Jag har ett nästan färdigt piratrollspel som jag tröttnade på att skriva på förra året. Nu funderar jag på att slutföra det. Funderar lite på regler för väder. Jag vill att spelarna ska få en känsla av att vädret är viktigt.
Vad tror ni om detta:
Avgöra väder
Det finns två sätt att avgöra vilket väder som råder.
1. Spelledaren bestämmer vilket väder det är.
2. Slumpa väder. Slå en T6 en gång per dag. Eller en gång per 12 timmar. Eller annat tidsintervall som känns lämpligt.
(1-2) Vädret förbättras en nivå.
(3) Vädret blir "normalt", se nedan, oavsett vilket väder det var tidigare.
(4) Samma väder som förra tidsperioden.
(5-6) Vädret försämras en nivå.
Vädernivåer
Väderreglerna är i första hand till för att styra vilka förutsättningar man har ute till havs, därför kategoriseras vädret i nivåer från bra till dåligt.
Gynnsamt. Färdsträckan för tidsperioden ökar med 20%.
Normalt. Ingen effekt.
Hård väder. Färdsträckan för tidsperioden minskar med 20% och alla fysiska handlingar ombord får en -2 modifikation.
Mycket hårt väder. Som hårt väder men modifikationerna är -40% och -4.
Storm. Som hårt väder men modifikationerna är -80% på färdsträckan och -8 på fysiska handlingar.
Jag kan tillägga att systemet är 2T10 + modifikationer. Minus 8 är alltså jättejobbigt.
Vad tror ni, är modifikationerna för stora? Eller kanske för små?
Orkar någon använda ett sånt här system i praktiken? Eller blir resultatet att man skiter i det?
Gordeg
Vad tror ni om detta:
Avgöra väder
Det finns två sätt att avgöra vilket väder som råder.
1. Spelledaren bestämmer vilket väder det är.
2. Slumpa väder. Slå en T6 en gång per dag. Eller en gång per 12 timmar. Eller annat tidsintervall som känns lämpligt.
(1-2) Vädret förbättras en nivå.
(3) Vädret blir "normalt", se nedan, oavsett vilket väder det var tidigare.
(4) Samma väder som förra tidsperioden.
(5-6) Vädret försämras en nivå.
Vädernivåer
Väderreglerna är i första hand till för att styra vilka förutsättningar man har ute till havs, därför kategoriseras vädret i nivåer från bra till dåligt.
Gynnsamt. Färdsträckan för tidsperioden ökar med 20%.
Normalt. Ingen effekt.
Hård väder. Färdsträckan för tidsperioden minskar med 20% och alla fysiska handlingar ombord får en -2 modifikation.
Mycket hårt väder. Som hårt väder men modifikationerna är -40% och -4.
Storm. Som hårt väder men modifikationerna är -80% på färdsträckan och -8 på fysiska handlingar.
Jag kan tillägga att systemet är 2T10 + modifikationer. Minus 8 är alltså jättejobbigt.
Vad tror ni, är modifikationerna för stora? Eller kanske för små?
Orkar någon använda ett sånt här system i praktiken? Eller blir resultatet att man skiter i det?
Gordeg