Nekromanti Schysst Sagan Om Ringen-rollspel?

solvebring

Superhero
Först kändes det lite onödigt att skapa en tråd om ämnet, när det bara gällde mitt personliga intresse. Dock så tänkte jag det att det finns ju en hel del olika versioner och utgåvor bland dessa, så varför inte låta ordet slå runt och se vad för intressant som finns att läsa kring det; om man kan komma fram till något kuligt osv. Det kanske finns fler än jag som vill höra på, menar jag.
Sagan Om Ringen/Lord Of The Rings - eller rättare sagt det som äger rum i Tolkiens Middle Earth - är ju något som ligger många av oss varmt om hjärtat. Inte minst mitt eget. Nåväl, jag har ändå aldrig skaffat mig ett rollspel av den sorten. Det har helt enkelt inte blivit av. Dels för att jag haft (och har) andra rollspel som prioriteras före det och för att jag inte riktigt vet vad man ska satsa på i så fall. Ändå är jag, både som Tolkien-läsare och rollspelare, förbaskat nyfiken.

Jag tänkte i alla fall ta reda på vad som finns och gärna lite till. Så den här tråden vänder sig kort och gott till alla de som spelat eller spelar något av de rollspel som finns kring Tolkiens värld. Jag undrar först och främst vilket av de rollspelen som är mest lovande, vad de innehåller och hurdant det upplevs i spel liksom utanför spel osv. Jag känner till somliga av dem, men inte mer än till namn och vad som brukar sägas generellt om dem.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ett nytt Sagan om ringen-rollspel är på gång, det heter The One Ring RPG, torde gå att googla rätt lätt om du vill ha mer detaljer.

solvebring

Superhero
och är det spel som kommit känslan i böckerna närmast... speciellt Bilbo och första boken i trilogin.
Det är just sådant som är mycket värt. Låter ju utomordentligt det. Spelat det mycket själv?

CapnZapp

Myrmidon
Jag har en rekommendation, men det är lite komplicerat:

Jag rekommenderar magiavsnitten i Deciphers rollspel, men inte resten.

Dels innehöll boken en bra analys av vad som är speciellt med magi i Tolkiens värld; spelledartips på hur man får fram den rätta känslan, och vad denna består av; dels gav den en utmärkt katalog över de magiska effekter som beskrivs i trilogin, komplett med rollspels-stats.

Vilket system du än bestämmer dig för (och jag rekommenderar inte Deciphers system i allmänhet) är detta en underbar resurs och inspirationskälla.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Ja, när jag köpte det, men det var ett tag sedan, det kom ju tidigt 90-tal.
Okej, nå man får tacka för tipset. Det verkar dock svårt att få tag i, ger knappt några googleträffar alls. Eller ja, ger träffar men inte så många som handlar om just det här spelet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring said:
Okej, nå man får tacka för tipset. Det verkar dock svårt att få tag i, ger knappt några googleträffar alls. Eller ja, ger träffar men inte så många som handlar om just det här spelet.
Jag hittade igen några ex på Noble Knight, Amazon och Ebay. Billigaste priset jag såg var kring 300 pix, och dyraste typ 1300. Plus frakt i båda fallen... Lite i överkant kan man tycka.

solvebring

Superhero
Billigaste priset jag såg var kring 300 pix, och dyraste typ 1300. Plus frakt i båda fallen... Lite i överkant kan man tycka.
Indeed. Vore ju inga fel om det vore lite mer lätttillgängligt. Å andra sidan är det inte heller första prioritet så det får vänta i så fall. Möjligt dock att jag finner på något annat LotR-rollspel som är mer lätttillgängligt.

Botulf

Hero
Folk som lirar Burning Wheel brukar säga att det är en kanonspel till att gestalta LoTR, även om det inte finns någon settinginfo i själva spelet till den världen.

Två böcker jag upptäckt är oerhhört händiga till att rollspela i Midgård men som ändå inte är rollspelsböcker är Maps of Middle Earth och Tolkien Bestiarium. Oerhört bra referenslitteratur och framförallt snygga.

Jag har mer eller mindre gett upp gällande officiella LoTR rollspel (fast det spel Arfert nämner verkar tämligen intressant). Har själv knåpat lite med ett LoTR-hack till D&D("Mentzer edition") men delvis så är det svårt att få in ett magin och magiker/präst klasserna på ett hyfsat bra sätt och så jag väntar på vad Cubicle 7 kan tänkas erbjuda.

Om du vill köpa min Decipher uppsättning så säljer jag gärna allt för en rimlig penning. Har även Maps of Middle Earth samt Cities of Middle Earth.
Det är totalt 6 tillbehör+ Regelbok.

Här kan titta lite närmare på det.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
solvebring said:
Jag undrar först och främst vilket av de rollspelen som är mest lovande, vad de innehåller och hurdant det upplevs i spel liksom utanför spel osv. Jag känner till somliga av dem, men inte mer än till namn och vad som brukar sägas generellt om dem.
Vilket av spelen som är mest lovande handlar ytterst om vad du själv har för preferenser. Dels vad du gillar för speltyper och dels vilken bild du har av Tolkiens Midgård. Dessa faktorer är väldigt olika för Tolkienfansen och i kombination med varandra gör de att alla Sagan om Ringen spel alltid kommer vara en besvikelse för de flesta.

