Nekromanti Senaste årets inköp

Dimfrost

Special Circumstances
Nu är det återigen dags att berätta om vad man har inhandlat för rollspelsprodukter under det gånga året. De som har varit med förr kan ha nytta av förra årets tråd som stöd och jämförelse.

Jag har köpt på mig en rätt försvarlig bunt spel, främst en massa forgespel och en bunt äldre spel jag har köpt billigt på ebay, men även lite diverse annat. Jag antar att jag kommer att ligga bra till i konsumtionsligan men bli ordentligt brädad av wilper och någon d20-nörd typ Dante. :gremgrin:

Utan direkt inbördes ordning:

Saga (vann på DanCon :gremsmile:)
Supergänget
Sorcerer
Universalis
Polaris
Agon
Primetime Adventures
Burning Empires
Wraith
Changeling: the Lost
Baron Munchausen
Cadwallon
The Shadow of Yesterday
Lacuna
Shock:
Terone (jag har ju köpt mitt eget ex, liksom :gremsmile:)
Hollow Earth Expedition
Mutant Chronicles 2nd ed.
Under the Bed + Journeying West
Don't Rest Your Head
Everway

En intressant observation är att förutom Journeying West, som jag köpte i en bundle tillsammans med grundspelet, är det enbart nya grundspel jag har köpt. :gremsmile:

Bästa köp: Andra utgåvan av MC har jag letat efter hur länge som helst, så den är jag väldigt nöjd med att ha fått tag i, men det är inget jag direkt använder. Annars är Polaris det som haft mest positiv inverkan på mitt spelande: fantastiska speltillfällen, fantastiskt spel i allmänhet, och det fick mig att bli mer inne på de mer experimentella grejerna.

Sämsta köp: Ovannämnda Under the Bed + Journeying West bundle. Över 150 spänn (inkl. frakt) för en textmängd motsvarande max 4-5 A4 och en bunt kort som lika gärna kunde ha ersatts av en tabell, typ. Spelet är inte dåligt men det är knappast prisvärt. (Jag gav ungefär lika mycket för Baron Munchausen per sida, i och för sig, men det är i alla fall lite sällsynt att ha i precis nyskick. Och jag har inte läst det än. :gremsmile:)

<font size="1">Edit: La till DRYH. Det är knepigt att minnas saker som är utlånade. :gremsmile:</font size>
<font size="1">Edit 2: Glömde Everway också. Och maktmissbrukare som jag är uppdaterade jag inlägget så här långt i efterhand.</font size>

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Fasen, nu måste man ju minnas vad man har köppt juh.. :gremtongue:

Jag har köppt:

* I skuggan av La Fronde
* I Österhavet otämjda Riken.
* Saga

Detta är var jag på rak arm kommer på såhär.

Vad är ditt intryck efter att ha läst igenom Cadwallon ? Utöver de uppenbara likheterna med Chronopia :gremwink:
Jag diggar Cadwallon som satan men tycker tyvärr är väldigt dåligt översatt samt rätt rörigt. Plus för den coola settingen som kanske inte helt rippad av Chronopia.

Få se, vad har jag köpt ?

Qin
Västermark (Trudvang)
Mutants & Masterminds
Masterminds Manual
Freedom City
Secrets Volume 1 (Cadwallon) När fan kommer 2:an på engelska ?
Thalamur
Cirefalier
Sjöfarare & Pirater
Eon Atlas
Eon grundbox

Det är nog det.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Med förbehåll för dåligt minne:

Burning Wheel
Changeling: the Lost
Dying Earth
Noir
Oktoberlandet
Primetime Adventures
Qin: the Warring States
Reign
Saga
Secrets of Japan
Supergänget
Terone
Vampire: the Masquerade

Den stora mängden grundböcker beror på att jag lika mycket köper spel för att läsa dem som för att spela dem. Året innehåller en hel del fullträffar (Dying Earth, Qin, Reign, med flera), så jag är nöjd med mina inköp.

Ymir

Liten kantbaron
Qin - The Warring States
Mummy - The Resurrection

Vad ska man med nya rollspel till? Jag hinner ju inte ens spela hälften av de jag redan har.

- Ymir, beklagar sig

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har visst nästan inte köpt några rollspel alls i år, även om jag varit sugen på flera. Det visade sig att jag bara betalat pengar för tre rollspelsprodukter i år, om man inte räknar skitmånga exemplar av Supergänget som jag sålt vidare till vänner, bekanta och slumpmässiga förbipasserande.

