Nekromanti SD:s förslag på kulturområdet

Minimoni

Homelander
[quoteNej han har så mycket vettigt att säga... ] [/quote]

Dock tror jag att liknande brist på mediaträning eller vad man nu vill,existerar även hos de andra partierna. Enligt mig låter Lars Ohly ungefär sådär när han talar och han sitter i riksdagen så jag ser inte riktigt din poäng.

Minimoni

Homelander
Förslaget låter inte helt genomtänkt. Dock så finns det delar som skulle kunna vara fördelaktiga att använda.

Jag håller med om att det inte bör ges några bidrag till kultur som enbart vill uppröra. Vill man skapa sådan kultur så ska friheten finnas men det får ske med egna finanser.

android_iv

Warrior
MiniMoni said:
Jag håller med om att det inte bör ges några bidrag till kultur som enbart vill uppröra. Vill man skapa sådan kultur så ska friheten finnas men det får ske med egna finanser.
I SDs förslag finns inte ordet "enbart" med, det vara Anon som lade till det.
Och vem ska dra gränsen vilken kultur som chockar och provocerar? Jag hävdar att det blir så fruktansvärt godtyckligt gjort, att då kan man lika gärna säga "vi vill fritt välja vilken kultur som ska få bidrag eller inte".

Anna Odell ville inte bara provocera. Lars Vilks (hävdar i alla fall själv) att han inte vill provocera. Eller är det kanske naket som är fel? Eller konst/kultur som behandlar sexualitet? Kanske till och med homosexualitet?

Sedan kan man ju snarare diskutera hur konstnärer ges bidrag. Med stor sannolikhet inte för att de är "provokative/chockerande" utan för att den myndighet/nämnd som ger bidraget anser det vara kvalitativ konst. Så snarare borde ju frågeställningen vara "vem avgör vad som är kvalitativ konst?". Och då föredrar jag att konst-historiker och -professorer avgör det än politiker.
Jag tror inte att någon av de konstnärer som fått bidrag har fått det med motiveringen att "de är provokativa och chockerande".

"Inga bidrag till provokativ konst". Humph... Det är ett slag i luften och en sablans populist-formulering om du frågar mig. Samma sak som detta med "verklighetens folk".

android_iv

Warrior
MiniMoni said:
Nej han har så mycket vettigt att säga...
Dock tror jag att liknande brist på mediaträning eller vad man nu vill,existerar även hos de andra partierna. Enligt mig låter Lars Ohly ungefär sådär när han talar och han sitter i riksdagen så jag ser inte riktigt din poäng.
Nu får du väl ge dig, hur mycket fanboy kan man vara?
Även om man är Sverigedemokrat borde man anse att den killen inte verkar ha koll på partiprogrammet, ha några konkreta förslag eller faktiskt veta vad han sysslar med. Bara för att man röstar på SD måste man inte hylla allt de kommer med och hålla alla om ryggen. Om jag var Sverigedemokrat skulle jag tycka det var sorgligt att han var den som skulle förvalta min röst.

Jag kan förstå vad han är ute efter, men att säga att fornminnen, midsommar och julafton är under hot och bör värnas är att ta i. Först när det finns en opinion som vill FÖRBJUDA midsommarfirandet och RASERA fornminnen (som t.ex. talibanerna gjort i Afghanistan) är det en diskussion som kan tas upp. Jag har aldrig hört någon prata om att FÖRBJUDA midsommar och julafton...

Jag kan tycka att det finns en massa politiker som mest pratar smörja, som använder en massa fina ord utan att det egentligen betyder något. Och det är förkastligt. Men Ohly, tycka vad man vill om honom, har ändå koll på sitt partiprogram och föreslår faktiska lösningar (bra eller dåliga) på faktiska problem.

Även om jag kan skratta åt (och lite tycka synd om (modersinstinkt)) killen från Filipstad så är det lite tråkigt att se detta klipp skickas omkring bland alla anti-SD människor. Tråkigt att det går ut över honom och att det mest tjänar till att försöka förlöjliga SD (vilket mest kommer göra dem surare och mer "fanatiska" (kom inte på något bättre uttryck)).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
MiniMoni said:
...med skillnaden då att Ohly dels har koll på sitt partiprogram och dels faktiskt har åsikter.

Åsikter som inte är så vaga att de i princip bara är fördomar. Att julafton etc skulle vara "under attack" är ju rent nonsens.

Men ja, jag tror killen kommer uttrycka sig bättre efter mediaträning. Det är vad som oroar mig; är det de här åsikterna som lurar bakom de mediatränade maskerna?

krank

MiniMoni said:
Jag håller definitivt inte med. Det betyder att enbart tråkig kultur egentligen "får finnas", eller i vart fall att gråtrist kultur premieras framför kultur som vill säga något.

