Nekromanti Scenariostruktur som regelsystem

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
Jag har funderat på att göra ett helt slumplöst system. I många narra historieskaparfokuserade spel använder man tärningar för att få hjälp med hur scenariot ska svänga. Jag har kommit att ogilla den principen, då det bara känns som varje scen leder till Det Där Tärningsslaget™. Jag tror dessutom att deltagarnas bidrag fungerar lika bra som "slumpmetod".

Jag vill ha ett system där spelarna sätts inför val men jag har inte lyckats komma på något regelsystem som stödjer detta utan slump. Nu går jag i planerna att ha en scenariostruktur som regelsystem. Detta regelsystem får deltagarna att tänka på rätt sätt för att skapa en engagerande historia. En historia som engagerar en på djupet.

Jag vet att InSpectres i princip har detta i sig. Scenariot går igenom olika faser i spelandet, men man använder ändå tärningar. Det sjätte inseglet har en annan struktur där man skriver ned fakta på lappar som sedan avslöjas under spelets gång. Polaris använder en fras som sätter igång varje ny scen.

Det här är inget system som man ska spela äventyrsbaserade saker med. Det är något som man ska använda till intriger, deckarscenarion och skräckäventyr. Innan jag sätter igång och börjar knåpa på detta vill jag veta om det är någon annan som har gått i liknande tankar.

/Han som ska använda detta i Med ljus och lykta
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
Är det viktigt att spelet som helhet är tärningslöst eller är det bara i Valet™/Det Där Tärningsslaget™ som det är viktigt?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
Är det viktigt att spelet som helhet är tärningslöst eller är det bara i Valet™/Det Där Tärningsslaget™ som det är viktigt
Det är väl av lite olika anledningar som jag vill göra ett slumplöst system:

För att se om det går.

För att allting stannar upp vid tärningsslaget. Jag vill ha ett bättre flow när vi spelar. Det känns så dumt att, när det ska vara som mest spännande (vid Valet), att man avviker från "storyläge" och går in i "mekanikläge". Jag ogillar det avbrottet. Spänningen går förlorad.

/Han som hoppas han svarade på frågan
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,635
Location
Malmö
Varför kan du inte bara köra Story Now utan tärningar?

jag förstår att du tänkt den tanken redan, men jag förstår inte hur du kom fram till att det var en dålig idé?

Om du inte ska avgöra viktiga situationer med regelmekanik- vad ska du då ha mekaniken till? Då kan man väl strunta i den?

Regelsystemet får väl då handla om berättarteknik, samarbete, historieskapande osv. Typ Play Unsafe.

Varför gör du inte det valet?

Jag förstår, att jag inte förstått....
 
Top