Saga (bytt mot Supergänget)
Scion: Hero
Supergänget (väldigt, väldigt många exemplar)
Terone (visserligen inte köpt, men ändå)
Transhuman Space
Vastermark (inte heller köpt)
Österhavets otämjda riken

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Cadwallon

Vad är ditt intryck efter att ha läst igenom Cadwallon ?
Jag har inte läst det än. Spel man har läst är nästan ämne för en annan tråd. :gremsmirk:

Men alltså, jag köpte det billigt (nåja, förhållandevis i alla fall) på ebay för bildernas skull. Settingen är häftig och bilder och design är sjukt läckra. Annars litar jag på alla som hävdar att reglerna är svårbegripliga och pilliga, och att översättningen är värdelös och redan den franska originaltexten är dåligt skriven. Jag har inte hittat något som motsäger det direkt. Jag kommer aldrig att spela spelet men jag kan tänka mig att sno idéer från settingen, även om jag inte brukar ha något problem med att komma på sådant själv. Jag har en liten svaghet för stora, snygga böcker i häftiga settings fortfarande, som inte min indieådra helt har lyckats utplåna än. :gremlaugh:

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Vad ska man med nya rollspel till? Jag hinner ju inte ens spela hälften av de jag redan har.
Well, att sammla på..
För min del så köper & läser jag rollspel till en viss del bara för att det är kul att ha dem i sin ägo, att skaffa inspiration & sedan så är det till viss del rent smmlarintress åxå. Men framförallt att spela dem.
Dock så har jag samma problem som du, tiden finns ju inte. iaf inte så mycket som jag önskade..

/ Johan K, som är trött efter att ha haft en orgie i EON-spelande denna helg.

Dimfrost

Special Circumstances
Det är mycket enkelt: jag har köpt kanske tre spel för settingen och resten för reglerna, och om man då inte bryr sig om regler är det ju rätt självklart att man inte köper så många spel. :gremsmile:

(Sedan får ju alla som inte har köpt Terone tjugo minuspoäng också. Det här är i själva verket bara en listig plan för att jag ska kunna göra en lista över vilka pajsare jag ska banna på fyllan imorgon.)

/Dimfrost

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Vad ska man med nya rollspel till? Jag hinner ju inte ens spela hälften av de jag redan har."

Läsa, ta inspiration av och använda när man skriver egna, så klart.

Re: Cadwallon

Med risk för att gå ännu mer OT

Jag har inte läst det än. Spel man har läst är nästan ämne för en annan tråd.

Men alltså, jag köpte det billigt (nåja, förhållandevis i alla fall) på ebay för bildernas skull. Settingen är häftig och bilder och design är sjukt läckra. Annars litar jag på alla som hävdar att reglerna är svårbegripliga och pilliga, och att översättningen är värdelös och redan den franska originaltexten är dåligt skriven. Jag har inte hittat något som motsäger det direkt. Jag kommer aldrig att spela spelet men jag kan tänka mig att sno idéer från settingen, även om jag inte brukar ha något problem med att komma på sådant själv. Jag har en liten svaghet för stora, snygga böcker i häftiga settings fortfarande, som inte min indieådra helt har lyckats utplåna än
Jo snyggt är det, och settingen är som sagt cool som satan. Vad jag dock saknar är fluff om världen runtomkring. Verkar som att man behöver köpa på sig Confrontation för att få något sådant.
Jag kommer spela spelet, men jag kommer bruka mig av andra regler när jag spelar, helt enkelt för att Cadwallons regler är helknas och kassa.
Din indieådra kommer aldrig suddas ut, nostalgi försvinner aldrig.

thark

Hero
Fåse, rollspelsprodukter, i ingen speciell ordning:

Agon
Cat
Ganakagok
One Can Have Her
Polaris
Reign
Sorcerer
Dust Devils Revenged
Dirty Secrets
Story Names (förutsatt att den godkänns som rollspelsbok är det fan årets köp)
Dark Sun Campaign Setting
CoC: Utatti Asfet, Unseen Masters, Tatters of the King
Rolemaster (Character Law & Campaign Law, Spell Law, Arms Law & Claw Law, Spell User's Companion, Arms Companion, Elemental Companion, Companion II -- ja, en komplett uppsättning av den klassiska utgåvan; ja, jag är knäpp)
Ghostbusters RPG
Västmark
Flying Buffalo's Citybook I-III
Star Wars 2ed (WEG)

Jag tänkte säga att lyckligtvis lyckades jag avhålla mig från att köpa fullt lika mycket som förra året, men tyvärr verkar de inte riktigt vara sant. Å andra sidan har jag nog spelat fler nya spel än förra året, men inte (i absoluta tal) såpass många fler som jag skulle vilja. I år har jag fan lovat mig själv att inte köpa fler spel förrän jag hunnit beta av några av de som stått i hyllan och skrikit om att de vill bli spelade; vi får se hur länge det håller...

