Nekromanti SD´s uttåg ur storkyrkan

Poseur

Swashbuckler
Tidigare idag under gudstjänsten i Storkyrkan iochmed öppnandet av riksmötet så valde SD´s riksdagskandidater att lämna kyrkan i protest.
Jag tycker det här är aningen pinsamt. SD säger gång på gång att 'folk' ska respektera demokratin och deras åsikter men tyvärr verkar SD anse att de inte behöver betala tillbaka den skulden till 'folket'.
Inte bara visar SD bristande respekt för Svenska Kyrkan, biskopen utan de visar Sverige bristande respekt, de blir inbjudna tillsammans med kungliga familjen och andra riksdagsrepresentater och de beter sig som griniga högstadiepojkar. Man beter sig helt enkelt inte så i en demokrati och heller inte inför Konungen eller hans riksdag.

Vad tycker ni om SD´s uttågande ur kyrkan idag?
Aftonbladets artikel om händelsen.

/Poseur

Max Raven

T12-kultist
Tja, dess väljare kommer svälja vad än SD säger med hull och hår och prata om förföljelse.

Det är förstås något alla mer eller mindre gör, men här är det snäppet från att ha foliehattar för att skydda mot hjärnkontrollaser. Sedan spelar det inte någon roll hur prästerskapet eller biskopen är till sättet.

Konfrontation kommer inte göra nåt för att minska deras stöd. Dock tror jag de kan tappa lite av det folk som röstade på dem av "ursvenska" skäl. Minimala mängder.

Storuggla

Champion
"Vad tycker ni om SD´s uttågande ur kyrkan idag?

Tja... det var en konstig markering att göra. Om de inte är främlingsfientliga borde de inte tagit så illa upp av predikan, men jag vågar inte mig på att tolka hur de änker och beter sig. Dock funderar jag på om det inte var en kalkylerad handling iscensatt från början i syfte att få rubriker. De satt ju inte samlat utan spritt och gick ut i samlad tropp ändå, menar jag? Hmm.

Dock hoppas jag innerligt att detta leder till en debatt där folk frågar sig var riksdagsmännen gjorde i kyrkan till att börja med. Mig veterligen har vi inte något statskyrka eller föreskriven religion i det här landet längre (med vissa rojalistiska undantag) så att ha förbön eller gudstjänst för de folkvalda känns mig förryckt. Antingen ska de då ha med varenda jävla religion i landet eller ingen alls. Folket har röstat fram riksdagen och så ska de sitta och tacka Gud för att... nej fan.

Storuggla, den siste kungen och en siste prästens tarmar ftw

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har inga problem med att de inte visar svenska kyrkan någon respekt; jag känner själv inte så stor respekt för denna.

Däremot får jag instämma i Lars Ohlys illa undertryckta skadeglädje över att SD just deklarerat sig själva vara rasister och främlingsfientliga. Demonstrationen var en antirasistisk demonstration, i det här fallet riktad mot de rasistiska element man tycker sig se inom SD. Att SD valde att reagera såhär betyder ju liksom att de faktiskt tar åt sig, och att de håller med om att de är rasister.

Wilmer

Hero
Jag undrar om det kommer fortsätta göra lustiga utspel hela sin mandatperiod, det är ju nu de borde göra vad de kan för att genomföra sin politik istället för att apa sig för medierna.

Man Mountainman

Storsvagåret
De känns mer och mer som ett blott medialt fenomen, såpass att jag börjar undra om de faktiskt existerar på riktigt och inte bara är ett påfund av Bonnierkoncernen för att sälja lösnummer.

Cybot

Mest spelbar
Å andra sidan så är ju SDs förklaring till deras agerande inte så konstig.

Brunne (biskopen) väljer att hylla en demonstration där det ingår element som har trakasserat SD under hela valrörelsen. Ibland genom att stå att ropa slagord på SDs torgmöten, ibland genom våld.