Vem bestämmer vad som är "CHOCKERANDE"? Hur vet man att något är enbart för att chockera?

SD tycks vilja ha en "sitt still i båten"-kultur, och det är jag rätt att jag inte ser några som helst fördelar i. Det är lite som Jimmie Åkessons dokumenterade påståenden om att det alltid blir "oroligheter" när kulturer möts, och att man därför ska försöka undvika kulturmöten när man kan, i varje fall på nära håll.

krank

Jag vill bara citera lite till ur artikeln:

SD vill alltså ha...

konstruktiv, positiv och samhällsnyttig kultur
...men samtisdigt sluta tödja vad jag menar är konstruktiv, positiv och samhällsnyttig kultur.

Ifrågasättande och "chockerande" kultur är i allra högsta grad samhällsnyttig. Det finns inget värde i att låta befolkningen falla i ett slags kulturell katatoni framför TV'n. Framför mer chockerande kultur!

Arfert

Facit
Det har ju alltid varit diskussioner om kultur bör stödjas eller inte, men det är inget som jag tänker fördjupa mig i. Men när man väl bestämt sig för att man vill ha kulturstöd ska inte politikerna sedan komma och leka smakdomare.

för då hamnar man lätt i en massa tillrättalagd skit, skapad för att göra "beställaren", politikerna, nöjda. Som konst under Stalin under Hitler.

Sen är jag ytterst tveksam om mer än en handfull politiker i riksdagen, oavsett partifärg, har nån större koll på kulturvärlden överhuvudtaget.

krank

Alltså, det lär ju behövas ett regelverk, så någon någonstans måste göra bedömningen av vad som ska få stöd eller ej.

Själv ser jag gärna att stödet avgörs av behovet, dvs man ger stöd åt små, smala saker snarare än de som redan är kommersiellt gångbara.

Att inte ha något kulturstöd betyder att man gör smakbedömningen att enbart kommersiellt gångbara kulturarter ska få finnas.

Men det är också en bedömning. Bedömningar kommer man ijnte ifrån med mindre än medborgarlön.

Vilket iofs inte är en dålig idé heller.

Organ

Out of time, out of mind
Basenanji said:
Vad tror ni det blir för konsekvenser av att ha en "centralstyrd kulturpolitik"?
Att det går helt åt helvete förstås. Den som tror något annat kan ju försöka komma med ett exempel på samhällen där man haft konst godkänd och sanktionerad av stat/regering/kung/whatever som inte utarmat kulturlivet.

Att dra paralleller mellan SD och nazister är ett ganska billigt, orättvist och missvisande grepp och något som i alla fall jag drar mig fär att göra. Men i detta fall är det närapå omöjligt att inte göra just så. Att SDs förflutna är något problematiskt är de flesta ense om. En del anser dem vara rasistiska mörkermän förklädda i snygga kostymer, andra anser att de gjort sig av med sin nazistiska bakgrund och numera är goda demokrater utan dolda rasistiska agendor. Oavsätt vilket man tror så kan man inte låta bli att förvånas då deras första önskemål vad gäller kulturpolitiken en direkt karbonkopia på hur det fungerade i nazityskland. Där delade man in all kultur i två grupper; en god, germansk konst som stöttades av staten; och "untartete kunst" (degenerad konst), vilken var judisk, antiarisk och dålig. SD uttrycker sig visserligen inte lika illa men i grund och botten är det samma sak. Det SD kallar "bra" konst ska stöttas och för all annan konst ska eventuellt stöd dras in. Enligt SDs Björn Söder är "bra" konst sådan som, jag citerar: "bär vårt kulturarv". Hur man nu ska avgöra vilken konst som passar in på den beskrivningen är för mig en gåta. Jag kan vid närmare eftertanke inte komma på många kulturyttringar som skulle göra Björn Söder nöjd, då de flesta "ursvenska" företeelser vid närmare betraktelse inte alls är vare sig särskilt svenska eller ens särskilt gamla. Ta bara en sådan grej som den av SD så omhuldade svenska folkdansen. Den består uteslutande av importerade danser, de flesta från centraleuropa, och de flesta blev populära först på 1800-talet. Inte särskilt ursvenskt.

Detta med SDs bakgrund och att allt de gör kommer att granskas genom bruna glasögon av deras motståndare är SD mer än medvetna om. De är även medvetna om att deras motståndare är medvetna om det. ÄNDÅ föreslår man något dylikt. Det är så man baxnar! Om SD VILLE bli jämförda med nazister så kunde de knappast ha lyckats bättre. Förutom möjligen om de föreslog att alla icke-etniska svenskar skulle bära olikfärgade stjärnor på kläderna samt att Sverige skulle anfalla Polen.

