Nekromanti Schysst ökensetting?

solvebring

Superhero
Härskartitlar, är det någon som har koll på det?
Ja, nu mera jag alltså orientaliska sådana, till exempel som det arabiska sultan. Jag tänker att om jag ska köra på det orientaliska stuket så duger det kanske inte att svänga sig med baron, hertig och sådant som man förknippar med Europa?

Klaatu

Swordsman
Re: Jag vill skapa en Fantasy!-värld!

För något år sedan experimenterade jag själv med en "setting" i fantasyökenmiljö. Projektet kom aldrig längre än till en A4 med anteckningar. Här kommer några tankar som du kan använda/inspireras av.

Namn på länder:
Borkesh
Duljuk
Faaraz
Kesh
Middia
Ufghul
Ushtar

Namn på städer:
Arish
Arkesh
Borokia
Dukhata
Gorgesh
Kafir
Mooriokk
Samanka

Monsterlista:
Anubis (schakalhuvud, människropp)
Djinn
Fågel Fenix
Fågel Roc
Ghul (likätare?)
Horus (falkhuvud, människokropp)
Jätteskorpion
Ifrit
Mumie
Sandmask/Sandorm
Sfinx

solvebring

Superhero

Klaatu said:
För något år sedan experimenterade jag själv med en "setting" i fantasyökenmiljö. Projektet kom aldrig längre än till en A4 med anteckningar. Här kommer några tankar som du kan använda/inspireras av.

Namn på länder:
Borkesh
Duljuk
Faaraz
Kesh
Middia
Ufghul
Ushtar

Namn på städer:
Arish
Arkesh
Borokia
Dukhata
Gorgesh
Kafir
Mooriokk
Samanka

Monsterlista:
Anubis (schakalhuvud, människropp)
Djinn
Fågel Fenix
Fågel Roc
Ghul (likätare?)
Horus (falkhuvud, människokropp)
Jätteskorpion
Ifrit
Mumie
Sandmask/Sandorm
Sfinx
Tackar! :gremlaugh:
Det slog mig förresten att jag bör skaffa mig en arabisk eller iaf en orientalisk namnlista.

Edit:
Maskulina, arabiska namn
Feminina, arabiska namn

solvebring

Superhero
Anarchclown said:
Sheik, Sultan, Emir, Kalif, Vesir, Bey är väl de jag kommer på på rak arm.
Soft, tackar. Fan, nu känner jag mig dum eftersom jag kände till typ alla de där förutom Bey. Dock har jag inte koll på deras innebörd och rangordning. Får la googla det. Tack, hur som haver. :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Anarchclown said:
Sheik, Sultan, Emir, Kalif, Vesir, Bey är väl de jag kommer på på rak arm.
Inte Sharif och Amiral att förglömma.

/Anders

Klaatu

Swordsman
solvebring said:
Koll och koll?! Det är svårt att göra en korrekt översättning av titlar då de varier beroende på land och var/hur de används. Här kommer min personliga lista som är "mixdrad" för en fantasysetting.

Padishah: Över-kejsare (high emperor).
Shah: Kejsare.
Shahbanu: Kejsarinna (egentligen kejsarens fru).
Kalif: Kung och religiös ledare.
Sultan: Kung.
Sultana: Drottning (egentligen kungens fru).
Mirza: Prins.
Imam: Religiös ledare.
Khan: Greve.
Shejk: Ålderman. Guvernör.
Vesir / Wazir: Rådgivare (åt kungen).
Emir: Befälhavare. General.
Emira: Befälhavare. General. (Kvinnlig variant).
Mir: Stamhövding.
Bey: Hövding.
Nawab: Adelsman.
Sayyid: Herre (sir).

Caligo

Swashbuckler
Från Dungeon Master Guide till AD&D:
Oriental Titles

Russian
Tsar
Veliky kniaz
Kniazh muzh
Boyar
Sluga
Muzh
Dvorianin
Smerd
Kholop

Turkish
Sultan
Dey
Bey
Bashaw
Pasha
Emir
Malik

Persian
Padishah
Shah
Caliph
Wizer
Amir
Sheikh

Indian
Maharaja
Rajah
Nawab

solvebring

Superhero
Soft, tack allesammans.

