Nekromanti Segelfartyg och hårt väder

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jo, just stormarna vore det coolt att ha styrkevariation på. Kanske inte de andra nivåerna. "Vafan sä´er du pojk, kallar du det här lugnt? Du skulle vart med under det Stora Stiltjet -42, då kunde man inte ens blåsa ut ett vaxljus med blåsbälg!!"


Jag skulle även digga någon regel för att överhuvudtaget rida ut stormen, men det har du kanske redan tänkt på?
Inget utöver regeln för att snabbt hitta ett område med andra väderförhållanden som jag nämnde förut i tråden. Det kan användas för att hitta lugnare väder lika gärna som att köra in i en storm med pannbenet före.

Gordeg
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Jo, just stormarna vore det coolt att ha styrkevariation på. Kanske inte de andra nivåerna. "Vafan sä´er du pojk, kallar du det här lugnt? Du skulle vart med under det Stora Stiltjet -42, då kunde man inte ens blåsa ut ett vaxljus med blåsbälg!!"
Nja, så säger man väl kanske inte, men det är ju skillnad mellan stiltje och stiltje. Vinden kan ju vara så lätt att den inte ids föra båten framåt (speciellt om det är en stor båt (jaja, skepp)), eller så kan det vara sådär alldeles dödsstilla, där luften inte rör sig överhuvudtaget, nästan läskigt stilla. Till skillnad från storm så finns det ju med mitt förslag en gräns för hur stilla det kan bli.

Inget utöver regeln för att snabbt hitta ett område med andra väderförhållanden som jag nämnde förut i tråden. Det kan användas för att hitta lugnare väder lika gärna som att köra in i en storm med pannbenet före.
Tycker jag med fördel kan lösas genom att duktiga kaptener kan modifiera slaget. Antingen i förhand ("Nej, nu blåser det alldeles för litet. Jag styr kosan mot hårdare vindar, så att jag--herrejävlar, det skulle jag inte ha gjort!"), eller i efterhand ("Det ser ut att blåsa upp till storm. Ovädret tycks komma österifrån, så jag får gira litet så kan jag nog hålla mig utanför det värsta"), eller både och.

Om jag ska fortsätta att trampa på ditt regelsystem så skulle jag även vilja ha ett slag mot Segling eller nå't, med det framslagna vindvärdet (eller en fraktion därav) som svårighet, för att se hur man klarar sig. Då kan man ju se skillnaden mellan en duktig kapten, som lyckas utnyttja de hårda vindarna och ta sig fram jättefort, och en kass, som förlorar kontrollen över fartyget och sveps ur kurs (och kanske bryter en mast i farten), även om de bägge tar sig fram ungefär lika snabbt i lugnare väder.

I kombo med ovanstående metod att söka upp väderförhållanden så kan en god kapten som förföljs av en snabbare båt leda in henne i farligt väder, och även farliga platser (typ rev, för att öka svårighetsgraden och få den andre kaptenen att missa slaget och gå på grund eller kantra), där han kan utnyttja vindarna, medan hon kastas omkring utan kontroll. Sån't är ju fräckt.

"Kapten! Hon klarar inte mycket längre! Vi måste ta oss ut ur det här ovädret!"
Kapten Whytcliffe stirrade bort genom den nästan ogenomträngliga väggen av regn, mot HMS Victory. "Det gör inte hon heller, Johnstone! Jag slår vad om att kära Mary-Belle klarar sig längre än henne."
Ett obehagligt knakande hördes från nedre däck, och det lät som om något brast. Kom igen nu, Mary-Belle, bönföll Whytcliffe sitt skepp. Svik mig inte nu.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Inte för att det är något fel på instabilitetsslaget, men det rimmar inte med resten av systemet så jag tror inte att jag kommer att använda det. Tack ändå för idén.


Om jag ska fortsätta att trampa på ditt regelsystem så skulle jag även vilja ha ett slag mot Segling eller nå't, med det framslagna vindvärdet (eller en fraktion därav) som svårighet, för att se hur man klarar sig. Då kan man ju se skillnaden mellan en duktig kapten, som lyckas utnyttja de hårda vindarna och ta sig fram jättefort, och en kass, som förlorar kontrollen över fartyget och sveps ur kurs (och kanske bryter en mast i farten), även om de bägge tar sig fram ungefär lika snabbt i lugnare väder.
Ja, jag har ett sådant slag för segling över längre sträckor, fast jag jag skrev reglerna för Navigera/Sjökunnighet innan jag fick för mig att börja trixa med vädret, så svårighetsgrader i oväder är inte med där ännu. Det ligger nåt i det du säger, helt klart. Jag tror att det lättaste sättet är att använda samma regler som vid normal havssegling men höja svårighetsgraden helt enkelt.

