Nekromanti Scenariotävling Götterdämmerung!

Brunalven

Warrior
Re: Fast...

Japp, jag sa bara att just det äventyret av 4-5 äventyr inte kunde vara med i antologin.

Krille verkar vara emot avtalet pga priserna. Som jag förstod tråden inledningsvis var både du och han emot överlåtelsen på principiell grund.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Korrläsande [OT]

"Igen, jag kan ha fel, men ibland far jag kanslan av att en del mer eller mindre letar fel hos RMs grejer. Jamfor mottagandet av Andra Imperiet, inte fan var det samma urneggande dar."

Ett av skälen är att Riotminds är så mycket större än Krille och dessutom sitter på ett närmast legendariskt varumärke i form av DoD. Annars så tycker jag att korrläsningen i Andra Imperiet faktiskt fått en del kritik både här på forumet och i till exempel Fenix.

"Sen nar forvantar vi oss att ett nyslappt rollspel ska vara perfekt? Alla spel dras med barnsjukdomar som filas bort med tiden, det ar en naturlig del av skapande processen."

Jag förväntar mig inte att Götterdämmerung ska vara perfekt, men jag förväntar mig ändå att mer eller mindre kunna spela ett rollspel bara med hjälp av grundreglerna. Här misslyckas Götterdämmerung (och även andra rollspel som Eon (även om jag vill minnas att det står något litet om världen i den senaste utgåvan)), min aptit blir retad men jag blir långtifrån mätt. Om inte Riotminds vill inkludera mer värld i reglerna så borde de i så fall släppa en världsmodul i samma veva så man slipper att vänta.

Krille

Super Moderator
Vad tävlingens regler säger

"Jo det får du, du får bara inte ha med det enda äventyr som du bidragit till med i tävlingen i det fall att ditt bidrag skulle vinna och därmed publicerades på RMs hemsida."

Kärnpunkten i kritiken är inte att jag inte får rätt att tjäna pengar på sjuttonhundratalsäventyr, utan att jag inte får rätt att tjäna pengar på det sjuttonhundratalsäventyr som jag skickar in till tävlingen.

Detta står i tävlingens regler:

Tävlingens regler said:
Författare som skickat in bidrag till tävlingen har förstått och medgivit att de på egen hand inte får lov att publicera materialet.
Jag kan inte se att den där klausulen skulle enbart gälla vinnande bidrag - tvärtom står där ju att den som skickar in bidrag (inte nödvändigtvis vinnare, utan helt enkelt någon som skickat in bidraget på egen hand) inte får publicera materialet på egen hand.

Därtill står det att Riotminds har fullständiga (underförstått ekonomiska) rättigheter till de vinnande bidragen. Det vill säga, de får rätten att ta betalt för vinnarbidragen.

Det vill säga, oavsett vad som händer så överlåter jag publiceringsrätten till Riotminds helt gratis (eftersom jag inte kan använda den själv), och om de får för sig att utnyttja den rätten så ersätter de mig med ett tillgodokvitto på varor i deras butik värt upp till max 500 kronor i konsumentledet (bra mycket mindre i producentledet). Det är vad som står i tävlingsreglerna. Det står inte att jag får ge ut det själv om jag inte vinner, och det står inte att jag får betalt för att överlåta rättigheterna utom i det fall då jag skulle råka vinna.

Det innebär att om jag och fyra kompisar skriver fem sjuttonhundratalsäventyr och skickar in dem till tävlingen så får jag inte ge ut den där antologin med just de fem äventyren i. Det spelar ingen roll huruvida jag får ge ut en antologi med fem andra äventyr. Poängen är att jag genom att delta i tävlingen ger upp rätten att tjäna pengar på mitt arbete, oavsett huruvida det vinner eller inte.

Krille

Super Moderator
Pris eller princip?

"Krille verkar vara emot avtalet pga priserna. Som jag förstod tråden inledningsvis var både du och han emot överlåtelsen på principiell grund."

Jag är emot avtalet på grund av att ersättningen (chansen att vinna 500 kronor varor) inte står i proportion till arbetet (uppskattningsvis 15 000 till 30 000 tecken). Möjligheten att få max 3,5 öre per tecken är inte direkt bra betalt, ens i den här branschen.

Huruvida det kallas priser eller principiell grund är förstås en tvistefråga, men för mig så känns det principiellt: att överlåta publiceringsrätten (för det är vad som står i reglerna) utan ersättning (vilket är vad som händer om man inte vinner) tycker jag är lågt.

