Nekromanti Senaste årets inköp

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, att jag ogillar Reign är ju bara ett uttryck för personligt tycke. Jag är övertygad om att det är ett skitbra spel för folk som gillar platta spelvärldar och intetsägande regler.

/Kalle

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag uppskattade katharismen. Men är det inte lite stereotypt att svenska rollspel innehåll gnostiska referenser (Kristalltjuren, Kult, MC)? :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Två stycken DoD3, med en massa småpryttlar (mest för boxen och för att fylla ut samlingen)
EDD med några saker till (mest för boxen)
Supergänget
James Bond med tillbehör

/Han som nog fick mest nytta av DoD-grejerna

Krille

Super Moderator
Supergänget: Spelat och blivit mycket imponerad av dess superighet.

BESM 3rd Edition: Åkej, det är en GURPS med manga-smak.

BESM Advanced d20 Magic: Har en del kul idéer för magi, och gör magi i d20 såååå mycket bättre.

Serenity: Mmm! Mig gilla! Vill spela!

Battlestar Galactica: Ungefär Serenity fast BSG.

Panty Explosion: Ah! Så jävla bäst!

Dread: Enda skräckrollspelet nånsin. Så illa är det i genren.

Usagi Yojimbo (nya): Lite av en besvikelse. I princip bara ett nytt konstigt sätt att slå tärningar på med illusar av Stan Sakai, i övrigt ett helt vanligt rollspel.

True20: Mmm. Kan tänka mig att spela d20 i den här tappningen.

Saga: Ett helt normalt rollspel. Egentligen inget att orda om, utom möjligen att jag redan har en hel klase helt normala rollspel.

Noctum: Synd att det kom femton år för sent. Hade det kommit 1991 istället för 2006 så hade det vart riktigt bra. Nu är det mest en Kult-liknande sak.

En Garde: Synd på illustrationerna. Och synd att licensen inte tillät större förnyelse.

Grimm d20: En besvikelse. I princip en karta, en klase nya klasser (ungar), och en hög Grimm-inspirerade monster. Det är såååå mycket potential i det här, men det slarvas bort i d20.

d20 Modern Urban Arcana: Varför skaffade jag mig den här? Ajustdet, den var tokbillig.

Noir: Snygg, men för mycket och rörigt upplägg tillsammans med avsaknad av index gör att jag nog inte kommer att spela det. Sen kan jag faktiskt inte komma på någon rollperson som jag skulle vilja spela.

Arfert

Facit
tja, kanske det är nåt slags nationaldrag. Jag hade en del fakta om dem, och hade precis läst boken Montaillou när jag skissade religionen i Saga. Ville ha nåt som var likt katolicismen, utan att vara det. Kristalltjuren har jag aldrig läst, och Kult/MC ser jag inga större likheter med. Tycker de mest är monsterspel i prettoförpackning, så jag har inte riktigt orkat med dem. :gremgrin:

Arfert

Facit
den var kul ju... ;-)

...dessutom kan ju nåt hålla sig inom ett ramverk och ändå ha djup.

Storuggla

Champion
Re: Senaste årets inköp [edit]

Okej, det här blir svårt, eftersom mitt minne är Dåligt. Men okej.

Reign
Dirty Secrets
2320AD
Gurps Goblins (en shrinkwrappad bok att ha i hyllan medan mitt gamla ex får bläddras i)
Qin
Noir
Noctum
Esoterrorists
Fear Itself
The Shadow of Yesterday
Legend of the Five Rings: The Art of the Duel
Legend of the Five Rings: Emerald Empire
Legend of the Five Rings: Creatures of Rokugan
Lesser Shades of Evil
Godlike
Godlike: Vadfannutyskbokenhette
Shadowrun 4th Edition
WFRP: Tome of Salvation
Big Eyes Small Mouth 3rd Edition
Supergänget
The Blossoms are Falling (eller vad nu Japantjofräset till Burning Wheel hette)
Runequest (Mongooses version)
Albedo Platinum Catalyst
Albedo: Structural Integrity
Classroom Deathmatch
Cold City
Cold City: Companion
Mob Justice
Victoriana 2nd Edition
Tales of the Caliphate Nights (Nej Tales, inte Tails - du behöver inte hetsa upp dig Krille!)
Österhavets Otämjda Riken
Kalabaliken i Karle
Göborg
Fvlminata 2

Det är vad jag tror jag köpt. Jag har bergis missat något. Bästa köpet var den inplastade Gurps Goblins.
Förhandsbeställt Traveller 5, Mongoose Traveller (med SPinward Marchesboken) och Trails of Cthulhu också, om de gills.

Storuggla, monga monga

Edit: Kom på några titlar till

Thermight

Warrior
hmm...