Tänkte ände beskriva MERP/SoR och Rolemaster utifrån din frågeställning.

Rolemaster är ett klassiskt HighFantasy Trad-spel. Man har mängder med egenskaper, färdigheter, yrken och besvärjelser. Systemet gjordes världslöst från början och är därför spretigt. Man har t.ex. yrken som kampsportare, präster och vanliga munkar sida vid sida. Spelet kan sedan byggas ut i all oändlighet med olika tilläggsregler. Typiskt för Rolemaster är att man tar sin färdighet slår en T100 lägger till mängder med modifikationer och läser av resultatet i en (eller flera) tabeller.

Efter att man fått Tolkienlicensen tog man fram en slimmad variant av Rolemaster som hette Middle Earth Roleplaying (MERP). Yrkena minskades från 20 till 6, de Magiska inriktningarna från 3 till 2, Vapentabellerna från en bok till ett halft häfte etc. Man hade också anpassade raser för Midgård istället för de generella Fantasyraserna och begränsade rollpersonerna till att inte nå högre än Level 10. Skapandet av rollpersoner förenklades dramatiskt.I Sverige kom en översättning av MERP ut som hette Sagan om Ringen. Den led av en ganska dålig översättning och disposition.

ICE började släppa Midgårdprodukter till Rolemaster (och lite senare MERP). Dessa var av tre olika typer.

a) Dels gjorde man generella faktatillbehör som beskrev platser, varelser eller företeelser i Midgård. Dessa var i allmänhet helt ok och ganska användbara för den SL som ville skriva egna äventyr.

b) Dels gjorde man äventyrsmoduler som beskrev olika geografiska områden. De är alla välgjorda, vackra och användbara. Det är de man ska köpa om man kommer över dem.

c) Man gjorde också enklare äventyr som kallades "Ready-to-Run". Dessa är betydligt sämre och något man enkelt själv kan improviserar fram om man behöver. De är oftast banala och dåligt förankrade i sin setting.

Ofta får MERP och Rolemaster kritik för att inte vara tillräckligt anpassat till Tolkiens Midgård. Det är för mycket kraftig magi och prylar etc. Själv tycker jag att det är lite orättvist. Spelet är inriktat på klassiskt äventyrande och man har förlagt modulerna till en tidsepok långt före ringens krig för att enkelt tillåta det. Jag anser att Tolkien själv beskriver Midgård som en highfantasy värld och allt som beskrivs som magiskt i härskarringen/Silmarillion kan spelas med Rolemasters magiregler. Däremot kan ett "okritiskt PowerGejmande" lätt döda all Midgårdskänsla.

Ytterligare en sak är att reglerna/modulerna inte uppmuntrar till något annat än just äventyrande vilket kan vara lite torftigt om du gillar Bilbo/Sagan om ringen. Reglerna upplevs ofta som krångliga och svåra och att tabellerna dödar flytet i spelandet. Jag upplever det inte själv så utan anser att det är ganska intuitivt. Jag misstänker att upplevelsen av krånglet beror på den svenska översättningen och det fanns en helsida i en Sinkadus som förklarade hur en rollperson skapas. I de engelska versionerna har jag inte upplevt några oklarheter alls. En annan kritik jag hört är att systemet använder levels. Själv tycker jag att det funkar ovanligt bra i just Midgård där man ofta i böckerna diskuterar just kraft i relation till andras. Man behöver också ofta kunna mäta mäktiga historiska personer, hjältar, magiker, monster och liknande mot varandra.

Styrkan med MERP/Rolemaster tycker jag är att man lätt kan skala/passa in olika epoker/nivåer/tolkningar i samma ramverk. Det är enkelt att spela mäktiga Alver som går upp mot Morgoths Balroger i första åldern såväl som svaga hober i början av fjärde åldern. Det finns ganska många bra moduler och en hel del kan man fortfarande få tag på (men de börjar att kosta en del pengar). Rolemaster finns fortfarande att köpa från ICE och det finns också en bantad/strömlinjeformad lillebror som heter HARP.

Svagheten är att ICE-produkterna sällan förmedlar så mycket Tolkienkänsla (visuell eller textmässig input) om du behöver det för att komma i "rätt" stämning. Undantaget är Peter C. Fenlons fantastiska kartor och Angus McBrides illustrationer. Det är också ett i grunden gammalt och rätt otympligt Trad-system som dels mest uppmuntrar klassiskt äventyrande och dels tar lite tid att komma in i.

Det passar dock min kreativitet och bild av Tolkiens verk ganska bra.

//EvilSpook

Edit: Glömde Angus.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Necross said:
Vadå, du menar att det finns fler än en tabell?
:gremsmile:
ICE said:
RMC's Arms Law contains 30 individual weapon tables, 13 special attack tables, and hundreds of critical and fumble results. With these, combat is anything but boring streamlined.
:gremlaugh:
//EvilSpook