Vän av ordning säger förstås att det står mig fritt att inte delta i tävlingen om jag inte gillar villkoren. Tja, det var precis vad jag sade när jag uttalade mig i tråden första gången: på de här villkoren vill jag inte ställa upp. Så då ställer jag inte upp.

Brunalven

Warrior
Förklaring

Helt klart är meningen inte klar och tydlig, även om objektiv tolkning alltså inte är den enda tolkningen av en regel. Är man osäker på vad som egentligen gäller kan man alltid fråga efter regelförfattarens förklaring eller till och med ändamålet med regeln.

Jag kan förklara hur det ligger till:
- De bidrag som vinner kommer att publiceras på hemsidan.
- För de bidrag som vinner kommer de ekonomiska rättigheterna överlåtas till RM.
- Övriga bidrag gör RM inga rättighetsanspråk på, men om de publiceras någonstans eller är med i annan tävling innan vinnare i RMs tävling korats så kommer dessa bidrag inte att tas med i bedömningen.

Hoppas att det reder ut en del frågetecken.

Brunalven

Warrior
Re: Pris eller princip?

Huruvida det kallas priser eller principiell grund är förstås en tvistefråga, men för mig så känns det principiellt: att överlåta publiceringsrätten (för det är vad som står i reglerna) utan ersättning (vilket är vad som händer om man inte vinner) tycker jag är lågt.
Se förklaringen

Vän av ordning säger förstås att det står mig fritt att inte delta i tävlingen om jag inte gillar villkoren. Tja, det var precis vad jag sade när jag uttalade mig i tråden första gången: på de här villkoren vill jag inte ställa upp. Så då ställer jag inte upp.
Accepterat. Man ska verkligen inte känna sig tvingad att vara med i tävlingen. Alla som vill får tävla.

NilsK

Ligist

Ett av skälen är att Riotminds är så mycket större än Krille och dessutom sitter på ett närmast legendariskt varumärke i form av DoD. Annars så tycker jag att korrläsningen i Andra Imperiet faktiskt fått en del kritik både här på forumet och i till exempel Fenix.
Ja, jag sager bara att jag ar less pa det. Sjalvklart ska RM fa kritik nar det ar berattigat, men nar man dyker ner pa varje misstag man kan hitta tycker jag det kanns en smula analt.

Jag förväntar mig inte att Götterdämmerung ska vara perfekt, men jag förväntar mig ändå att mer eller mindre kunna spela ett rollspel bara med hjälp av grundreglerna. Här misslyckas Götterdämmerung (och även andra rollspel som Eon (även om jag vill minnas att det står något litet om världen i den senaste utgåvan)), min aptit blir retad men jag blir långtifrån mätt.
Varfor kan du inte spela GD som det ar? Visst, jag skulle ocksa vilja att det fanns mer av varlden beskrivet direkt men det hindrar mig inte fran att komma igang. Jag ser ingen storre skillnad mellan GDs grundregler och till exempel Mutant av Jarnringen (som ju har utvecklats ratt ordentligt sen forsta slappet).

Arfert

Facit

Jag var också tveksam när jag läste avtalet, eftersom jag också tolkade de som om RM automatiskt skulle få upphovsrätten till ALLT som skickades in till tävlingen. Men gäller det bara vinnande bidragen (och ersättning utgår) är det väl OK principiellt... sen är det ju upp till var och en om man tycker att 500 spänn är värt jobbet. Kanske inte för mig just nu, har för mycket att göra ändå med SAGA för att hinna.. men vore jag yngre och pankare så.. eller hade en massa dötid och en bra scenarioidé...

sen har man ju som sagt som upphovsman alltid rätt att använda sitt matrial för self promotion och liknade om jag förstått lagen (jag har pluggat marknadsrätt).

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Varfor kan du inte spela GD som det ar?"

Därför att det inte utspelar sig i vilket generiskt fantasyland som helst utan i en värld med stora likheter med Europa under 1700-talet. Jag kan och vill inte hitta på en massa platser som jag vet inte existerar i någon version av denna vår kontinent. Det är liksom inte så att Götterdämmerung är mitt enda rollspel eller ens det enda svenska och jag är tvungen att spela det med eller utan värld. Spelet i sin nuvarande form är lite som en nedmonterad Ferrari, jäkligt häftigt och vackert men det krävs mycket arbete för den som vill ta en åktur.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag betvivlar att målgruppen för tävlingen är en samling smågnälliga 30+ herrar med ett eller flera egna rollspel innanför västen. Det är väl klart att man inte ska bli lurad som tävlingsdeltagare men hur många rollspelsrelaterade tävlingar ger någonsin rimlig ekonomisk ersättning för allt arbete som man lägger ner? Att rollspelsindustrin inte precis är pengastinn är inte någon hemlighet.

