Nekromanti Seriöst motiverade äventyrare

jbergman

Veteran
Re: Sluskar ?[OT]

Va, vad är det du på står, Héskir är väl ingen slusk! Han är ju aristokraten i ett nött skal ..

Hehe, precis, hans skal är sannerligen nött.

Typiskt att mina sluskiga spelare som länge lyst med sin frånvaro på forumet direkt dyker upp när jag nämner deras nästan lika sluskiga rollpersoner.

/Jakob

Johan K

Gammal & dryg
Glory to the brave !!

Ära & berömmlse funkar ju nästan alltid ! Sen om inte det funkar så brukar ju det nästan alltid finnas ett hunger efter pengar % matirela saker........

jbergman

Veteran
Det hade varit jättekul om du hade kommit med en fräck idé. Då hade jag kunnat bygga vidare på den och du hade kunnat bygga vidare på min vidarebyggnad, osv.

Jo, men då hade det krävts att jag hade någon fräck idé, och det tror jag inte att jag har. Ditt ursprungsinlägg handlade helt sakligt om Klaatus fråga om mordet, och skall jag vara uppriktig så är jag inte så förtjust i att låta RP lösa mord i den där generella bemärkelsen. Nog för att jag har använt mord och deras upplösning på flera sätt i den långkampanj jag just nu spelleder. En kik i loggen avslöjar följande mordhistorier, och varianter på detta tema:

1. En konventionell mordhistoria. En bekant till en av RP mördades, och RPn ifråga försökte finna mördaren för att hämnas. Det slog helt fel dock, eftersom flera av RP var ganska omotiverade. My mistake...

2. Ett brutalt mord hade inträffat i en stad, och en "bekant" till en av RP beordrade denne att finna mördaren, utan att närmare specificera varför. Kring detta fanns det massor av konstigheter som RP inte förstod. Äventyret var egentligen bara ett deläventyr, men den delen var alldeles för experimentell och gick fullständigt åt h*lvete.

3. Ett par brutala mord hade inträffat i en stad, och eftersom dessa hade kopplingar till de styrande i staden förbjöds alla skepp att lämna hamnen. Pga detta tvingades RP stanna i staden, men de lyfte inte ett finger för att försöka lösa morden, något jag för övrigt inte heller hade trott att de skulle. Senare blev de dock inblandade eftersom de räddade en ung flicka undan en lynchmobb. Den unga flickan var besatt av en slags demon, och det var demonen som låg bakom morden, något som RP sedermera kom att upptäcka. I slutändan stoppade de demonen, men egentligen inte pga av morden, utan för att rädda den unga flickan. Det lustigaste var egentligen att de senare ångrade att de hade stoppat demonen, då de väl insåg vad den faktiskt höll på med.

Det här var knappast någon riktig mordlösarhistoria, som du ser.

4. En gammal vän till RP sades ha begått självmord, och RP beslutade sig för att ta reda på hur det egentligen låg till. Till en början misstänkte de att hon i själva verket hade blivit mördad, men snart fann de att hon faktiskt dött för egen hand, och då började det handla om att ta reda på vad som hade drivit henne till detta. Det gick inledningsvis litet segt, men i slutändan föll det väl ut.

5. Ett par unga kvinnor hade försvunnit i staden, och en dag finner man den enes döda kropp. RP brydde sig föga fram till dess att en RPs flickvän blev kidnappad. Då blev det plötsligt väldigt bråttom.

6. RP anlände till en by där en ung vacker kvinna var på väg att brännas för häxeri. De hjältemodiga RP befriade henne utan tvekan då de väl hört de tunna bevisen för hennes skuld. Nästa dag mördades en av männen i byn, och eftersom RP hade hunnit bli bundis med den unga kvinnan bestämde de sig för att stanna kvar ett par dagar och reda ut saker och ting utan att någon behövde brännas i onödan. RP lyckades avslöja vem mördaren var, men allt var litet komplicerat, så typ en timme riktig tid gick åt till att diskutera vad som var det moraliskt riktiga i en situation som denna. I slutändan satte de aldrig dit mördaren i alla fall.

