Nekromanti Senaste läget i Ereb???

tomtefar

Veteran
Hej

Sitter och funderar på att fila på en något större Ereb-kampanj och då slog det mig att det kanske är lika bra att kolla upp lite grejer om hur läget är (var) i Ereb i o m sista officiella pulikationen.

Jag har inte så mycket nya grejer till Ereb (Ereb-boxen och Trakorien i princip) så jag undrar om det är någon som skulle kunna peka mig (url??) till en sammanställning, typ tidslinje, över vad som hänt i Ereb i de officiella grejerna (bortsett från Altors baksida till Chronopia då) eller kanske skulle kunna ge mig lite ledtrådar själv? Vad gick Femte konfluxen ut på? Hur slutade det? Rasade alla riken som efter tredje? Vad har Trakorien med det hela att göra? Är de en stormakt nu? Vad fick Nidländska reningen för inverkan på Ereb? Vad gick den ut på? Vad har hänt runt Felicien i Ereb?

Om du skriver nånting om vad som hänt så skulle det vara väldigt trevligt om du kunde hänvisa till vilket supplement som det står i också, ifall jag skulle ha möjligheten att få tag på nånting på en auktion eller liknande.

Det skulle vara jäkligt schysst om nån kunde berätta lite för mig!

Tack på förhand!

Feuflux

omjonasson.se
Nidlandspoilers

Ojdu, är det inte olagligt att ställa så många frågor på en gång? :gremwink:

Frågor om 5:e kunfluxen överlåter jag till nån som faktiskt spelat/spellett serien.

Vad fick Nidländska reningen för inverkan på Ereb?

Jag har alltid tänkt mig Nidländska reningen som en rip-off på andra världkriget med Vicotnic som Hitler, Nidland som nån sorts nazisttyskland/extremreligiöst-Iran-igt typ och så en kinesisk mur runt hela härligheten. Så där kan du kanske sno nån inspiration.

I Nidland-modulen står lite äventyrstips som kan utspelas direkt efteråt. Det råd som upprättades för att stryra landet håller enligt boken i 6 månader innan de olika segrande länderna käbblat för mycket och styckar upp Nidland mellan sig (eller drar sig ur). Fred för ett slag. Sen blir det en massa kaos och inbördes strider och uppror och fan och hans moster och sen... ja, det är väl upp till dig antar jag.

Vad gick den ut på?

Enligt Vicotnic så:
[color:\\"blue\\"] Det ska komma en tid
Då Ereb ska renas
Ty vet att jag är Ärketrollmannen från Akrogal
Och jag ska rena världen!
Om ett dussin dussin år skall jag svepa över hela Ereb
Och sprida upplysning och renhet till dess folk. [/color]

Vad har hänt runt Felicien i Ereb?

Vet bara det som står i Ereb Altor-boken. Felicien rustar satan, hyr in pirater och är allmänt hatade av sjöfararnationen runt omkring. "Feliciska piratkriget" är förestående. Står kanske nåt skoj i Kopparhavets Kapare (som jag aldrig läst).

Jahapp, det där var kanske inte så givande. Men om du vill kan jag kanske ljuga ihop lite grejer åt dig... :gremwink:

tomtefar

Veteran
Re: Nidlandspoilers

Tack!

I sånna fall kanske jag borde vara laglös istället för grisfarmare... Kan inte jag få vara åtminstone nånting som inte stinker gödsel? :gremsmile:

Härliga strippar :gremsmile: Kollade iofs bara på 12-13 st, men det var några som var riktigt bra :gremsmile:

Nåja. Så alltså har inte Nidland triologin nån större inverkan på läget i Ereb förutom att det bräns lite, dödas lite osv? :gremsmile:

Jag menar förutom att Nidland i sin form före kollapsar och att de andra länderna runt om (bara de?) tappar lite folk och måste bygga nya hus så förändras inga direkta gränser, maktpositioner, allianser osv?

Angående Felicien så tänkte jag också att det kanske är någon som har Kopparhavets kapare som skulle kunna upplysa mig?? Står det nånting om Felicien där överhuvudtaget??

Staffan

Myrmidon
Konfluxerier (spoilers såklart)

Det var i och för sig en stund sedan jag läste konflux-serien senast, men en del grejer kommer jag ihåg.

612-613 e.O. rasar Trakorien i stort sett samman, på grund av attacker från olika håll. Samtidigt avförmörkas Stegos, och tar över Kishatet under ledning av Arn Dunkelbrink. På Marjura händer det en massa saker, när Cruris vandöda sätter igång på allvar och tar över stället. Så småningom kommer även Marjura att börja flytta på sig (om nu rollpersonerna gör rätt i den avslutande delen), och lägga sig mellan de Trakoriska öarna. Exakt hur det går med konfluxen är inte säkert, boken ger en del tips på hur det kan gå beroende på vem som lyckas dominera den.

