Vitamin D är eg inte bara ett ämne, utan flera. (D[SUB]1[/SUB], D[SUB]2[/SUB], D[SUB]3[/SUB] osv.) Precis som flera andra vitaminer. Det är två av varianterna som är viktigast, närmare bestämt D[SUB]2 [/SUB]och D[SUB]3[/SUB]. Dessa kan mycket riktigt fås via bla kosttillskott. (Men effekterna av det, utom att höja den mätbara mängden i blodet något, är omtvistade...*)
Men de måste också omvandlas till ett annat ämne, Calcitriol, som fungerar mer som ett hormon än ett vitamin, och som bland annat reglerar bentillväxt (vilket är anledningen till att brist på vitamin D, är en orsak till "engelska sjukan", en form av benskörhet) och immunförsvaret.
Så det _behöver_ inte vara brist på vare sig vitamin D, eller solljus, som är orsaken - det kan även vara andra brister som gör att de enzym som ska omvandla D-vitamin till Calcitriol (i levern) inte fungerar som de ska.
Übereils råd är därför bra - innan du börjar knapra dyra - och i värsta fall värdelösa - piller.
Om jag ska bre ut mig ännu lite till, så är "råvaran" i D-vitamin kolesterol. (Så anledningen till att den är "fettlöslig" är att den _är_ fett...) Och det innebär att vissa former av dieter och vissa mediciner faktiskt kan påverka mängden D-vitamin som kroppen tar upp alternativt "bereder".
*) Det finns flera sjukdomstillstånd där låg halt av d-vitaminerna D[SUB]2 [/SUB]och D[SUB]3 [/SUB]kan konstateras i blodet. Samtidigt finns mycket litet stöd för att personernas hälsa blir bättre av att tillföra det, tex som kosttillskott. Personligen tror jag att en del av tveksamheterna kring den exakta verkan av D-vitamin-tillskott kopplat till immunförsvaret, beror på att det framför allt är något som har långsiktig verkan.
Min egen erfarenhet av att vistas ute mycket sommartid, är att det verkligen ger en märkbar effekt på ffa små, låggradiga infektioner. Hösten och våren efter att jag började vara på dinosaurieutgrävningar, var jag fri från sådana. Men det är alltså effekt med ett halvårs fördröjning.