Jag tänkte förövrigt nämna att jag just plockat fram Fenix #2 från 2009 där kampanjvärlden Kindaras finns med. Jag ska titta på den och se vad för slags matnyttigt som går att plocka därifrån. Det är trots allt sällan jag verkligen använder något från Fenix, så varför inte passa på. =)

Klaatu

Swordsman

solvebring said:
Ja, jag kommer alltså att använda hela den här tråden till att diskutera världsbygge i - allt mellan himmel och jord. Vill du använde den här tråden för ditt eget världsmakande så varsågod!
Kommer vi andra att få se ditt världsbygge eller tänker du behålla den helt för dig själv?

Cybot

Mest spelbar
Klaatu said:
solvebring said:
Koll och koll?! Det är svårt att göra en korrekt översättning av titlar då de varier beroende på land och var/hur de används. Här kommer min personliga lista som är "mixdrad" för en fantasysetting.

Padishah: Över-kejsare (high emperor).
Shah: Kejsare.
Shahbanu: Kejsarinna (egentligen kejsarens fru).
Kalif: Kung och religiös ledare.
Sultan: Kung.
Sultana: Drottning (egentligen kungens fru).
Mirza: Prins.
Imam: Religiös ledare.
Khan: Greve.
Shejk: Ålderman. Guvernör.
Vesir / Wazir: Rådgivare (åt kungen).
Emir: Befälhavare. General.
Emira: Befälhavare. General. (Kvinnlig variant).
Mir: Stamhövding.
Bey: Hövding.
Nawab: Adelsman.
Sayyid: Herre (sir).
Fast du har lånat ganska fett från olika språk och orientaliska riken.

Shah/Padishah: Båda är från persiskan (även om de också användes inom det ottomanska riket) och betyder Kung och Storkung (ordagrant: Kungarnas mästare).
Märk väl att Padishah har aldrig använts som huvudtitel, utan är en bititel som har använts av den ottomanska sultanen, den persiska Shahanshah (kungarnas kung) samt diverse persiskinspirerade kungar i östern (maharajor och liknande).
Shah är en titel som kan användas av vilken kung som helst.

Kalif (arabiska): Efterföljaren (alltså Muhammeds efterföljare). Tack vare kulturella konnotationer så skulle jag bara använda den för en religös kung i ett imperium med en profet/gudafigur som grundare.

Mirza (persiska): Prins eller adelsman av kungligt blod (dvs en adelsman som skulle kunna vara tronpretendent).

Imam: En religös ledare. Ligger någonstans mellan präst och lärd man.

Khan (turko-mongoliska dialekter): Hövding eller Kung

Shejk (arabiska): Ålderman. Betyder inte guvenör (det finns andra titlar för det) men kan vara tilltalsnamnen för en guvenör då det är en honnörstitel.

Vezir (arabiska, men även persiska och diverse pakistanska dialekter): Kunglig rådgivare

Emir (arabiska): Ledare/Hövding/befälhavare. Titeln kan används till allt ifrån prinsar (se: Emirat), befälhavare, småfurstar eller guvenörer. Mir är samma sak fast i persisk eller pakistansk dialekt. Admiral/amiral osv är samma sak. Samma ord från början.

Khatun/Emira: Drottning, eller mer precist en Khans/Emirs FÖRSTA hustru. Alltså den högst rankade kvinnan en Khans/Emirs hushåll. Sultana är INTE en sådan titel utan används endast av Regerande drottningar.

Valideh Sultan (turkiska): Drottningmodern. Titeln har lite mer fjung än Drottningmodern eftersom Valideh Sultan är den defakto kvinnliga härskaren inom det ottomanska imperiet (eftersom sultanens konkubiner förblev slavar så länge sultanen levde. Den konkubin som var mor till sultanen blev fri och Valideh Sultan). Valideh sultan var bland annat högst ansvarig för haremet.

Dey (arabiska, men ursprunget är Turkiskt): Ovanlig titel. Användes enbart av härskaren av Algeriet och Tripoli.

Bey (turkiska): Hövding ("Lord" är den mest ekvivalenta titeln). Används som tilltal, men som titel så komplementeras den oftast av något mer specifikt (exempel: Sanjak-Bey, hövding över en Sanjak. Ett typ av distrikt)

Pasha (turkiska): Som Bey, fast högadlig. Agerade som guvenörer, generaler och liknande.

Mufti (turkiska/arabiska): Tolkare av islamisk lag.
Mutjahid (turkiska/arabiska): En lärd man inom islamisk lag som har rätten att tolka islamisk lag, inte bara genom taqlid (det vill säga, tolka ett tidigare rättsbeslut, vilket är standarden inom islamisk "fiqh", deras legala tradition) utan genom att själv tolka de islamiska rättsprinciperna.