Ex Machina:
Hade nyss läst Snow Crash och nerdat mig in på en massa skumma gamla cyberpunkfilmer och Masamune Shirow grejs.
Tänkte att det skulle vara coolt med ett nytt uppdaterat cyberpunk/post-cyberpunkspel. Boken var väldigt snygg med snygga teckningar. Innehöll 4 st spelvärldar som skulle kunna tänkas vara intressanta. Spelsystemet Tri-Stat var totalt ospelbart. Nån slags helt osammanhängande gurps/d20 hybrid. Helt värdelös. Blir nästan irriterad av att tänka på det.

Saga:
Boken är fin. Spelvärlden fin. Hittade lite små redigeringsfel.
Jag har varit lite inne på medeltidsliknande fantasy efter att ha spelat det gamla pc-spelet Darklands. Och varit inne i en period, då jag legat och funderat/filosoferat över människors världsbild, idéhistoria, (kristna) idéhistoriska arv.

Den gnosticistiska världsbilden känns väldigt kompromisslös, och känns inte som en *massreligion*. Jag har inte kunnat sätta mig in i tänket riktigt. Jag har varit i en period då jag lyssnat ganska mycket på black metal, där vissa band innehar gnosticistiska teman i sina texter. Världsbilden fås av mig att kännas som väldigt grym.

Spelsystemet:
Jag har har mina roligaste rollspelsminnen från gamla DoD3-4 och Mutant 3. Spelsystemet i Saga är funktionellt.
Jag gillar tanken bakom att spelet ska vara lättillgängligt och jag gillar spelet överlag.
Satt själv och pulade lite med ett medeltids RQ/Darklands spel innan. Tycker inte det behövs efter att ha hittat Saga. (så finns det även CoC Dark Ages)

För övrigt:
-Värst vad folk köper spel! Jag som knappt hinner spela.

Arfert

Facit
du har rätt i att religionen i Saga är kompromisslös... men kom ihåg att den backades upp av legioner... som om romerska kejsaren och jesus vart samma person...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har köpt:

Lacuna
Terone
Supergänget - ett antal ex
Changeling: the Lost
Agon
The Shadow of Yesterday
Burning Empires

Fråga mig inte hur många av dem som jag har läst igenom däremot. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Men är det inte lite stereotypt att svenska rollspel innehåll gnostiska referenser (Kristalltjuren, Kult, MC)?
Den stora kyrkan i Terone är dessutom ungefär organiserad gnosticism. :gremgrin:

/Dimfrost

Flurtis

Hero
Rollspel:

The Great Old Ones
Mansion of Madness
The Spawn of Azathoth
Fatal Experiments
Curse of Cthulhu
Fearful Passages
The Complete Masks of Nyarlathotep
Dead Reckonings
Seventh Zeal
Dust Devils
Savage Worlds
Adventure
+ ett dussin EON moduler.

Bordspel:

Ticket to Ride
San Juan
1960: The Making of a President
Spank The Monkey
Gloom

//Flurtis

terje

xenomorf mystiker
Har köpt följande:

Sorcerer
Dictionary of Mu
Charnel Gods (pdf)
Inspectres (pdf)
The Shab-al-Hiri Roach
Supergänget
Universalis

Av dessa har jag spelat Shab al hiri och Supergänget, båda var mycket roliga. Jag planerar också att pröva Unspeakable-varianten av Inspectres och en kort dictionary of mu kampanj.

Nightowl

Champion
Nada, typ

Jag har köpt en bunt billiga PDF-er, mest d20.
Jag tror det är allt. Panty Explosion tror jag jag köpte förra året...

Åjustja, jag köpte nog Lords of madness till D&D i somras också. Den var sketaball!

Erik

Rickard

Urverk speldesign
Re: Nada, typ

Åjustja, jag köpte nog Lords of madness till D&D i somras också. Den var sketaball!
Jag läste "Lord of madrass" först. Grejen är att jag inte ens reagerade för det var ju du som köpte den. :gremtongue: Inte ens över blandningen mellan engelska och svenska.

/Han som nu ska gå och käka innan han läser fel på fler saker

Dimfrost

Special Circumstances
Du får väl sälja dig ! :gremwink:
Ett sådant tillfälle kan jag ju inte låta gå till spillo. :gremsmile:

Men lat (och trött, för tillfället) som jag är kopierar jag bara in baksidestexten här, och hänvisar i övrigt till introduktionen på hemsidan för den som vill läsa mer:

Terone -- ett rollspel om ruiner och frömmar, om vemod och dekadens, om en värld så gammal att solen snart somnar för gott. Älvor och halvmekaniska odjur strövar över ruinfälten och högt ovan solrosorna seglar zeppelinare lojt i skymningen. Det är sent i tiden, men än finns det hopp kvar, än finns det äventyr att uppleva och sagor att förtälja!

/Dimfrost