Nekromanti Schrödingers Drakar och demoner

Mogger

Hipsteranka
luddwig;n118496 said:
2T10 skulle inte kännas som DoD för mig men det är en intressant lek med sannolikheterna. Finns det händelsevis i något spel och hur upplevs det i så fall?
Jag tycker att det ger den bästa fördelningen. Finns i Khelataar, Noir, Coriolis etc

Ibland kör jag med 2T6 istället, för att få ner skalan ytterligare, men det är ett lätthanterligt spann.

Bolongo

Herr Doktor
luddwig;n118496 said:
2T10 skulle inte kännas som DoD för mig men det är en intressant lek med sannolikheterna. Finns det händelsevis i något spel och hur upplevs det i så fall?
Det finns ett antal spel som använder det - men inget av dem är särskilt känt, och jag har aldrig använt något av dem i praktiken.

Vad som däremot kan sägas är att i de nämnda spelen tar man hänsyn till den ändrade sannolikhetskurvan i generering av färdigheter o.dyl. Så det vore kanske inte så lyckat att köra resten av DoD rakt av, och bara byta tärningarna.

luddwig

Lawful evil
OT måhända men hur tar man hänsyn till den ändrade sannolikhetskurvan i nämnda spel där man använder 2T10?

Bolongo

Herr Doktor
luddwig;n118918 said:
OT måhända men hur tar man hänsyn till den ändrade sannolikhetskurvan i nämnda spel där man använder 2T10?
Karaktärsgenerering är viktat för att ge färdigheter som inte avviker så mycket från 10. Modifikationer är mindre än i d20-spel.