Man Mountainman

Storsvagåret
Mina inköp:

Agon
Dictionary of Mu
Don't Rest Your Head
Dread
Lacuna
One Can Have Her
Reign
Supergänget
Terone

Bäst: Lacuna. Sämst: Reign.

/Kalle

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Sämst: Reign."

Nu får du förstå att den enda anledningen att jag kallar dig dum i huvudet är så att jag slipper ta till grövre förolämpningar, i stil med anklagelser om dålig smak. :gremgrin:

Arfert

Facit
Efter att knappt ha köpt nåt på åratal har jag gjort en stor uppryckning och fyllt på rejält i mitt rollspelsbibliotek. Det jag kommer ihåg på rak arm (nåt kan eventuellt vara inköpt dec 06):

Starwars Saga ed.
Panty Explosion
Fudge grundbok
Artesia
Serenity
Sorcerer + Sword & Sorcerer
Burning Empires
Dogs in the Wineyard
TSOY
En massa Eonmoduler
En massa Mutantmoduler
En massa Trudvangmoduler
Spirit of the Century
Burning Empires
Agon
Supergänget
Wizardy & Witchcraft
Noir
Pathfinder del 1-3
All Flesh Must be Eaten + ett gäng moduler + screen
Grundboken Forgotten Realms
Grundboken Eberron + några moduler
Feng Shui
The Esoterrorists
Prime Time Adventures
The Shackeled City
En Garde!
Universalis
Aces & Eights
Usagi Yojimbo
Oktoberlandet
Noctum
Faery´s Tale
Tunnels & Trolls + diverse tillbehör

Sen har jag fått ett ex av Bortom också...

Thats about it!

Eksem

Champion
Saga
Har inte spelat. Spelet är kompetent, men regelmässigt lite för enkelt för min smak. Blev överraskad över att varken spelvärld eller regler är så traditionella som jag trodde. En fin liten bok i ett mycket läsbart och mindre uppslagsvänligt format.

The Shadows of Yesterday
Har inte spelat. Jag gillar en hel del av tankarna som ligger till grund för konfliktsystemet, och de omtalade karaktärsutvecklingsreglerna verkar fina. Resten är ett stort meh. Spelvärlden är rentutav gräslig. Utöver det dessutom en hiskelig liten sak. Kan vara det fulaste spel jag köpt, och ganska svårläst.

Polaris
Har inte spelat. Jag älskar både regler och spelvärld. Boken är av mindre imponerande kvalitet, men grafiskt är den mycket fin och med suveräna illustrationer.

Artesia
Ett traditionellt och hantverksmässigt mycket kompetent spel. Reglerna är enkla men djupa och ger bra output, karaktärsskapandet tar lång tid men ger mycket spelbränsle. Spelvärlden är rakt av trevlig och lagom fräsch. Rent fysiskt en rejäl och mycket fin pjäs, lätt att hitta i och trevlig att både bläddra i och att läsa.

Utöver detta har jag också köpt Mutant:UA-kampanjen, lite D&D-äventyr och sånt.

I slutändan kommer jag nog bara spela Polaris av de här spelen. Troligtvis kommer jag låna en del av tankarna från de här spelen till mitt D&D-spelande, dock.

Arfert

Facit
Blev överraskad över att varken spelvärld eller regler är så traditionella som jag trodde.
Kul att du uppmärksammat det. :gremsmile: Många verkar ha missat det.. eller så har de inte läst Saga så noga.

Ja det är medeltidsfantasy, men persoligen tycker jag att både Eon och DoD är betydligt mer "standardfantasy"... om man ser lite djupare. Sagas kusiner är snarare Ars magica, Pendragon och Harn, även om de är mer regelmäsigt komplicerade och givetvis skiljer sig från Saga på andra sätt, de har andra fokus...

...tycker till och med Artesia är närmare Saga än DoD och Eon, men det kanske beror på att jag sitter inne på en massa info om Arcaria i min skalle som inte finns i boken. Bara för att reglerna är enkla och att jag har försökt ge en enkel introduktion till en del av världen, så betyder det inte att den har ett djup om man skrapar lite på ytan. Något som den uppmärksamme läseren säkert upptäcker när han eller hon läser Saga.