Har just lagt sista handen (eller en av de sista händerna, det ska korras en gång till och slutlayoutas) på Bröderna af Schmidts förskräckliga expriment till LinCon och grunnar på vad att göra här näst.
För att undvika att stressa i sista minuten har jag/vi som mål att ha lite saker på gång och lite saker ligger i mer eller mindre produktionsfas. Men det här är ett skönt läge att stanna upp och fundera på vad man gör och varför.
Senast till GothCon gjorde vi ett härke med trettiofem karaktärer och inte fullt vanligt upplägg, vilket fick väldigt gott bemötande. Samtidigt gällde det samma grannarnas scenario (Casus Belli) som var mycket mer traditionellt i sin uppbyggnad (fast grymt snyggt och välskrivet).
Ifjol arrangerade vi bara mer traditionella scenario i uppbyggnad och i år har vi haft en del mer lekfyllda tankar. Men jag undrar, vilket föredrar ni när ni åker på konvent, vill ni ha mer traditionella upplevelser eller lite exprimentlusta och nya grepp? Eller ska det vara en kombination?
För att förtydliga, med tradition menar jag en karaktär var, en plott som går mellan A och B eller är ett deckarpussel. Inte friform eller system, Nio systrar (och Girighet om jag uppfattat allt rätt) är t ex ett bra exempel på systemscenario men med nya grepp.
Och så grunnar jag på spelledare på konvent uppskattar stämmningstexter som man om man vill kan ha som högläsning, och tycker spelarna om att få sånna partier? Själv kommer jag på mig med att ibland älska och ibland avsky dessa och är villrådig om jag ska ha dem eller inte.
För att undvika att stressa i sista minuten har jag/vi som mål att ha lite saker på gång och lite saker ligger i mer eller mindre produktionsfas. Men det här är ett skönt läge att stanna upp och fundera på vad man gör och varför.
Senast till GothCon gjorde vi ett härke med trettiofem karaktärer och inte fullt vanligt upplägg, vilket fick väldigt gott bemötande. Samtidigt gällde det samma grannarnas scenario (Casus Belli) som var mycket mer traditionellt i sin uppbyggnad (fast grymt snyggt och välskrivet).
Ifjol arrangerade vi bara mer traditionella scenario i uppbyggnad och i år har vi haft en del mer lekfyllda tankar. Men jag undrar, vilket föredrar ni när ni åker på konvent, vill ni ha mer traditionella upplevelser eller lite exprimentlusta och nya grepp? Eller ska det vara en kombination?
För att förtydliga, med tradition menar jag en karaktär var, en plott som går mellan A och B eller är ett deckarpussel. Inte friform eller system, Nio systrar (och Girighet om jag uppfattat allt rätt) är t ex ett bra exempel på systemscenario men med nya grepp.
Och så grunnar jag på spelledare på konvent uppskattar stämmningstexter som man om man vill kan ha som högläsning, och tycker spelarna om att få sånna partier? Själv kommer jag på mig med att ibland älska och ibland avsky dessa och är villrådig om jag ska ha dem eller inte.