De olika fartygstyperna har dessutom en "variabel" för djupgående skeppet är. En av mina tankar med det var att mindre skepp ska kunna gå över grunt vatten, korallrev och liknande i förhoppningen att förföljare med ett tyngre skepp inte ska kunna följa efter. På kända vatten är det tricket lätt att använda, på mer okända vatten måste man chansa utifrån sin bedömning av vattnets djup.

Gordeg
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Inte för att det är något fel på instabilitetsslaget, men det rimmar inte med resten av systemet så jag tror inte att jag kommer att använda det. Tack ändå för idén.
Vassego.

Ja, jag har ett sådant slag för segling över längre sträckor, fast jag jag skrev reglerna för Navigera/Sjökunnighet innan jag fick för mig att börja trixa med vädret, så svårighetsgrader i oväder är inte med där ännu. Det ligger nåt i det du säger, helt klart. Jag tror att det lättaste sättet är att använda samma regler som vid normal havssegling men höja svårighetsgraden helt enkelt.
Kan man använda det slaget för att se hur fort man åker? Typ, det är svårare att segla i hårt väder, men är man duktig så kan man ta sig fram fortare. Eller beror hastigheten endast på väderförhållandena och båten? Då blir det ju inte lika coolt med jaktscener. Som Troberg (tror jag) sade, snabbare skepp är alltid snabbare, vilket är trist när man jagar en flyende spansk tremastare.

De olika fartygstyperna har dessutom en "variabel" för djupgående skeppet är. En av mina tankar med det var att mindre skepp ska kunna gå över grunt vatten, korallrev och liknande i förhoppningen att förföljare med ett tyngre skepp inte ska kunna följa efter. På kända vatten är det tricket lätt att använda, på mer okända vatten måste man chansa utifrån sin bedömning av vattnets djup.
Stenfräckt! Jag börjar bli riktigt tänd på ditt spel nu. Pirater är ju (näst efter ninjor) det fräckaste som finns. Har många spel jag kommer att spela, men jag vill definitivt läsa igenom det (och helst även prova att spela det) när det är klart. Dröjer det länge?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Kan man använda det slaget för att se hur fort man åker? Typ, det är svårare att segla i hårt väder, men är man duktig så kan man ta sig fram fortare. Eller beror hastigheten endast på väderförhållandena och båten? Då blir det ju inte lika coolt med jaktscener. Som Troberg (tror jag) sade, snabbare skepp är alltid snabbare, vilket är trist när man jagar en flyende spansk tremastare.
Som det ser ut nu har varje skeppstyp en grundhastighet som sedan modifieras av färdighetsslag och (från och med nu) väder.
Alternativt skulle man kunna utgå från färdighetsslagen och sedan modifiera för skeppstyp och väder. Samma sak fast annorlunda, antagligen blir det större variation på det sättet.



Dröjer det länge?
Det lär dröja ett tag... Andra fritidsintressen brukar konkurrera ut spelskrivandet. Dessutom är jag kass på layout. Men en dag ska det bli klart!

Gordeg
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
snabbare skepp är alltid snabbare, vilket är trist när man jagar en flyende spansk tremastare.
Igentligen är det inte sant (även om det kan bli sant i regelsystemet) då skrovform, positionering av segel och segelyta betyder att de är olika bra på att fånga vinden (från olika håll), olika bra på att gå upp mot vinden och olika bra vid olika vindstyrkor.

Som dramatiskt exempel så kan vi väl ta Pirates of the Carribean när HMS Interceptor jagas av the Black Pearl.
"Well never outrun them in this wind!", vilket implicerar att när vinden är så stark som den är (och vid läns/slör) så är Black Pearl bra mycket snabbare, medans om det hade varit en lätt bris så hade nog den lättare Interceptor klarat sig bättre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,065
Tur och otur till sjöss

Det här är intressant, även om jag också tror att GE för havet kan vara en bra metod.

Men om man utgår från "havet" (och kanske sjömansskap) som egenskap hos kaptener finns det mycket att hämta av. Läs t.ex. Patrick O'Brians eminenta Aubrey & Maturin-böcker, där Lucky Jack Aubrey kastas mellan strålande framgång och missöde som fortunas slav.

