Nekromanti Schysst ökensetting?

solvebring

Superhero
Re: Transportfråga

solvebring said:
Häftiga förslag, fast jag tänkte något som kunde finnas i hela världen, inte bara i de orientaliska länderna. Fast kanske borde varje del av världen ha "sin" grej.

Det tåls att fundera på. Jag mottager all input i denna fråga, liksom argument kring varför sådana transporter skulle vara bra/kul/dåliga/tråkiga.
Vore det inte trevligt om det fanns ett världsomfattande samfund med speciellt utsedda portalväktare som vaktade några speciella portaler runt om i världen mellan vilka man kan resa - till ett högt pris och på egen risk?

Jag funderar på om inte varje restur ska kräva tärningsslag mot t.ex. fysik och att man kanske kunde skapa en liten otrevlig tabell över vad som händer om det går åt skogen i portalen, om man inte har kropp och själ nog för resan. Säg att inte hela kroppen följer med? Kanske ryker ett öra, en nästipp, något ur packningen osv?

Jag själv gillar i alla fall den idén. Det knökiga är bara att skapa det här portalnätverket utan en komplett, färdig spelvärld med alla värdsdelar och länder på plats. Det är förövrigt en bra fråga kring hur man ska styra priset. Hm, fast det kanske tåls att tänka på i takt med att man spelar. Jag har ju inte ens fått boken än. :gremtongue:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Om du reggar dig på Giant in the Playground, går in på deras forum, sedan "Homebrew design" och slutligen "world building" och letar upp trådar som heter [Hourglass of Zihaja] så hittar du en komplett ökensetting till DnD 3.5 OCH 4 som är ... galet genomarbetad och fantastiskt häftig och har massor med monster och varelser och regeler för magi och ... jag vet inte om det är bra, men det är ambitiöst.

solvebring

Superhero
Skarpskytten said:
Om du reggar dig på Giant in the Playground, går in på deras forum, sedan "Homebrew design" och slutligen "world building" och letar upp trådar som heter [Hourglass of Zihaja] så hittar du en komplett ökensetting till DnD 3.5 OCH 4 som är ... galet genomarbetad och fantastiskt häftig och har massor med monster och varelser och regeler för magi och ... jag vet inte om det är bra, men det är ambitiöst.
Det lät ju som ett slit bara för att komma åt materialet men tackar för tipset. =)

Är det mycket att läsa? Jag tänker på sidor så, för jag har tyvärr inte tid och ork till att sätta mig och gå igenom en komplett modul på massor av sidor. Sedan känns det lite synd i sin helhet att slita på det viset när jag mest bara är ute efter inspiration. Innan jag kom på detta var jag t.ex. lite sugen på att göra bruk av min nästintill oöppnade Forgotten Realsm-bok - men tanken på lästiden stoppade mig. Jag kommer trots allt inte sätta mig ned och skriva en hel spelvärld, utan jag vill bara skapa en bra och häftig bas för mig att spelarna att stå på.

Hm, fast det åter helt klart lockande. Det gör det. Jag ska fundera på saken. Tackar, tackar. :gremsmile:

solvebring

Superhero
En tanke som just slog mig är: Är det att förstöra friheten och skaparlustan i OSG att sätta sig ned på det här viset och i alla fall halvt om halvt planera en utstakad spelvärld?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag hängde bara ett kort tag på Giant och har inte varit in på Giant på ganska länge. Men om jag minns världen rätt så har de väldigt mycket information av typen "hur många lv 1 djinner finns det i Grönköping", listor på städer, mycket detaljerade kulturer och så vidare.

Men jag vill också minnas att de har bra, ganska korta texter om huvudragen i världen. Och en av de snyggaste fantasykartor som någonsin gjorts.

solvebring

Superhero
Skarpskytten said:
Men jag vill också minnas att de har bra, ganska korta texter om huvudragen i världen. Och en av de snyggaste fantasykartor som någonsin gjorts.
Sweet, det låter sannerligen inspirerande. Tänkte göra en egen karta ett tag men jag har inte orkat än och går allt vägen kommer vi att börja spela redan på torsdag, alternativt torsdag veckan efter. Om inte annat vore det bra med en tuff karta att rippa grunden från.