Wilmer

Hero
Min gissning är att hon inte ville att någon skulle tro att hon accepterade SD. Hellre ses som antirasist än behöva ta diskussionen om vad hennes uppdrag egentligen är.

Ond bråd död

Swashbuckler
Hm, lite klantigt att ta åt sig. Men samtidigt är det väl ingen som är förvånad, de är ju ett gäng pajsare. :gremsmirk:

Men ska verkligen kyrkan spela nån som helst roll i politiken? Ytterst osmakligt att kristendomen fortfarande har sånt inflytande. Nån gång måste väl kyrkan skiljas från staten på riktigt?

Storuggla

Champion
"De känns mer och mer som ett blott medialt fenomen, såpass att jag börjar undra om de faktiskt existerar på riktigt och inte bara är ett påfund av Bonnierkoncernen för att sälja lösnummer."

Konstfack! :gremshocked:

Storuggla, kaffe olle är en liten latte

Cybot

Mest spelbar
Storuggla said:
Det skulle vara så jäääävla underbart om det hade varit Konstfack bakom det hela. Då kan man snacka provokativ samhällkonst. Men tyvärr är det nog lite stort för att vara ett konstfack projekt.

Ram

Skev
En vän till mig hävdar att demonstrationerna som hölls i går urartade från en demonstration mot rasism till en demonstration mot sverigedemokraterna. Är det någon som vet om det ligger någon sanning i detta?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
Storuggla said:
Det skulle vara så jäääävla underbart om det hade varit Konstfack bakom det hela. Då kan man snacka provokativ samhällkonst. Men tyvärr är det nog lite stort för att vara ett konstfack projekt.
Ja, såna pengar till kultur finns ju inte i det här landet.

Ymir

Liten kantbaron
"urartade" är inte ordet jag skulle valt, men Sverigedemokraterna kan knappast sägas ha gjort fel i att ta åt sig av biskopens ord i kyrkan - demonstrationen hade helt klart element som var riktade direkt mot Scerigedemokraterna, till exempel det faktum att där fanns anti-SD-banér, Lars Ohly höll tal om den fantastiska sminkloge-incidenten etc.

Huruvida det sedan var rätt eller fel, smart eller puckat, att gå ur kyrkan, well, det är väl en öppen fråga, men att SD uppfattade biskopens tal som riktat mot dem är alltså fullt rimligt, faktiskt.

Jag kan väl känna att om Lars Ohly kan vägra sitta i en sminkloge med Jimmie Åkesson är det väl fullt rimligt att Jimmie Åkesson kan vägra sitta i en kyrka när han känner sig påhoppad av biskopen. Visst är det härligt att se att tillochmed svenska kyrkan ger kängan åt Sd nu, men kanske borde man inte varit så kritiska mot (och -gnällt- så jävla mycket om) Sds beslut att därför tåga ut ur kyrkan. Det borde ses som relativt okontroversiellt, imo, givet biskopens tal. Låt Sd göra vad fan de vill av det faktum att alla hatar dem.

- Ymir, föreslår

Ram

Skev
Ymir said:
"urartade" är inte ordet jag skulle valt, men Sverigedemokraterna kan knappast sägas ha gjort fel i att ta åt sig av biskopens ord i kyrkan - demonstrationen hade helt klart element som var riktade direkt mot Scerigedemokraterna, till exempel det faktum att där fanns anti-SD-banér, Lars Ohly höll tal om den fantastiska sminkloge-incidenten etc.

Huruvida det sedan var rätt eller fel, smart eller puckat, att gå ur kyrkan, well, det är väl en öppen fråga, men att SD uppfattade biskopens tal som riktat mot dem är alltså fullt rimligt, faktiskt.
Hm. Ok, tackar för utvecklingen. Illa, då har de "goda" sverigedemokraterna plockar ytterligare en martyrpoäng...

Ymir said:
Låt Sd göra vad fan de vill av det faktum att alla hatar dem.
Well, dryga en av tjugo gör det inte och jag tror att för att det inte skall öka så bör man välja andra metoder att hantera dem.