7. På väg till en by där ett antal bybor hade försvunnit snubblade RP över två barnlik på vägen. Allt var ganska brutalt, och eftersom det inte var långt ifrån en av RPs hemtrakter tyckte han att RP borde stanna och försöka ta reda på vad som låg bakom innan det hände igen. Det här var knappast något deckarjobb, utan snarare en actionhistoria med kusliga inslag.

Puh, nu har jag listat de instanser av mord jag kan räkna upp. Så vad är min slutsats? Jo, att man inte skall tro att RP kommer att börja lösa mord fram och tillbaka bara för sakens egen skull. Och i alla de fall då jag har lyckats med mordhistorierna så är det för att det har känts angeläget för RP. Och jag tror inte att det räcker med att någon ber dem att lösa mordet, oavsett hur vacker denna person än må vara.

Om den väna dottern antastas av mördarna mitt framför RP:na så kanske deras sluskiga hjärtan veknar?

Jag tror nog att de flesta RP skulle ingripa i en sådan situation, och dottern är säkert mycket tacksam, men varför skulle hon ge utlopp för sin tacksamhet genom att be dem lösa ett mord dessutom?

Tja - mina spelare är intresserade av att göra sådant som är förbjudet. Om stadsvakten jagar dem för mord - vem skall förbjuda dem att lösa mordet själva?

Om stadsvakten får tag i dem så kande slänga RP i fängelsehålan, och då kan de inte jaga någon mördare. Om stadsvakten inte får tag på dem så borde de lika gärna kunna sticka från staden istället för att hänga kvar och riskera att åka dit.

Angående motivation i rollspel så är den ganska konstlad rent generellt - vem anfaller en drake när man skulle kunna tjäna hyfsat som livakt till en fet köpman (finns det inga smala)?

Bra fråga, jag tycker att man skall lämna drakarna i fred, annars dör man.

Varför ger sig en magiker ut på äventyr? Har han inte roligare och lugnare hemma i laboratoriet?

Jo, det har han säkert, och det är något jag tycker gäller för ett flertal yrkeskategorier. Av den anledningen förbjöd jag också alla mina spelare att vara något annat än krigarvarianter i den nu pågående kampanjen. Med tiden har dock vissa av dem lärt sig att handskas med magi i viss mån...

Jag brukar motivera mina spelare med något intressant - det behöver inte vara helt realistiskt. De vill ut på äventyr och därför griper minsta lilla chans som finns(nåja - nästan).

Jo, annars blir det ju inget äventyr. Likväl tycker jag att det är synd när man måste avvika från sin karaktär bara för att det skall bli något äventyr. Jag tycker att man som SL skall se till att undvika dylikt.

/Jakob

Zizop

Swordsman
Trevlig läsning! Jag tycker mig finna ett visst motstånd till deckargåtor i dina DoD kampanjer (iallafall vissa spelare).

Deckaräventyr är säkert inte applicerbara på alla spelargrupper. Försök utröna vad dina spelare vi äventyra i och inte. (jag tror iofs att du redan känner din grupp såväl att du nästan kan göra det i sömnen, men någon annan kanske läser detta) Gör sedan kampanjer och äventyr utifrån deras önskemål - dock mycket maskerat och förändrat. Helst skall de inte vet att det är ett önskeäventyr förrän en vecka efteråt...

That's all folk...

jbergman

Veteran
Jag tycker mig finna ett visst motstånd till deckargåtor i dina DoD kampanjer (iallafall vissa spelare).

Hehe, jo det kan nog stämma. Deckargåtor är inget som jag riktigt tycker passar in i fantasykampanjer, och där har jag nog spelarna med mig. Däremot inte sagt att det skall vara enkelspårigt röj. Om du nu gillar deckargåtor, vilket du förvisso inte har sagt, kan du inte förklara vad som är tjusningen med dem?

Försök utröna vad dina spelare vi äventyra i och inte. (jag tror iofs att du redan känner din grupp såväl att du nästan kan göra det i sömnen, men någon annan kanske läser detta)

Jo, jag känner mina spelare mycket väl. Faktum är att jag nog skulle ha mycket svårt att skriva för, och spelleda, en annan grupp.