Man kan alltså inte komma åt materialet utan att regga sig, månne?

solvebring

Superhero
Petar in lite inspiration till mig själv. Lite för stiligt för vad jag tänkt mig, men helt klart åt rätt håll. =)

En ascool bild a la John Howe:

Cybot

Mest spelbar
Skarpskytten said:
Om du reggar dig på Giant in the Playground, går in på deras forum, sedan "Homebrew design" och slutligen "world building" och letar upp trådar som heter [Hourglass of Zihaja][...]
Eller så kan man helt enkelt Googla Hourglass of Zihaja och komma direkt dit.

Arfert

Facit
solvebring said:
En tanke som just slog mig är: Är det att förstöra friheten och skaparlustan i OSG att sätta sig ned på det här viset och i alla fall halvt om halvt planera en utstakad spelvärld?
Nej, inte om den inte är för planerad, utan mer skissad. Några kartor, lite bakrundshistoria, korta beskrivningar av några viktiga platser, organisatoner och personer... typ. Det räcker.

Klaatu

Swordsman

solvebring said:
Ja, och så en transportfråga mitt i det här virrvarret.
Varför inte ta båten. Grekisk mytologi är ofta grunden till allmän fantasy. Från Grekland till Egypten är det ca 60 mil vattenvägen. Från Egypten till Israel är det ca 100 mil. Seglar man cirka 8 mil om dagen tar en tripp till Egypten åtta dagar. Trippen till Israel tar 13 dagar. Det är väl tripper som rollpersonerna bör klara av. Jag tror det viktiga inte är avståndet utan att det är en annan kontinent med en annan kultur och ett annat klimat.

solvebring

Superhero
Arfert said:
solvebring said:
Nej, inte om den inte är för planerad, utan mer skissad. Några kartor, lite bakrundshistoria, korta beskrivningar av några viktiga platser, organisatoner och personer... typ. Det räcker.
Okej, tack. :gremlaugh: Ska bör jag nog snart ha nog på fötterna/i tankarna.

Jag ska med andra ord gå tillbaka till så som jag spelade rollspel förr, en gång för längesedan innan Rollspel.nu mixtrade med min hjärna. :gremwink: Nu för tiden är jag van att improvisera och experimentera med spelarinflytande och så mer än att böka med kartor och sådant. Det ska faktiskt bli riktigt skoj att återvända till det, fast med ett rollspel som tagit bort allt det som numera brukar reta mig. =) ... Det är nästan så det känns ovant.

Alltså, visst, jag spelar trad och fantasy ofta, men det var längesedan jag spellede det traditionellt utan att tänka för mycket på andra saker.

/solvebring som alltid överförtydligar allting.

solvebring

Superhero

Klaatu said:
solvebring said:
Ja, och så en transportfråga mitt i det här virrvarret.
Varför inte ta båten. Grekisk mytologi är ofta grunden till allmän fantasy. Från Grekland till Egypten är det ca 60 mil vattenvägen. Från Egypten till Israel är det ca 100 mil. Seglar man cirka 8 mil om dagen tar en tripp till Egypten åtta dagar. Trippen till Israel tar 13 dagar. Det är väl tripper som rollpersonerna bör klara av. Jag tror det viktiga inte är avståndet utan att det är en annan kontinent med en annan kultur och ett annat klimat.
Jo, fast om vi snackar att dra från Egypten till Nordnorge så blir det ju en helt annan sak. :gremtongue:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Cybot said:
Eller så kan man helt enkelt Googla Hourglass of Zihaja och komma direkt dit.
Det var svaret på den frågan. Jag skyller på dåliga internetskills.