Edit: Och klabbsockan Ingvar Persson lyckas ställa till det ännu värre i sin blogg. Suck...

Basenanji

Postd20modernist
Det är förstås möjligt att i samband med detta diskutera:

-huruvida kyrka och stat är separerade på riktigt
-huruvida den svenska kyrkan är en rimlig representant i ett sån't här sammanhang, där fler religioner existerar
-huruvida det är kontroversiellt att biskopen underförstått ger något sorts stöd åt en demonstration
-om SD har rätt att tacka nej till en publik sammankomst av mer formellt slag utan större betydelse

Men det jag tänker på mest är att SD faktiskt för en männsikofientlig politik och passar på att ta varje möjlighet att inta martyrläget.

Dessutom, som så många andra har sagt erkänner de i samma stund som de lämnar lokalen, att de faktiskt är rasister.

På sätt och vis en klarifikation.

(Och jag undrar än en gång hur SD:s sympatisörer resonerar. Nöjer man sig verkligen med politiska företrädare som enbart vill göra smygrasistiska påståenden politiskt korrekta? Ställer man inte större krav på politiken än så?)

Möller

Hubert Hortlax
Storuggla said:
Dock hoppas jag innerligt att detta leder till en debatt där folk frågar sig var riksdagsmännen gjorde i kyrkan till att börja med. Mig veterligen har vi inte något statskyrka eller föreskriven religion i det här landet längre (med vissa rojalistiska undantag) så att ha förbön eller gudstjänst för de folkvalda känns mig förryckt. Antingen ska de då ha med varenda jävla religion i landet eller ingen alls. Folket har röstat fram riksdagen och så ska de sitta och tacka Gud för att... nej fan.
Fast är riksdagsledamöterna tvingade att komma dit? Jag vet inte.

Alltså, om vår lutherska kung bjuder in ledamöterna till en gudstjänst så är det ju möjligt att avböja. Att SD då klampar ut från ett gudstjänst de har blivit inbjudna till tycker jag är ganska respektlöst. Kan de inte hantera meningsmotståndare på något annat sätt? Jag skulle suttit kvar, och efteråt haft en presskonferens eller skrivit en debattartikel.

Men, om riksdagsledamöterna faktiskt måste närvara, då tycker jag att SDs agerande är någorlunda mer förståeligt. Om så vore fallet skulle jag dessutom ifrågasätta denna tvingande tradition.

Ram

Skev
Basenanji said:
Dessutom, som så många andra har sagt erkänner de i samma stund som de lämnar lokalen, att de faktiskt är rasister.
Well, det är dessvärre bara en tolkning och inte ens en vidare dominerande sådan om man skall tolka inläggen på aftonbladets ledarsidas blogg...

OM man ser gårdagens demonstration som SD-fientlig snarare än mot rasism så blir biskopens hyllande av densamma ett förhållandevis direkt angrepp mot SD. Vad jag förstår så gick SD ut efter den passage då biskopen hyllade den, inte när hon kom mer mer generella antirasistiska uttalanden.

Om man sedan i förlängningen ser demonstrationen som ett angrepp på SD snarare än som antirasistisk så blir det plötsligt lite mer udda att se på kyrkans och de andra partiernas agerande. Hur skulle det ha bemötts om det på plakaten stått "Jag skall kn_lla Jan Björklunds mamma" i stället för Jimmy Å:s?

Sedan förekommer de sedvanliga mer eller mindre välgrundade spekulationerna om vänsteraktivister bland demonstranterna och vänstervriden press också som ett brev på posten.

Illa över lag...

Cybot

Mest spelbar
Möller said:
Fast är riksdagsledamöterna tvingade att komma dit? Jag vet inte.
Nej. Svensk lagstiftning säger bara att det är tillåtet att hålla en gudstjänst i anslutning till riksdagens öppnande.