Rickard
Urverk speldesign
Jag har funderat på att göra ett helt slumplöst system. I många narra historieskaparfokuserade spel använder man tärningar för att få hjälp med hur scenariot ska svänga. Jag har kommit att ogilla den principen, då det bara känns som varje scen leder till Det Där Tärningsslaget™. Jag tror dessutom att deltagarnas bidrag fungerar lika bra som "slumpmetod".
Jag vill ha ett system där spelarna sätts inför val men jag har inte lyckats komma på något regelsystem som stödjer detta utan slump. Nu går jag i planerna att ha en scenariostruktur som regelsystem. Detta regelsystem får deltagarna att tänka på rätt sätt för att skapa en engagerande historia. En historia som engagerar en på djupet.
Jag vet att InSpectres i princip har detta i sig. Scenariot går igenom olika faser i spelandet, men man använder ändå tärningar. Det sjätte inseglet har en annan struktur där man skriver ned fakta på lappar som sedan avslöjas under spelets gång. Polaris använder en fras som sätter igång varje ny scen.
Det här är inget system som man ska spela äventyrsbaserade saker med. Det är något som man ska använda till intriger, deckarscenarion och skräckäventyr. Innan jag sätter igång och börjar knåpa på detta vill jag veta om det är någon annan som har gått i liknande tankar.
/Han som ska använda detta i Med ljus och lykta
Jag vill ha ett system där spelarna sätts inför val men jag har inte lyckats komma på något regelsystem som stödjer detta utan slump. Nu går jag i planerna att ha en scenariostruktur som regelsystem. Detta regelsystem får deltagarna att tänka på rätt sätt för att skapa en engagerande historia. En historia som engagerar en på djupet.
Jag vet att InSpectres i princip har detta i sig. Scenariot går igenom olika faser i spelandet, men man använder ändå tärningar. Det sjätte inseglet har en annan struktur där man skriver ned fakta på lappar som sedan avslöjas under spelets gång. Polaris använder en fras som sätter igång varje ny scen.
Det här är inget system som man ska spela äventyrsbaserade saker med. Det är något som man ska använda till intriger, deckarscenarion och skräckäventyr. Innan jag sätter igång och börjar knåpa på detta vill jag veta om det är någon annan som har gått i liknande tankar.
/Han som ska använda detta i Med ljus och lykta