Quadrante

Grisbonde
ändra på formuleringarna, javisst!

Får jag behålla publiceringsrätten om jag ändrar i mitt potentiella vinnande bidrag till något där det inte står att det är till Götterdämmerung, men i övrigt är samma samma?
Jajamensan visst får du det och de kan inte göra något åt saken.

Brunalven

Warrior
Re: ändra på formuleringarna, javisst!

Det måste finnas verkshöjd på texten. Men det skulle isf vara en bedömning först efter en stämning. Det kanske bästa i ett sådant läge är ju att snacka om det först. Gemensam partsvilja är ju det bästa.

Quadrante

Grisbonde
Re: ändra på formuleringarna, javisst!

et måste finnas verkshöjd på texten. Men det skulle isf vara en bedömning först efter en stämning.
Ja verkshöjd behövs, därför skrev jag [ändra på formuleringarna] istället för [byt ut namnen].
Skulle vara intressant att få se var gränsen går, även om jag personligen skulle vilja slippa rättsprocessen.Vilket leder till ...

Det kanske bästa i ett sådant läge är ju att snacka om det först.
Gemensam partsvilja är ju det bästa.
Vilket jag håller med om. Det är bättre att snacka än anfekta anamma, så att säga.
Vill man inte gå det steget, kan man ändra formuleringarna ...
fast det är ju nästan som att skriva texten helt på nytt.

peterb

Swordsman
Re: Scenariotävling Götterdämmerung! [Edited]

Däremot så får jag inte använda er logotyp, vare sig som företagare eller privatperson. Det vore defintivt upphovsrättsbrott ovh beroende på om den är formskyddad eller inte även varumärkesbrott.
Man får använda logotyper, detta gäller både privatpersoner och företag. EG-domstolen har tillåtit detta i det sk. BMW fallet. Frågan om upphovsrättsintrång skulle kunna tänkas komma upp men om en loggotyp används som ett varumärke torde varumärkeslagen komma i spel men alltså inte upphovsrättslagen. Det viktiga är alltså hur ett varumärke används, är det som ett varumärke och inte som vilken en bild eller text som helst så regleras användningen av varumärkeslagen.

Mattis

Swordsman

And where does that leave me om jag vill använda mig av Götterdämmerunglogotypen (eller d20 för att göra det hela mer intressant)? Kan jag sätta den där bak på boken och skriva att spelet kan användas tillsammans med det spelet?

Mattis

Swordsman

Men gör inte det att OGL/d20-licensen blir praktiskt taget värdelös i Europa? Jagmenar, det är ju mest restriktioner för vad du får skriva i din bok om du vill använda d20-loggan, och om man får använda den ändå så ... ja, då behövs ju inte restriktionerna. Eller har jag massuppfittat något?

peterb

Swordsman

Svaret på den frågan beror på om du vill utmana WotC eller inte. För även om EG-domstolen anser att man får (under vissa noga angivna förutsättningar) använda ett annat företags logga för att indikera kompatibilitet så kan WotC fortfarande försöka göra en rättssak av det hela och dom kan också försöka sig på att göra det i USA. Man kan säga att WotC beter sig som "brandförsäkrings" försäljare, du vet sådana som knackar på din dörr och menande säger "Du behöver en brandförsäkring!!". Det är mao ett rätt mycket hot och lite substans (sett ur ett europeiskt perspektiv) i OGL/d20 konstruktionen.

Arfert

Facit

Dom kanske gör på det sätt Microsoft knäckte Lindows i Europa (och fick dom byta namn till Linspire, trots att Lindows redan vunnit i amerikansk domstol)... Man hotade helt enkelt ÅTERFÖRSÄLJARNA med stämning om de inte drog in produkten... och även om Microsoft kanske inte hade lagen helt på sin sida - och kanske skulle förlorat sina rättsfall - så hade de råd att processa, och de små ÅF (linux-entutiaster mestadels) hade de inte. WotC skulle kunna göra detsamma ("slutar ni unte sälja de där spelen som använder vår logga slutar vi leverera till er")

Sen är det där med loggor och varumärken knepigt... när jag var med och jobbade med SJ på en reklambyrå blev vi fällda i marknadsdomstolen bara för att vi hade en gammal Rolls Royce i BILD, utan tillstånd! Inte ens loggan! Vi fick byta ut bilen till en gammal Packard. MD ansåg att det räclkte att man såg grillen på bilen (på avstånd) för att det skulle anses som intrång. 200.000:- i vite.