Übereil;n146335 said:
Från vad jag förstått så är det fortfarande välbelagt att tillskott hjälper om man har stor brist, vilket jag jag tror jag själv fått erfara.
Både ja och nej.
Det jag har läst - och jag är varken läkare eller dietist, så det kan vara bristfälliga och slumpmässiga källor - tyder på att för många sjukdomar som har satts i samband med D-vitaminbrist, så hjälper tillskott inte alls.
Och mer och mer verkar tyda på att dessa kanske har D-vitaminbrist som ett symptom och en följd, snarare än att bristen orsakar sjukdomen.
Men i övrigt, för det allmänna välmåendet och immunförsvarsfunktionen, så verkar det ha positiv effekt - men på sikt. (Som jag skrev på slutet av förra inlägget, är det också min erfarenhet, precis som du gjort.)
Och med ett oklart läge - är
solvebrings fall ett där D-vitaminbrist är orsaken eller ett symptom? - så tror jag det kloka är att hellre pröjsa 250 spänn för ett läkarbesök (eller vad patientavgiften nu är lokalt...) än 250 spänn på kosttillskott som kanske inte hjälper.
Nu är det givetvis svårt att bedöma utifrån beskrivningen "mår pissigare än vanligt", men det finns många saker som kan ge lite "blandade och allmänna" symptom som tex hängighet, trötthet, dåligt humör, små-infektioner mm. Tex järnbrist, tyroid-hormon-problem, andra brister i kosten, stress, sömnrubbningar (även tex saker som inte nödvändigtvis märks, tex sömnapné som för vissa kan vara helt okänt).