Nekromanti Serie/Manga-klubben 2017

'Fog over Tolbiac Bridge' av Jacques Tardi och Léo Malet. Författaren Malet (1909 - 1996) skrev ett antal böcker om en privatdetektiv vid namn Nestor Burma. Malet var enligt sig själv ointresserad av serier men såg av en slump Tardis teckningar, och det blev ett samarbete där flera av hans romaner om Burma blev serier. Det här är det första albumet, romanerna liksom serierna tar ett " autentiskt kvarter/område i Paris", därav Tolbiac Bridge (original franska, albumspråk engelska) och handlingen går in på Burmas förflutna och ungdomsår som anarkist, och ett mordmysterium länkat till det.
Gillar man Tardis stil (jaaa!) och vill se ett mörkt, dystert 50-tals Paris med en något motvillig 'trenchcoat-deckare' är köpet givet. Serierna kom tydligen ut på 80-talet men släpps nu översatta till engelska och om jag fattat rätt så finns fyra album till att ge ut, vilket jag ser fram emot.

Khan

Kondottiär
Gurgeh;n256343 said:
Det är tänkbart, men det sex som förekommer i Providence är inte upphetsande, och verkar inte heller ha för avsikt att vara upphetsande.
Det var nog snarare det jag menade, sex som är tänkt att äckla och skrämma. Gubbsjuk var nog fel ord.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag håller på att läsa tredje delen (av fem) av the Bloom County Library. (Alltså den satiriska serien från 80-talet med små barn och djur i en amerikansk småstad; känd som Opus på svenska.) Serien är faktiskt ännu roligare nu än första gången jag läste den, och nu ser den dessutom snygg ut i bokhyllan i fem tjocka volymer med tygrygg.

anth

Vetefan
Gurgeh;n263205 said:
Jag håller på att läsa tredje delen (av fem) av the Bloom County Library. (Alltså den satiriska serien från 80-talet med små barn och djur i en amerikansk småstad; känd som Opus på svenska.) Serien är faktiskt ännu roligare nu än första gången jag läste den, och nu ser den dessutom snygg ut i bokhyllan i fem tjocka volymer med tygrygg.
Tackar för det tipset.
Min fru älskade Opus på den tiden det begav sig.
Nuu kanske jag har en julklapp mindre att fixa.