Gör sedan kampanjer och äventyr utifrån deras önskemål - dock mycket maskerat och förändrat.

Det här är alltid en bra idé, och den luftas ofta. Dock tycker jag att det kan ligga en fara i att alltid vara spelarna till lags. För det första riskerar man att bli enkelspårig, och för det andra så är det minst lika viktigt att SL uppskattar äventyret/kampanjen. Jag skulle aldrig orka skriva och spelleda en hel kampanj om jag inte gillade äventyren själv.

/Jakob

Kitzune

Swashbuckler
Urk! Jag hoppas att det var ett skämt.

Nja, det brukar fungera faktiskt om man presenterar det
någorlunda, dvs inte:

"Men tänk på möjligheten, om ni låter er ingå i vår
legoknektsarmé får ni mycket frisk luft, chansen att se fjärran
länder och hålla i pickadoller stora som era högerben....för att
inte glömma alla ÄP som dräller över allt"

Utan snarare:

"Vill ni grabbar och grabbinor missa denna strålande möjlighet
att få betalt för att rida ut på storslagna äventyr, kasta er in i
rasande battaljer mot det vidrigaste som går på fyra ben
häromkring, rädda kungariket från den halva prinsessan och
mer därtill? Skriv under på den streckade linjen ..."

Någorlunda klyftiga rollpersoner inser att här dukas det upp
en mängd äventyr av den grövre kalibern och om man har en
sådan spelgrupp där spelledaren innan berättat att ju fler
stordåd de utför - Desto fler ÄP plockas.

/Alexander Gyhlesten

Anders

Hero
Re: En klassiker

"Exakt. För sådant gör man inte upp planer att ha ihjäl honom. För sådant reser man sig upp, dänger en handske i ansiktet på honom och ropar högt och ljudligt "Jag kräver upprättelse!" "

Nej, inte om han som gör det har med sig en polare och fyra biffiga livvakter. Inte om han är en adelsman med rätt att göra både det ena och det andra medan vi är ett gäng utbölingar som folk tittar snett på. Inte om några av oss har en dolk innanför skjortan medan livvakterna har svärd hängande i bältet och ringbrynjan på. Inte om man märker att värdshusets andra gäster blir rädda och tyst stirrar ner i borden när adelsmannen kommer in. Nej, minsann, då börjar man diskutera möjligheterna att förfölja honom när han lämnar stället, kolla var han bor, börja planera en liten räd för att göra en Robin Hood, och sen kanske göra adelsmannen ett huvud kortare. Givetvis av ren välvillighet för hans eget och omgivningens bästa! /images/icons/wink.gif

"...eller har jag spelat för mycket Castle Falkenstein nu igen?"

Själv har jag inte spelat det alls och har ingen koll på spelet. Men alltså - får man inte i all feghet sätta en pil i ryggen på en störig jävel så vill inte jag vara med... /images/icons/wink.gif

Och förresten – det här är DoD-forumet och inget annat. I en värld av sälingar, dinosaurier och repormar finns det ingen som kan stava till sånt som heder och upprättelse!

Ymir

Liten kantbaron
Man spelar inte äventyrare. :p

Nej, men seriöst, skall man tvunget spela klassiska 'äventyrare' så finns det två sätt - antingen gör man det hela personligt för rp:na, blandar in deras personliga intriger och mål, eller så ser man till att de blir så insyltade i handlingen att de omöjligt kan ta sig ur den utan att reda ut trådarna först.

