Nekromanti Schyssta rpg-podcasts?

solvebring

Superhero
Ja, jag följde ju Märklighetstroget som numera har tagit pappaledigt. Annars så lyssnar jag faktiskt inte på några podcasts. Fast det handlar mest om att 1. Jag orkar inte leta. 2. Jag vet inte riktigt vad jag letar efter. 3. En del som jag tipsats om har bara vissa gratisavsnitt - till exempel mer kända författarpodcasts (vill jag halv minnas).

Kan du rekommendera mig någon trevlig rollspels-podcast?

OBS! Har du förövrigt andra podcasts att rekommendera, om till exempel författande och fiction (som jag gillar), så kan du väl PM:a dem istället för att kapa tråden. Tack!

Mina kriterier:
1. Casten ska handla om rollspel.
2. Casten får gärna vara bred*.
3. Den ska vara gratis och fullt nedladdningsbar.
4. Casten ska vara på svenska eller engelska.
5. ... Tja, tror nog det var allt faktiskt.

* Den får gärna handla om rollspelsteori, recensioner och allt möjligt. Kort sagt får casten hellre ta upp många olika saker än att vara strängt nischad. En podcast om bara ett spel är nog inte så intressant. Om jag inte spelar det spelet då. :gremwink: ... Indie känns för närvarande intressantare än trad, btw. Och nej, jag lirar inga amerikanska fantasy-klassiker (som t.ex. D&D), så det är totalt ointressant med D&D-casts. White Wolf är väl den kommersiella trad som intresserar mig just nu (vad jag vet).

Tack på förhand!

Genesis

Ni dés ni maître
rpgpodcasts.com

EDIT: Mina favoriter från ovanstående sida är Narrative Control, Master Plan och Brilliant Gameologists. Den förstnämnda är indie, den andra är speldesign och den tredje är svordomar, könshumor och rollspel i allmänhet.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Fear the boot följer jag, har egentligen inte så mycket att ge mig på rollspelsplanen men dom är riktigt roliga att lyssna på och efter så många avsnitt som det börjar bli nu, så är det lite som polare som sitter och surrar rollspel och andra nördigheter.
Skrattar ofta när jag lyssnar och så har vi ju haft svenskt besök där åxå

solvebring

Superhero
Genesis said:
rpgpodcasts.com

EDIT: Mina favoriter från ovanstående sida är Narrative Control, Master Plan och Brilliant Gameologists. Den förstnämnda är indie, den andra är speldesign och den tredje är svordomar, könshumor och rollspel i allmänhet.
Suveränt. Låter som intressanta prylar, alltihopa. =)

solvebring

Superhero
Hans E Magnusson said:
Fear the boot följer jag, har egentligen inte så mycket att ge mig på rollspelsplanen men dom är riktigt roliga att lyssna på och efter så många avsnitt som det börjar bli nu, så är det lite som polare som sitter och surrar rollspel och andra nördigheter.
Skrattar ofta när jag lyssnar och så har vi ju haft svenskt besök där åxå
Okej, kan du säga lite om själva innehållet?

solvebring

Superhero
Jag nekrar den här åldriga tråden för att jag helt tappat det där med podcasts. Och tja, det verkar ju ha dykt upp en del. Inte minst några där forumiter är inblandade.

Så, vilka rollspels(relaterade) podcasts lyssnar du på nu?
Tips mi!

God45

#PrayersForBahakan
Fear the boot som är en a de allra största och täcker breda ämnen.

Thaco podcast. Vädligt bred podcast som trors att den har primärt rollspels podcast också har film, musick och serie relaterade podcasts ibland.

RPPR. Både Actual Play och vanliga delen är massivt bra. Har bara blivit bättre desto aktivare värdarna blir som spelskapare. Är väldigt konfrontativa och har hela podcasts där de kallar folk som inte håller med dem om saker för idioter. Vilket är grymt! :gremlaugh:

Atomic Array. Uppdaterar alldeles för sällen men är väldigt djupdykande intervjuer med olika spelskapare av engagerade värdar.

Gamerstable. Kort men packad podcast. Är ofta sådär bra bara men ibland får de till ett höjdare avsnitt. Lyssna om du gillar ämnet på den specifika podcasten.

The Walking Eye: Indie spel podcast med mycket actual play och bra fristående recensions avsnitt. Lite för "Holyer than thou" på genus frågor och liknande men fuck it, materialet är bra nog för att stå ut med det. Nu ska jag länka för Google har börjat vägra ta en till deras hemsida: Länk

Saving the Game: Kristen rollspels podcast som talar om rollspel ur en kristen och religiös synvinkel med värdar från olika tros samfund. Kopplar sina ämnen till bibeltext och andra religiösa och religiöst inspirerade verk. Har en grym pågående serie podcasts om de sju dödsynderna och de sju himmelska dygderna som alla som använder Virtue/Vice systemet i vampire borde lyssna på.

Deep strike radio: Warhammer 40k fluff podcast. Inte egentligen en rollspelskast men helt ovärderlig om man ska rollspela i 40k universumet och inte har tid att läsa alla 40k böcker någonsin om ett ämne.

Ideology of madness: är primärt en serietidnings podcast men har också "Knights of reinsborough" som är en superhjälte actual play podcast, spin-offs på den och lite one-shots.

chrull

Stockholm Kartell
Ken and Robin Talk about Stuff har jag precis börjat lyssna på (från början) och det är nog min favorit just nu. Kenneth Hite (Trail of Cthulhu, Qelong och en massa annat) och Robin D Laws (Feng Shui, Over The Edge och en massa annat) pratar om allt möjligt och lyckas nästan alltid ansluta ämnet till hur det går att utnyttja i rollspel. När det kommer till spel så pratar de om allt från D&D till CoC till Fiasco, Gumshoe och Drama system.
De är roliga och grymt kunniga om allt möjligt, så återkommande segment där Ken berättar om det bästa sättet man med en tidsmaskin kan stoppa första världskriget eller nedbrännandet av biblioteket i Alexandria är alltid intressanta, likaså hans genomgångar av diverse ockultister genom historien.

Eksem

Champion
Lyssnade på Fear the Boot, holeee fuck vad han med den trevliga rösten verkar vara en dålig DM. Riktig smygrälsare av värsta sort. Tur att en annan av dem konfronterade honom med det iaf.

God45

#PrayersForBahakan
Eksem said:
Lyssnade på Fear the Boot, holeee fuck vad han med den trevliga rösten verkar vara en dålig DM. Riktig smygrälsare av värsta sort. Tur att en annan av dem konfronterade honom med det iaf.
Det är en del av behållningen med podcasten, de har väldigt olika approacher till rollspelande och håller ofta inte med varandra vilket ger bra diskussioner. Han med den trevliga rösten (Dan) är mycket mer notes och planering medan Chad och John är betydligt friare i hur de kör men ändå olika från varandra.