Molla/Naib (turkiska): Domare. Molla är den högre rangen. "Kadi" är den arabiska motsvarigheten.
Kadi existerade även inom det ottomanska imperiet men var en slags rättsdomare och guvenör.

-Bashi (turkiska): "Huvud", tillägstitel till en rad andra titlar och betyder att han är den första och ledaren för den yrkeskåren. Subashi var till exempel ryttarmästarens titel. Jebei-Bashi var rustmästaren.

solvebring

Superhero

Klaatu said:
solvebring said:
Ja, jag kommer alltså att använda hela den här tråden till att diskutera världsbygge i - allt mellan himmel och jord. Vill du använde den här tråden för ditt eget världsmakande så varsågod!
Kommer vi andra att få se ditt världsbygge eller tänker du behålla den helt för dig själv?
Om något skrivs ned, vilket jag inte är säker på ännu, så kommer jag att dela med mig av det. Jag funderar även på någon karta. Så tja, det kommer nog, förutsatt att det inte bara stannar vid uppslag i mitt huvud.

Klaatu

Swordsman
Cybot said:
Fast du har lånat ganska fett från olika språk och orientaliska riken.
Det är därför jag skrev överst i inlägget:

Klaatu said:
Det är svårt att göra en korrekt översättning av titlar då de varier beroende på land och var/hur de används. Här kommer min personliga lista som är "mixdrad" för en fantasysetting.
Min tankte var alltså inte att göra en fullständigt korrekt lista utan en anpassad för en fantasysetting. Dina utfyllande beskrivningnar om de olika titlarna stämmer och kan vara en bra grund för de som vill fördjupa sig i ämnet.

Klaatu

Swordsman

Vad vore ett bra namn på en kampanjmiljö i ökensetting? Kampanjen som följer med i regelboken kallas exempelvis för Fjärran Dalar. Det bästa jag har kommit på är Arabiska nätter men jag vill inte ha med något ord som förknippas med den verkliga världens islamska värld, i detta fall arabiska. Scimitarernas land är ett annat namn jag tänkte på men jag tror att allt för många inte vet vad en scimitar är (arabisk sabel). Fjärran nätter tycker jag också är rätt bra men namnet låter lite för mycket som Fjärran dalar. Kom med förslag.

solvebring

Superhero

Vad fan, nu ska du inte knata iväg här och göra min grej! :gremwink: Jag som inte ens blivit klar med min orientaliska Fantasy!-artikel till Fenix som jag petat med i år och dagar. Fan! ... Jag som lovat att bli klar snart dessutom. Tack för påminnelsen.

... Mjäm-mjäm, skämt och sido – även om jag nu måste se till att peta klart på den där artikeln. Jag tror du har något i Arferts förslag.

Jedvard

Veteran

Ökensetting....Sandens Rike! eller Sandvindar! eller Sandens Vidder! eller varför inte Sandlådan! :gremwink:
eller kanske "Djinnar & Demoner!"

Klaatu

Swordsman

solvebring said:
Vad fan, nu ska du inte knata iväg här och göra min grej! :gremwink: Jag som inte ens blivit klar med min orientaliska Fantasy!-artikel till Fenix som jag petat med i år och dagar.
Det här låter ju väldigt intressant. Jag hade ingen aning om att du höll på att skriva en "officiell" artikel i ämnet som kommer att publiceras i Fenix. Bara för att klargöra en sak. Med orienten menar du väl främre orienten, alltså arabvärlden och inte bortre orienten som betyder typ sydostasien? Det känns ju onödigt av mig att presentera en ny äventyrsmiljö om någon annan redan håller på med den miljön. Vad jag hade tänkt att göra var att skriva om ett land och ett medföljande äventyr till detta land. Jag tror att jag fortsätter att arbete som jag har tänkt och anpassar sedan äventyret efter vad du har skrivit (under förutsättning att det inte totalt kraschar med mina tankegångar). :gremgrin:

PS: Behöver du ha en korrläsare och kritiker så ställer jag gärna upp.

Cybot

Mest spelbar

Jedvard said:
Ökensetting....Sandens Rike! eller Sandvindar! eller Sandens Vidder! eller varför inte Sandlådan! :gremwink:
eller kanske "Djinnar & Demoner!"
Eller kanske:
"Ökenvindar"
"Ödslighetens Oaser"
"Civilizationer i sanden"
"Kungar och Karavaner"
"Berättelser från Oasernas rike"
"Svärd och Sand(aler)"
"Scirrocco"
"Öknens oförvägna riddare"