Dr_Dängrot säger.

Jag skulle säga att i originalet måste magikern vara level 5 och kunna kasta 3rd levels spells, men det börjar bli för lätt om magikern är level 7 och kan kasta 4th level spells (och övriga klasser har lika mycket xp som magikern).

I utgåvan från 93 har de buffat monsterna en del, ex: ett rum med shadows är utbytt mot wraiths.
Det var väldigt länge sedan jag spelade 93:an, men jag vill minnas att vi var runt level 9-10 (vi hade fått våra class titles, som fighter lord vid level 9).

Ska man inte spela med OSR/BDnD/ADnD/ADnD2, utan med d20Modern/Past skulle jag säga att man får lägga på ett par levels just för att magikerna är mindre mäktiga där (de är prestige classes, så man kan inte bli magiker/präst från början).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Tack för alla tips. Letar dock något scenario i victoriansk miljö, typ London, engelskt/europeisk landsbygd etc med klara Dracula-vibbar. Ravenloft blir svårt att porta till passande mer realistïsk miljö. Märkligt att det inte verkar ha skrivits ngt scenario med Dracula i London.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
The Dracula Dossier utspelar sig huvudsakligen i nutid, men det går att spela ut en variant på originalhistorien också, och den har en massa mer allmänt material om Dracula som kan vara användbart.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Ok, omformulerar lite. Finns det något bra vampyrjägarspel med viktoriansk setting (1800-tal). Behöver inte vara Dracula-centrerat. Tänker mig att det måste gjorts ngt Hunter: the Reckoning-liknande spel eller äventyr på temat?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Rippers ?

"Rippers is set on Earth in a dark Victorian era where monster hunters pursue the things that go bump in the night. Vampires, werewolves, ghouls, and all other manner of beast pop up from time to time requiring monster hunters to quietly protect the population. To give them an edge these monster hunters harvest the body parts of the creatures they slay, turning them into elixirs or grafting the parts directly onto their own bodies. Replacing teeth with vampire fangs, the heart with a mummy heart, and skin with werewolf fur are just a few ways a monster hunter might gain an advantage. This process has the downside of hurting the monster hunter in some way, often weighing heavily upon her mind.
The plot point campaign involves a grand tour of the monster filled world, allowing players to do battle with everything from mummies to vampires to golems and anything else that might be appropriate.".
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
De senaste versionen heter tydligen rippers resurected

 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ok, omformulerar lite. Finns det något bra vampyrjägarspel med viktoriansk setting (1800-tal). Behöver inte vara Dracula-centrerat. Tänker mig att det måste gjorts ngt Hunter: the Reckoning-liknande spel eller äventyr på temat?
Det finns monsterjägarspel i viktoriansk setting, sedan är det bara för dig att bestämma att det enda monster som finns är en vampyr.

Men jag tror du får ut mer om du tar reglerna från ett spel och settingen (1800-talets London) från ett annat spel. Eftersom settingen inte behöver regler borde det gå utmärkt att kombinera.

För setting i 1800-talets London rekommenderar jag Vampire by Gaslight eller Cthulhu by Gaslight.

För regelmotorer:
d20Past (som jag redan tipsat om)
Savage Worlds Rippers som @Dr_Dängrot tipsade om.

Sedan finns en bunt svenska spel som borde fungera som regelmotorer.
En Garde! - utspelas på 1600- och 1700-talet. En enkel BRP-motor som borde gå att flytta fram ett århundrade.
Riotminds har 2 spel: Götterdämerung och Lex Occultum som borde gå att använda (men jag har INGEN koll på dess spel).
De nya spelen Chock, Nordiska väsen och Skrömt utspelas i nutid, men borde gå att backa 150 år.

Efter lite googling hittade jag även Gaslight som verkar finnas till
Savage Worlds: https://www.drivethrurpg.com/produc...orian-Fantasy-3e-Savage-Worlds-Deluxe-Edition
DnD5: https://www.drivethrurpg.com/product/227667/Gaslight-Victorian-Fantasy-5e-Fantasy-Edition
Jag har aldrig hört talas om det, men är det uppe i version 3 och ges ut till 2 olika spel kan det inte vara jättedåligt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Stort tack för input och förslag! Älskar detta forum för allt sådant här!
 
Top