Ett exempel på hur man kan göra är en Eon-kampanj vi hade. Rp:na träffades på en ö utanför Tharhai, där ett gäng rebeller gömde sig undan den Mûhadinska härmakten. Den ena rp:n var en förrymd slav som hängt med rebellerna en tid, den andra var en jargisk riddare, krigsfånge hos Mûhadinerna, som räddats av rebellerna och förts till deras läger, och själv spelade jag en hjärntvättad alvslavinna som var utsänd för att dräpa rebellernas ledare. Hon misslyckades och blev tillfångatagen, bara dagarna före Mûhadinska soldater anföll rebellernas ö. Det visade sig att en av rebellerna, ytterligare en förrymd alvslavinna, hade känt min rp, Shies, mor (de hade haft samma 'ägare' i Mûhad), och på grund av skuldkänslor för att hon hade övergivet denna såg rebellen till att Shie inte kom till någon större skada sedan hon blivit tillfångatagen, utan utsattes för diverse försök av rebellerna (däribland de två andra rp:na) att fås över på deras sida. Ganska snart överrumplades rebellägret som sagt var av en mycket väl utförd Mûhadinsk attack, och rp:na lyckades med nöd och näppe komma undan ihop med rebelledaren, hennes mystiske högra hand samt den rebell som känt Shies mor. Sällskapet flydde, och fick påbörja en färd till närmaste stad. Under denna färd utvecklade rp:na lätta vänskapsband (Den jargiske riddaren blev förälskad i Shie, tex), och rebelledaren blev kidnappad och bortförd av sin högra hand (som fram tills dess i hemlighet hade kontrollerat den lättpåverkade Shie helt). Varför denne mystiske underhuggare hade kidnappat Jian-Saya (som rebelledaren hette) hade rp:na då inte en aning om, men det skulle långt senare komma att visa sig att hon var illegitim släkt med landets kejsare, och att många ville åt henne av den anledningen. (Jävligt komplicerad plot, får erkänna att jag inte orkar gå in på det- klockan är mycket). Rp:na och deras enda kvarvarande följeslagerska tog sig till landets huvudstad, där den lokale härskaren fann utmärkta sätt att utpressa dem (De behövde hjälp att finna och rädda Jian-Saya, som blivit rp:nas vän, och Shie hade av sin Mûhadinske ägare gjorts beroende av en drog som hon höll på att förgås av abstinens på). Härskaren ville ha dem att utföra ett ärende åt honom, och rp:na hade ingen aning om hur mycket han undanhöll dem - det skulle tex visa sig att den enkla slavinna som Härskaren ville att de skulle rädda var dotter till kejsaren, och att hon hade råkat ut för pirater, som helt ovetandes om hennes ursprung sålt henne som slav i Mûhad - något som antagligen hade kunnat leda till krig om hennes far Kejsaren av Tharhai hade fått reda på att hon ännu levde. Rp:na skulle snart, till en början som brickor i ett spel, ohjälpligt dras in i ett jättelikt intrignät mellan gamla, rivaliserande handelshus, och två stora riken som låg på gränsen till ett krig, och de skulle inte få något annat val än att försöka göra allt som stod i deras makt för att reda ut det hela.

Tja...vettifaen varför jag berättade det där, egentligen, men spelledaren hade hursomhelst lagt ned en hel del arbete på att få rp:nas involvering i handlingen att kännas så trovärdig och självklar som överhuvudtaget var möjligt. Han lyckades, och jag hoppas att det ovan kan tjänstgöra som åtminstone ett litet exempel på hur till synes slumpmässiga rp:er kan lotsas in i kampanjers handling på ett 'snyggt' sätt.

- Ymir, som har väldigt svårt för spelgrupper där rp:na äventyrar 'bara för att', och inte förstår varför fantasyrollspelare så ofta är helt insnöade på äventyrar-koncepet.

Elder Girov

Swordsman
Bah!

Kattfot är fan ingen slusk. Värsta stabila, snälla killen, ju. Dubbelettor och grejer, vad jiddrar du om? Du ska straffas i Exalted. Du får bara spela alkoholiserad byfåne. Lytt ska du vara också. /images/icons/smile.gif

Zizop

Swordsman
Jag gillar nog mer att läsa deckare än att alltid spela dem.
Tjusning med deckargåtorna är att de är ett alternativ till allt annat - att bara hålla på med deckargåtor eller ha dem ofta går inte - det skulle förstöra för andra spel vi spelar...(och då menar vi inte Cluedo./images/icons/laugh.gif Chock, CoC, mm)

Hur många spelare har du? Jag har 5-6 st och inklusive mina egna önskemål och deras (även om de inte ännu har fått lufta sina strupar i denna fråga alltför ofta.) Blir det ganska ofta. Jag brukar dock låta deras RP krydda innehållet i kampanjen. Vad deras RP är bra, dåliga och intresserade samt livrädda eller avskyr och moraliska tankegångar är infallsvinklar jag alltid tänker på när det är dax att knyta ihop säcken vid äventyrskonstruktion...