/Anders

Minimoni

Homelander
Precis som jag oroar mig över kamprat Ohlys åsikter som han ibland lyckas gömma genom sin mediaträning.

Vad jag vill komma till är att det är fel enligt mig att gotta sig i killens okunskap och att höja sig själv till intelektuella höjder.

Människor som killen i klippet lär finnas inom alla partier. Ingen blir lyckligare av att elitister på det här forumet sitter och gör sig lustiga över honom.

Minimoni

Homelander
Och du tycks ha missat min poäng. Kängan till Ohly kanske var onödig men det är lätt att inta en defensiv position i den här situationen.

Läs mitt inlägg igen och se att jag inte hävdar att killen i klippet är en jättebra politiker. Dock tror jag än en gång att han inte är unik och om man bara vill så kan liknande okunskap också grävas upp bland de andra partierna.

Men för all del, om vänsterns enda tröst i den här situationen är att förstärka sitt redan uppblåsta ego på andra människors bekostnad så varsågod. Det är den enda tröst ni kommer ha med den taktik ni har valt för att bemöta SD och dess väljare. Förbered er på en än värre chock om fyra år när SD får än mer röster.

Alternativ två är att byta strategi och faktiskt debattera om de politiska frågorna istället för smutskastning och utfrysning.

MiniMoni

krank

MiniMoni said:
Alternativ två är att byta strategi och faktiskt debattera om de politiska frågorna istället för smutskastning och utfrysning.
Närhelst SD känner för att diskutera frågorna istället för att kasta ur sig dels konstiga konspirationsteorier om media och dels färdiga och minst sagt ogenomtänkta förslag, så är jag redo att lyssna.

Som kulturutspelet, som den här tråden handlar om. jag tycker redan att jag bemött det; men det ligger liksom på en så fånig nivå att det är svårt att säga så mycket om. Liksom, OK, SD vill inte att staten ska ge pengar till saker som ändrar på folks åsikter. Jaha, men de tar glatt emot partistöd? Skumt. Och de menar dessutom att den kultur de förfäktar inte påverkar människor?

Jag lägger också märke till att du lägger din energi i den här tråden på att klaga på att vi tycker videon är lustig, istället för att egentligen bemöta de rätt många inläggen som försöker debattera om de politiska frågorna, som du uttrycker det.

Man Mountainman

Storsvagåret
På Facebook finns gruppen "Folkmusiker mot SDs kulturpolitik" som har följande beskrivning:

Sverigedemokraterna vill "stärka kulturarvet" genom att bland annat satsa på spelmanslag, folkdanslag och hembygdsföreningar. De tänker sig uppenbarligen att ett större stöd till folkmusiken skall stärka nationalismen. Det innebär att Jimmie Åkesson och hans partivänner reducerar spelmannen/kvinnan till en nationell symbol. Det är vi inte. Vi är människor som spelar och sjunger och dansar, inte för att vi vill statuera en nationalromantisk bild av Sverige, utan för att vi älskar vår musik.
Svensk folkmusik har aldrig varit bortskämd vad gäller statliga medel. När ett förslag om mer pengar kommer, är det hemskt tråkigt att det är ett rasistiskt utspel från Sverigedemokraterna – med stor brist på insikt i folkmusikens natur. För faktum är:

1. Folkmusikvärlden är ingen plats för konservering. Vi må verka i en tradition, men det är en tradition som är beroende av att få förnya och utveckla sig.

2.Folkmusikvärlden är heller ingen plats för segregering. Vi är, kanske mer än någon annan genre, intresserade av andra länders musik. Vi beblandar oss gärna med irländskt, romskt, judiskt, arabiskt, you name it.

3.Folkmusikvärlden kommer långsiktigt att bli en fattigare plats med SD:s kulturpolitik. SD:s Mattias Karlsson talar om "ett större inslag av styrning utifrån vad man bedömer vara konstruktiv, positiv och samhällsnyttig kultur.” En sådan kultursyn missgynnar all kultur, och den missgynnar folkmusiken. Staten ska inte avgöra vad som är samhällsnyttigt. Vi faller redan utanför SD:s ramar - se ovanstående två punkter. Vidare kommer den minskning av bidrag till dans- och musikskolan som SD föreslår att verka negativt på återväxten av folkmusiker. Musikskolan är ju den plats där många först kommer i kontakt med folkmusiken.

android_iv

Warrior
krank said:
MiniMoni said:
Jag lägger också märke till att du lägger din energi i den här tråden på att klaga på att vi tycker videon är lustig, istället för att egentligen bemöta de rätt många inläggen som försöker debattera om de politiska frågorna, som du uttrycker det.
Till MiniMoni:
Här håller jag helt med Krank. Senast postade jag två inlägg. I det ena kommenterade jag SD-politiken och varför jag tycker kulturförslaget är avskyvärt, i det andra kommenterade jag killen från Filipstad.
Det är det förstnämnda som jag tycker är mest intressant. Du får hemskt gärna kommentera på de frågor kring "provokativ/chockerande kultur" som kommit upp i tråden så släpper (i alla fall) jag (mer än gärna) killen från Filipstad.