En "Havsaspekt" skulle kunna vara "Vädertur", där ett misslyckande innebär stitlje, storm eller motvid. Det skulle kunna vara "Djärv Seglare" där ett misslyckande innebär att man pressar skeppet för hårt eller inte går klar revet. Kanske "Vissla efter vind" där ett lyckat slag ger seglingsbar vind, ett misslyckande ger orkanstyrka (det betyder ju EGENTLIGEN oväder att vissla ombord) etc etc

Fördelen med just sjön är att det finns så attans mycket slump, risk och skrock :gremsmile:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Så här blev det

Vet inte om någon läser den här tråden längre, men tack ska ni ha för hjälpen, och så här blev det efter diverse ändringar. (Detta är text direkt ur reglerna, angående färdighetsnivåerna som nämns kan jag säga att skalan går från 0 till 8 och att nivåer över 4 är svårare att nå.) Varsågoda och plocka idéer till era egna spel om ni vill:



Vädret bestäms enklast genom att man utgår från "normalt" och sedan genererar förändringar slumpmässigt. Välj en tidsenhet för väderomslag, oftast 24 timmar, men det kan vara både längre och kortare, tex 12 timmar. Slå 1T10 när det är dags för väderomslag:
1: Stiltje.
2: Normalt.
3-6: Vädret blir en nivå mildare.
7-9: Vädret blir en nivå hårdare.
10: Vädret blir två nivåer hårdare.
Naturligtvis kan spelledaren deklarera väderomslag när det av dramatiska skäl passar in i äventyret.
<table border=1><tr><td></td><td>Effekt</td></tr><tr><td>Stiltje</td><td>50% förflyttning.</td></tr><tr><td>Normalt</td><td>Inga modifikationer.</td></tr><tr><td>Gynnsamt</td><td>125% förflyttning.</td></tr><tr><td>Hårt väder</td><td>75% förflyttning, -4 på fysiska handlingar.</td></tr><tr><td>Storm</td><td>25% förflyttning, -8 på fysiska handlingar.</td></tr></table>

Ett högt värde i färdigheten Sjökunnighet minskar den negativa effekten hårt väder och stormar har på fysiska handlingar. Varje färdighetsnivå över 4 minskar avdraget med 1. (Exempel: Sjöbjörnen Simson har Sjökunnighet 7. Det innebär att avdraget för hårt väder minskar med 3. I ”hårt väder” får Simson -1 på sina handlingar, i ”storm” får han -5.) Rent intellektuella eller verbala färdigheter, som tex kunskapsfärdigheter, påverkas inte av vädret.

Att söka annat väder

Ibland behöver ett fartyg söka upp bättre vind för att få bättre fart, ibland behöver man ta sig ur en storm, och en våghalsig kapten kan vilja segla rakt in i en storm för att undkomma förföljare.
En skicklig kapten kan söka upp ett närliggande område med annan väderlek. Det kräver två färdighetsslag. Först slår någon ombord för Väderkunskap, kaptenen måste inte använda den färdigheten personligen. Sedan slår kaptenen själv för Navigera.
Ett väl lyckat resultat på endera färdigheten låter kaptenen justera vädret ett steg, två steg för ett perfekt resultat. Effekten är kumulativ, så perfekt resultat på båda färdighetsslagen låter kaptenen ändra vädret upp till fyra steg. Varje försök att söka annat väder tar en halv tidsenhet. (Exempel: Om spelledaren slår för väderomslag var 24:e timme tar varje försök att söka annat väder 12 timmar.) Under den tiden tar fartyget sig inte närmare sin slutdestination om sådan finnes. Kaptenen kan välja att avbryta försöket om Väderkunskapsslaget inte visar sig vara fördelaktigt, men tiden går om han väljer att slå för Navigera.


Gordeg
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Sjösjuka?

Rent intellektuella eller verbala färdigheter, som tex kunskapsfärdigheter, påverkas inte av vädret.
Eftersom dina regler är tillräckligt simulationistiska för att ge avdrag för fysiska färdigheter under hårt väder så föreslår jag att du funderar på vilka färdighetsavdrag sjösjuka kan ge.

Det behövs inte nödvändigtvis hårt väder för att sjösjuka ska uppstå utan det kan lika gärna vara en mjukt rullande sjö en strålande dag. De mjuka dyningar som ligger kvar i flera dagar efter en storm är värst. Hur lätt man blir sjösjuk, och hur sjösjuk man blir, är individuellt.

Det sägs att man kan vänja sig vid sjögång eller åtminstone lära sig hantera sin sjösjuka. Själv kan jag bara ligga ned och inte göra något och ger mig själv därför kraftiga avdrag på såväl fysiska som intellektuella färdigheter.

Dewil
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Sjösjuka?

Eftersom dina regler är tillräckligt simulationistiska för att ge avdrag för fysiska färdigheter under hårt väder så föreslår jag att du funderar på vilka färdighetsavdrag sjösjuka kan ge.
Spelet jag skriver på är visserligen ganska regeltungt, men jag försöker begränsa de simulationistiska reglerna så att jag bara inkluderar det som är coolt. Är en sjösjuk pirat cool? Nej... däremot kan en sjösjuk aristokrat (med stor peruk) vara en sorts comic relief. Frågan är om det är värt att inkludera det i reglerna?

Trist att du lätt blir sjösjuk. Du kanske har för god balans? :gremgrin:

Gordeg
 
Top