luddwig;n167165 said:
Jag får erkänna att jag inte har någon jättekoll på varken John Carter eller Blixt Gordon. Jag har sett filmerna från 2012 respektive 1980. Möjligtvis läste jag även någon serie som barn men de har i så fall fallit i glömska för länge sedan. Utifrån filmerna tycker jag att John Carter är en bättre influens. Den känns äventyrlig på ett sätt som överensstämmer med vad jag vill fånga i spelet. Blix Gordon upplever jag som lite väl klichéartad och fånig men det finns bra element i den också, t.ex. miljöerna.
Yes, miljöer och stil och teknologi i Blixt Gordon-serierna känns som de kan passa bra in. Det är väldigt mkt fantasy över den här scifin, helt enkelt. Borde ta o läsa rasket! Bara läst en del som min mamma hade i gigantiska Comics!-bucker. Filmen har inte direkt något att tillföra nej. Den är rätt annorlunda mot serierna, jag älskar den, men jag rekommenderar den inte alls för dina syften.
John Carter är enklare att adaptera rakt av och har såklart massvis med kul oxå. Kul med andra humanoida men monstruösa pratande motparter, som är nånstans mellan brutala typer/vildar och nån slags vettiga, tänkande varelser (det brukar vara antingen eller känns det som!). JC i original är väl ganska kolonialistisk om jag fattat rätt (inte pallat läsa mer än nåt kapitel i Princess of Mars), men det kan man ju glatt stöpa om, utan att för den skull göra dem till ädla vildar, vilket är förbannat tråkigt och inte bra det heller.