Leon

Leo carcion
Dnalor said:
På Facebook finns gruppen "Folkmusiker mot SDs kulturpolitik" som har följande beskrivning:

Sverigedemokraterna vill "stärka kulturarvet" genom att bland annat satsa på spelmanslag, folkdanslag och hembygdsföreningar. De tänker sig uppenbarligen att ett större stöd till folkmusiken skall stärka nationalismen. Det innebär att Jimmie Åkesson och hans partivänner reducerar spelmannen/kvinnan till en nationell symbol. Det är vi inte. Vi är människor som spelar och sjunger och dansar, inte för att vi vill statuera en nationalromantisk bild av Sverige, utan för att vi älskar vår musik.
Svensk folkmusik har aldrig varit bortskämd vad gäller statliga medel. När ett förslag om mer pengar kommer, är det hemskt tråkigt att det är ett rasistiskt utspel från Sverigedemokraterna – med stor brist på insikt i folkmusikens natur. För faktum är:

1. Folkmusikvärlden är ingen plats för konservering. Vi må verka i en tradition, men det är en tradition som är beroende av att få förnya och utveckla sig.

2.Folkmusikvärlden är heller ingen plats för segregering. Vi är, kanske mer än någon annan genre, intresserade av andra länders musik. Vi beblandar oss gärna med irländskt, romskt, judiskt, arabiskt, you name it.

3.Folkmusikvärlden kommer långsiktigt att bli en fattigare plats med SD:s kulturpolitik. SD:s Mattias Karlsson talar om "ett större inslag av styrning utifrån vad man bedömer vara konstruktiv, positiv och samhällsnyttig kultur.” En sådan kultursyn missgynnar all kultur, och den missgynnar folkmusiken. Staten ska inte avgöra vad som är samhällsnyttigt. Vi faller redan utanför SD:s ramar - se ovanstående två punkter. Vidare kommer den minskning av bidrag till dans- och musikskolan som SD föreslår att verka negativt på återväxten av folkmusiker. Musikskolan är ju den plats där många först kommer i kontakt med folkmusiken.

:gremsmile: Ännu ett skäl att älska folkmusik!

Leon

Leo carcion
MiniMoni said:
Och du tycks ha missat min poäng. Kängan till Ohly kanske var onödig men det är lätt att inta en defensiv position i den här situationen.

Läs mitt inlägg igen och se att jag inte hävdar att killen i klippet är en jättebra politiker. Dock tror jag än en gång att han inte är unik och om man bara vill så kan liknande okunskap också grävas upp bland de andra partierna.

Men för all del, om vänsterns enda tröst i den här situationen är att förstärka sitt redan uppblåsta ego på andra människors bekostnad så varsågod. Det är den enda tröst ni kommer ha med den taktik ni har valt för att bemöta SD och dess väljare. Förbered er på en än värre chock om fyra år när SD får än mer röster.

MiniMoni
"Vänsterns uppblåsta ego" är en nidbild som har uppmålats på expressens ledarsida, och som för all del exploateras inte bara av SD utan även av KD med "verklighetens folk" och sin kritik av "kultureliten".

Vi är väldigt tydliga med vad vi tycker i invandringspolitiken, och det finns gott om motargument mot SD:s linje -varför den är fel, varför den inte fungerar etc. Jag tror att du blandar ihop "att inte prata med" med "att inte dela problembeskrivning". Vi till vänster (och en hel del till höger :gremsmile: ) tycker helt enkelt inte att invandring är ett problem på det sätt som SD beskriver det, och tycker framförallt inte att ett mångkulturellt samhälle eller Islam är problematiskt. Måste vi plötsligt anamma SD:s grundpremiss bara för att de kommit in i riksdagen? Den är lika galen idag som den var innan valet.

Arfert

Facit
jag kan förvisso tycka att vänstern understundom har ett uppblåst ego, men jag tycker knappast SD är dess motsats, utan liberalerna.

SD känns mer som nationalromantiska übernostalgiska sossar med xenofoba tendenser.