WhitePaladin

Veteran
Piratkriget

Feiliciska Piratkriget bröt ut i fullt krig sommaren 613 e.O, men härajde längs med Berendiens kust och Berendien bildade allians med Erebos och Caddo, samt slöt hemliga avtal emd piratankorna... man attackerade en av Feliciens största flottbaser...
Sen blev det lite stilje... i min kampanj var karaktärerna piratjägare under Erebosiskt flagg och utförde viktiga uppdrag i Felicien och till havs.. fast Felicien vann till slut

Feuflux

omjonasson.se

Tack till de som berömmer mina strippar, antar att ni menar d12 för annars fattar jag inte alls. :gremwink:

Nåja. Så alltså har inte Nidland triologin nån större inverkan på läget i Ereb förutom att det bräns lite, dödas lite osv?

Vi gjorde alrig nån stor grej av efterspelet. Ingen grej alls faktiskt. Alla skapade nya spelare och vi fortsatte lira runt i Ereb som om ingenting hade hänt....

Det står ingenstans (såvitt jag vet) om inverkan på Ereb, det är upp till var och en.

Jag menar förutom att Nidland i sin form före kollapsar och att de andra länderna runt om (bara de?) tappar lite folk och måste bygga nya hus så förändras inga direkta gränser, maktpositioner, allianser osv?

Inga gränser förändras (förutom inne i Nidland då landet styckades upp som jag skrev i förra inlägget). Angående allianser så kan jag snacka lite mer:

Rådet som styr Nidland efter krigets slut består av Hynsolge, Berendien, Felicien, Cereval och Krun. Dessutom har både alverna och dvärgarna representanter där. (Zorakin och Kardien fick uppenbarligen inte vara med i rådet trots att de hjälpte till att mosa Vicotnics arme i västerled).

Vid rådets upplösande drar sig alverna och dvärgarna ur "missnöjda med människornas låga intelligens". Även Cereval drar sig ur. De andra delar upp landet mellan sig.

Som sagt, det står inte så mycket om effekterna av det här. Men nu har du lite mer att bygga på iaf.

tomtefar

Veteran
Re: Piratkriget

Tack!

Några frågor till bara :gremsmile:
Vilken modul beskrivs detta i? Kopparhavets kapare?
Hur många år höll kriget på? Ändrades några gränser? Något rike som tog större skada än de andra?

tomtefar

Veteran
Re: Konfluxerier (spoilers såklart)

Tack för svaret!

Självklart har jag fler frågor :gremsmile:

Vilket år slutar hela balunsen? (I Trakorien står det nånting om att 610-625 skulle vara niblandade i det hela)

Ereb i stort fortsätter oavsett vad ganska oförändrat? Jag menar det är inte stort i skala som tredje konfluxen?

Utspelas alla fyra 5e-konflux-grejset runt Trakorien (inkl Marjura) eller åker man runt på andra ställen också? Blir andra platser påverkade? Hur? När? (Ja jag ska köpa grejerna om jag hittar dem :gremsmile: )

Vilka är dessa "olika håll" som attackerna kommer från?

Tacksam för svar

tomtefar

Veteran

Jorå, det var d12 som, åtminstone jag, menade :gremsmile:

Tack så mycket! Det hjälper verkligen! En fråga till bara, när slutar eländet? :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se

En fråga till bara, när slutar eländet?

Jag hoppas verkligen inte att det är d12 du menar... :gremwink:

Äventyret Helvetesfortet (första delen i trilogin) drar igång i slutet av 612 medan själva reningen drar igång tidigt 613. Det var bonusinfon, nu kommer svaret. Rådet som upprättas efter krigets slut kommer igång på hösten 613 och upplöses på våren 614. Och efter upplösandet bryter den allmänna oredan ut (som jag redan nämnt).

Labol

Veteran
Detta är vad jag hade i datorn om Altors historia. Det fins hänvisningar till länder i Soluna, dessa beskrivs i de texter som Robert Jonsson har släpt (de finns på seniorbanken).
Landet Horgia som beskrivs i början finns att hämta information om på sidan: http://hem.fyristorg.com/dharkos/.
Annars så famgår det vilken modul du skall titta i.

Staffan

Myrmidon

Vilket år slutar hela balunsen? (I Trakorien står det nånting om att 610-625 skulle vara niblandade i det hela)
Kommer inte ihåg riktigt, men skulle tippa på 615 eller så. Inte allt för långt från "startdatumet" i alla fall.
Ereb i stort fortsätter oavsett vad ganska oförändrat? Jag menar det är inte stort i skala som tredje konfluxen?
Själva slutet är rätt öppet, men en del av avslutningsmöjligheterna kan i alla fall få rätt vittgående konsekvenser. En av möjligheterna är t ex ytterligare en köttbitarsvärm á la tredje konfluxen.
Utspelas alla fyra 5e-konflux-grejset runt Trakorien (inkl Marjura) eller åker man runt på andra ställen också? Blir andra platser påverkade?
Förutom en utflykt till andra dimensioner (i Kristalltjuren) så är det i stort sett bara på Trakorien och Marjura som händelserna utspelar sig.
Vilka är dessa "olika håll" som attackerna kommer från?
Det var ett tag sedan jag läste Oraklets Fyra Ögon, men jag har för mig att Trakorien blir anfallet av tre eller fyra styrkor samtidigt, varav en är Det Heliga Kishatet och en annan är Ransard.