Bara deckarnötter går inte.../images/icons/wink.gif

Det här är alltid en bra idé, och den luftas ofta. Dock tycker jag att det kan ligga en fara i att alltid vara spelarna till lags. För det första riskerar man att bli enkelspårig, och för det andra så är det minst lika viktigt att SL uppskattar äventyret/kampanjen. Jag skulle aldrig orka skriva och spelleda en hel kampanj om jag inte gillade äventyren själv.
Ser jag som en självklarhet.

Eksem

Champion
En sak vad det gäller motivation, är att alla rollpersoner, urskillningslöst, är äventyrare. Vad motiverar dagens äventyrare, bergsklättrare och liknande? Sällan inget utom just utmaningen (och kanske kändisskapet).

Alltså, rollpersonerna har faktiskt en del motivation inbyggt redan från början (spelarna också, hoppas jag!).

Eksem

Champion
Fast man kan ju ha deckaräventyr i fantasy utan att det blir Sherlock Holmes-gåtor. I fantasy är det snarare nåt i stil med Oraklets Fyra Ögon och liknande äventyr.

Tjusningen med deckaräventyr är ju förstås att de ger en äkta känsla av valfrihet.

Krille

Super Moderator

"Nej, inte om han som gör det har med sig en polare och fyra biffiga livvakter. Inte om han är en adelsman med rätt att göra både det ena och det andra medan vi är ett gäng utbölingar som folk tittar snett på. Inte om några av oss har en dolk innanför skjortan medan livvakterna har svärd hängande i bältet och ringbrynjan på. Inte om man märker att värdshusets andra gäster blir rädda och tyst stirrar ner i borden när adelsmannen kommer in."

Pfrbltzf! Vad har det med saken att göra? Det här är en hederssak, och då kan vare sig biffiga livvakter, utbölingar, vapenlöshet (han får naturligtvis förse mig med lämpligt vapen om han vill ha saken ur världen) eller skrämda bönder på värdshuset avskräcka en verklig musketör! En garde, monsieur!

"Och förresten – det här är DoD-forumet och inget annat. I en värld av sälingar, dinosaurier och repormar finns det ingen som kan stava till sånt som heder och upprättelse!"

Heh! Glöm det! I vårt DoD-spelande har vi haft musketördueller i gryningen bakom palatset, flygattacker med såväl drakar, zepelonder och Harriers, Special Duck Service och Special Air Service, Mörkersyn och Night Vision Goggles och en hel massa andra kombinationer.

Krille

Super Moderator
Oseriöst motiverade äventyrare

"Vill ni grabbar och grabbinor missa denna strålande möjlighet
att få betalt för att rida ut på storslagna äventyr, kasta er in i
rasande battaljer mot det vidrigaste som går på fyra ben
häromkring, rädda kungariket från den halva prinsessan och
mer därtill? Skriv under på den streckade linjen ..."

-Och ersättningen?
-Reseförsäkring, omkostnader betalda mot uppvisande av kvitto, 25% av kungariket och prinsessans syster.
-Näpp!
-Vaddå näpp?
-De fackliga standarderna säger 50% av kungariket och prinsessan själv.
-Aldrig! 30% och systern!
-Glöm det!
-Åkej, 40% av kungariket, systern och dessutom prinsessan som vänsterprassel.
-Ja, men det går vi med på. Var skriver jag på?

"Någorlunda klyftiga rollpersoner inser att här dukas det upp
en mängd äventyr av den grövre kalibern och om man har en
sådan spelgrupp där spelledaren innan berättat att ju fler
stordåd de utför - Desto fler ÄP plockas."

Någon form av on-the-job training, med andra ord? Ska det vara någon morot? Det innebär ju bara mer jobb. Dessutom är det faktiskt redan inskrivet i de fackliga avtalen att personlig utveckling måste ingå med två timmar per vecka.

Nä, tacka vet jag anställningsförmåner, optioner och en schysst lön! Det är vad jag kallar morot!

