Vad tävlingens regler säger
"Jo det får du, du får bara inte ha med det enda äventyr som du bidragit till med i tävlingen i det fall att ditt bidrag skulle vinna och därmed publicerades på RMs hemsida."
Kärnpunkten i kritiken är inte att jag inte får rätt att tjäna pengar på sjuttonhundratalsäventyr, utan att jag inte får rätt att tjäna pengar på det sjuttonhundratalsäventyr som jag skickar in till tävlingen.
Detta står i tävlingens regler:
Tävlingens regler said:
Författare som skickat in bidrag till tävlingen har förstått och medgivit att de på egen hand inte får lov att publicera materialet.
Jag kan inte se att den där klausulen skulle enbart gälla vinnande bidrag - tvärtom står där ju att den som skickar in bidrag (inte nödvändigtvis vinnare, utan helt enkelt någon som skickat in bidraget på egen hand) inte får publicera materialet på egen hand.
Därtill står det att Riotminds har fullständiga (underförstått ekonomiska) rättigheter till de vinnande bidragen. Det vill säga, de får rätten att ta betalt för vinnarbidragen.
Det vill säga, oavsett vad som händer så överlåter jag publiceringsrätten till Riotminds helt gratis (eftersom jag inte kan använda den själv), och om de får för sig att utnyttja den rätten så ersätter de mig med ett tillgodokvitto på varor i deras butik värt upp till max 500 kronor i konsumentledet (bra mycket mindre i producentledet). Det är vad som står i tävlingsreglerna. Det står inte att jag får ge ut det själv om jag inte vinner, och det står inte att jag får betalt för att överlåta rättigheterna utom i det fall då jag skulle råka vinna.
Det innebär att om jag och fyra kompisar skriver fem sjuttonhundratalsäventyr och skickar in dem till tävlingen så får jag inte ge ut den där antologin med just de fem äventyren i. Det spelar ingen roll huruvida jag får ge ut en antologi med fem andra äventyr. Poängen är att jag genom att delta i tävlingen ger upp rätten att tjäna pengar på mitt arbete, oavsett huruvida det vinner eller inte.