Nekromanti Schysst ökensetting?

solvebring

Superhero
Re: Jag vill skapa en Fantasy!-värld!

Klaatu said:
solvebring said:
Vad fan, nu ska du inte knata iväg här och göra min grej! :gremwink: Jag som inte ens blivit klar med min orientaliska Fantasy!-artikel till Fenix som jag petat med i år och dagar.
Det här låter ju väldigt intressant. Jag hade ingen aning om att du höll på att skriva en "officiell" artikel i ämnet som kommer att publiceras i Fenix. Bara för att klargöra en sak. Med orienten menar du väl främre orienten, alltså arabvärlden och inte bortre orienten som betyder typ sydostasien? Det känns ju onödigt av mig att presentera en ny äventyrsmiljö om någon annan redan håller på med den miljön. Vad jag hade tänkt att göra var att skriva om ett land och ett medföljande äventyr till detta land. Jag tror att jag fortsätter att arbete som jag har tänkt och anpassar sedan äventyret efter vad du har skrivit (under förutsättning att det inte totalt kraschar med mina tankegångar). :gremgrin:

PS: Behöver du ha en korrläsare och kritiker så ställer jag gärna upp.
Ja, jag har egentligen bara skrivit om en stad, som jag kallar Kadjim. Jag började på den artikeln just för att ingjuta lite arabstämning till Fantasy!, så att folk skulle ha något att spinna vidare på.

Jag tar gärna emot hjälp. Vore skitnajs om du ville korrläsa och kritisera. Det som är kvar är att jag ska göra färdigt äventyrsuppslaget som är tänkt att följa med. Hur som haver. Skicka PM så ska jag länka och så.

Arfert

Facit

Kadjin påminner om klassikern Al-Qadim! Good times!

solvebring

Superhero

Arfert said:
Kadjin påminner om klassikern Al-Qadim! Good times!
Aha, cool. Tackar! Har faktiskt bara bläddrat lite i Al-Qadim utan att tyvärr minnas så mycket. Får ta mig en bättre titt.

Ja, Jörgen har kollat på Kadjim nu så jag har fått en del kritik som jag ska försöka ta itu med. =)

Klaatu

Swordsman

Vad skulle man kunna kalla ett baroni eller ett grevskap med för arabiskt klingande ord?

Cybot

Mest spelbar

Klaatu said:
Vad skulle man kunna kalla ett baroni eller ett grevskap med för arabiskt klingande ord?
Om turkiska duger så finns det alltid ett "beylik"

Motsvarande "Provins" eller "Län" så finns det "Wilayah" (funkar på arabiska, turkiska, persiska), som styrs av en Wali (som vanligtvis har ranken av Pasha).

Klaatu

Swordsman
Religioner!

Hej gott folk. Jag skulle behöva hjälp med några påhittade "arabiska" religioner. Jag tänker mig en sorts blandning mellan den arabiska gudavärlden som den såg ut innan Islam och Conans fantasifyllda polyteism. Vad jag behöver är bara några skrivna rader som ger grunden till en handfull trosuppfattningar.

Exempel:
Den största religionen i landet är dyrkan av Yuquba, månens och stjärnornas gud. Yuquba är herre i gudarnas boning och hans maka är solgudinnan Nawara. Tillsammans styr de över världen och vakar över de rättroendes liv. Enligt denna tro befrias själen från kroppens köttsliga fängelse när man dör och ställs sedan inför gudaparet som bedömer om själen är värdig att reinkarneras och återvända till världen i en ny kropp eller om själen är ovärdig och för evigt bränns i solens stekande helvete.

Har ni några bra idéer?