Voldstagg13
Hero
'Fog over Tolbiac Bridge' av Jacques Tardi och Léo Malet. Författaren Malet (1909 - 1996) skrev ett antal böcker om en privatdetektiv vid namn Nestor Burma. Malet var enligt sig själv ointresserad av serier men såg av en slump Tardis teckningar, och det blev ett samarbete där flera av hans romaner om Burma blev serier. Det här är det första albumet, romanerna liksom serierna tar ett " autentiskt kvarter/område i Paris", därav Tolbiac Bridge (original franska, albumspråk engelska) och handlingen går in på Burmas förflutna och ungdomsår som anarkist, och ett mordmysterium länkat till det.
Gillar man Tardis stil (jaaa!) och vill se ett mörkt, dystert 50-tals Paris med en något motvillig 'trenchcoat-deckare' är köpet givet. Serierna kom tydligen ut på 80-talet men släpps nu översatta till engelska och om jag fattat rätt så finns fyra album till att ge ut, vilket jag ser fram emot.
Gillar man Tardis stil (jaaa!) och vill se ett mörkt, dystert 50-tals Paris med en något motvillig 'trenchcoat-deckare' är köpet givet. Serierna kom tydligen ut på 80-talet men släpps nu översatta till engelska och om jag fattat rätt så finns fyra album till att ge ut, vilket jag ser fram emot.