WhitePaladin

Veteran

Det började i Kopparhavets Kapare, sen kom ett äventyr i det hela i nån Sinkadus. Därefter fick man klara sig själv och bygga på kampanjen själv...
Berendien råkade mest illa ut och tappade en stor del av sin södra landsände, handeln mellan de östra och västra rikena i Kopparhavet kom att domineras av feliciska tullar och skatter och fem år senare tog man resten av Berendien, Hynsolge, Krun och stora delar av norra Soluna... vid den tidpunkten stod i stort sett bara Caddo och Erebos kvar som större sjömakter i regionen vid sidan av Felicien, men de var inte mäktiga nog att utmana dess makt.
Felicien planerar inom kort att fortsätta västerut, när man har säkrat sina maktpositioner i östra Kopparhavet.

tomtefar

Veteran
Tack!

Kanon! Jättebra information! Det enda som är lite svårt är att uttyda vad som är "officiel" story, vad som är egna spelgruppens resultat av olika möjligheter i kampanjer och vad som är eget kampanjmaterial helt och hållet. Kan du kommentera det något?

tomtefar

Veteran

Häftigt! Det är ju en rätt stor förändring värd att nämnas :gremsmile:
Du har inte någon möjlighet att kolla vilken Sinkadus fortsättningen från Kopparhavets kapare finns i? Är det ett eller flera nummer?

tomtefar

Veteran

Jag hoppas verkligen inte att det är d12 du menar...

:gremlaugh: Nädå, du kan vara lugn :gremsmile:

Tack för hjälpen!

tomtefar

Veteran

Schysst! Tack så mycket för hjälpen! :gremsmile:

Det låter som om jag borde försöka lägga rabarber på en kopia av Svavelvinterserien, åtminstone Oraklet och Femte komfluxen. Gör jag rätt i att anta att det är de modulerna som beskriver de förändringar som blir i "den riktiga" världen, dvs Ereb, mest? (Alltså mer än Svavelvinter och Kristalltjuren) :gremconfused:

vandraren

Swordsman

Oraklets fyra ögon och Den femte konfluxen beskriver de stora förändringarna som sker i Ereb, framförallt Den femte konfluxen. Tänk dock på att många av förändringarna beror på vad spelarna gör i de olika äventyren och vem som dominerar den femte konfluxen. Dominerar Ransard konfluxen händer helt andra saker än om de odöda dominerar den.

Andra episka äventyr som påverkar Ereb är t.ex. Barbia, Nidland-serien, Krilloan, Pandarealia, Monturerna, Torshem. Beroende på vem som "vinner" dessa äventyr går Ereb åt helt olika håll.

I Altors baksida antar konstruktörerna en massa plausibla utgångar på de olika äventyren och väver samman dessa till en fortsatt historia för Ereb. Samma sak gäller alla andras versioner av Ereb i "framtiden".

Jag tycker att du själv ska utforma den utefter modulerna eller helt fritt. Väljer du att gå utefter modulerna kan du använda dig av spelarnas påverkan eller välja utgångar på äventyren som passar din bild av Ereb i "framtiden". Det brukar finnas några sådana utgångar uppräknade i slutet av de flesta äventyren. Lycka till med ditt Ereb i "framtiden" i framtiden.

För Ereb, i tiden.

Labol

Veteran
Det äventyr som har spelats och har påverkat handlingen är "Den femtekonfluxe serien", annars är de äventyr som beskrivs ej spelade eller inte ännu införda. Det mesta av den information om Soluna är hämtad från Robert Jonssons texter om denna kontinent (dessa finns att hämta på seniorbanken). Den serie äventyr som är samlade i "det solunska ödet"´, kan varmt rekomenderas. Det som jag har gjort med dessa texter är att anpassa dessa till DoD 4. Den tidiga informationen om altors skapande är helt egna texter (om du vill ha dessa så får du skriva till mig personligen så mailar jag över dessa), landet Horgia är hämtat från nättet, sidan som den finns på är: http://hem.frystorget.com/dharkos/.

Den tid som beskrivs efter 622 eO är dels information från Robert Jonssons äventyr och texter om Soluna, det som beskrivs om Ereb är helt mitt eget, förutom det som beskrivs om efter den 6 konfluxen och framåt, detta är hämtat från "Projektet Alltorias" hemsida.

Hoppas att jag har kunnat klargöra något.