Legioth

Swordsman
En annan lösning på problemet är att helt enkelt "tvinga" dem att själv söka äventyr. Efter ett eller två spelmöten då inget har hänt så börjar de inse att "äventyrsmarknaden" är mättad, att ingen har behov av modiga hjältar som räddar prinsessan från draken...

Man sitter bara där som SL och frågar: "Vad gör ni?". De funderar lite, och kommer kanske fram till att de vill fara till något annat ställe. De kanske råkar ut för ett bakhåll på vägen, men det är det enda. De kommer fram till staden, och som SL frågar man igen: "Vad gör ni?".
Man improviserar allt som sker, sätter kanske in några slumpnässiga händelser om det blir alltför tråkigt.

Efter spelmötet kan man kanske konstatera att de får skaffa sig äventyr åt sig själva om de vill ha några.

Man kan ha ett färdigt förberett äventyr som kan inledas stort sett hur som helst, så då man märker att spelarna aktivt arbetar för att hitta ett äventyr, då sätter man in sitt finfina äventyr.

Man måste helt enkelt få spelarna att inse att man som SL inte alltid har planerat att sätta in gubben på värdshuset...

Organ

Out of time, out of mind

>....om han som gör det har med sig en polare och fyra biffiga livvakter. Inte om han är en adelsman med rätt att göra både det ena och det andra medan vi är ett gäng utbölingar som folk tittar snett på. Inte om några av oss har en dolk innanför skjortan medan livvakterna har svärd hängande i bältet och ringbrynjan på. Inte om man märker att värdshusets andra gäster blir rädda och tyst stirrar ner i borden när adelsmannen kommer in.

Första delen till "The Enemy Within" till Warhammer FRP månne?

/Anders

Zizop

Swordsman
Oj då - då är det bara jag som är mordisk i mitt sätt att se på deckargåtor - minst en döing i varje akt.../images/icons/wink.gif

Eksem

Champion
Mouhahahaha! Men det är ju självklart om man spelar ett RIKTIGT deckarrollspel, eller skräckrollspel som Call of Cthulhu. Ska spela Dead Man Stomp (ett av introduktionsäventyren i senaste CoC) imorgon, och har förberett med sjävklar rekvisita som knallpulverpistoler, jazzskivor, stearinljus och minst en (levande!) döing i varje akt =)

Anders

Hero
Mitt i prick

”Första delen till "The Enemy Within" till Warhammer FRP månne?”

Har du 18 i Intuition eller? /images/icons/wink.gif Muckiga adelsmän har man ju råkat ut för en del gånger genom åren, men den här gången är det just Enemy Within det handlar om! Vi spelar det dock inte med Warhammerregler utan med ett spel som spelledaren gjort med utgångspunkt från Stormbringer/Elric.

Anders

Hero

”Pfrbltzf! Vad har det med saken att göra? Det här är en hederssak”

Men min trickster som är en jävel på att ljuga, spela tärning och ragga brudar har det dåligt ställt med både heder och stridsförmåga. Jag har varit med om att låta min RP:s personlighet stryka på foten för att istället uppnå bättre resultat, och jag har gjort saker som varit olämpliga ur effektivitetssynpunkt för att låta personligheten komma fram, men att ge sig själv en teknisk knock-out som dräper både mr ROLL och mr SPEL (för att använda ett ogillat uttryck) – det verkar inte bra. /images/icons/wink.gif

”En garde, monsieur! ”

Nein, mein knabe! Förvisso läser jag just nu en bok om en ädel riddare (Arn) och har köpt klassiska En Garde, men allt har sitt tillfälle. Ich bin jetzt in Altdorf! /images/icons/smile.gif

”Heh! Glöm det! I vårt DoD-spelande har vi haft musketördueller i gryningen bakom palatset, flygattacker med såväl drakar, zepelonder och Harriers, Special Duck Service och Special Air Service, Mörkersyn och Night Vision Goggles och en hel massa andra kombinationer.”

Förvisso har jag ändrat en ruskig massa regler, har inte kört med Erebvärlden och aldrig gillat Chronopia, men… Speciel Air Service i DoD… nej. Förbjud!