Nekromanti [SERU2009 Syd] Draugens Synopsis

Förr levde världens folk utspridda i byar och mindre städer, mycket av det är nu förstört och endast minnen
och ruiner finns kvar som en påminnelse av det som en gång var, det som tidigare var storslagna riken och länder är nu blott en skugga av sitt forna jag. Vi kallar det för Rädslan och Ilskans krig, kriget som förändrade allt.

Det var när rädslan och ilskan rann över oss som allt förändrades för alltid, hundratusentals städer och byar brändes och ländernas stora städer blev snabbt fyllda till bristningsgränsen när flyktingarna kom för att söka skydd bakom dess trygga murverk.

Vi är de som vakar över det som lämnats kvar, vi är väktare av ruinerna, minnena och de gamla traditioner som lämnats kvar eller glömts bort och vår uppgift är att skydda detta, vi tillhör de fåtal som längre bryr sig.
Vi visste att saker och ting inte låg rätt till, att något hände under Rädslan och Ilskans krig, men vi visste inte vad.

Vi var länge ensamma där ute efter att kriget lagt sig, men inte längre, andra har kommit som vissa av oss
befarade, födda ur rädslan, ilskan och mörkret och vi är de enda som står imellan dem och det de söker.......

I en värld där alla utom de som vakar har rädslan och ilskan slagit rot i själen hos människorna och väckt saker till liv som aldrig borde ha vaknat.
Att vaka över rädsla och ilska men också bortglömmda minnen och traditioner och framförallt att vara vaksam över vad framtiden håller i sitt sköte är
väktarnas främsta uppgifter.

Väktare av Hat och Rädsla utspelar sig i en värld där människans mörkare sidor vaknat till liv och förtärt mänskligheten innifrån.
Enorma krig har rasat över hela världen och ödelagt åtskilliga civilisationer och raserat tusentals städer till grunden.

I det kollapsade Gong Nam Imperiet har 7 stater bildats och de ligger nu i i konflikt med varandra om kejsartronen och herraväldet över det en gång så mäktiga Imperiet.

Väktare av sorg och rädsla är ett postapokalyptiskt fantasyspel förlagt till en värld som till stort är inspirerad av forntida Asien.
Allt handlar om överlevnad och individens eget bästa först och främst.
Kan man för evigt fly undan människan mörka sidor eller kommer det att bli männsklighetens förfall?!

Först var tanken att rollpersonerna enbart skulle spela Väktare men jag har under arbetet med projektet insett att jag vill låta spelet vara bredare än så.

Regelsystemet som kommer att användas är Noirs regelkärna med en del modifikationer.

Mogger

Hipsteranka
Coolt att bredden på spelen som ska skrivas under 2009 är så stor! Kul! Dessutom vet jag inget alls om forntida asien. Har du några snabba referenser?

Well du har en av de mest uppenbara influenserna Qin.

Sen har du Khmer Imperiet som också är en inspirationskälla.

Jag vill dock poängtera att detta spel inte alls är någon Qin rippoff. Detta kommer inte vara wuxia och det kommer inte vara placerat i vår tids historiska Kina.

NilsK

Ligist
Jag återkommer med lite feedback och funderingar senare, nu ska jag på grammisgalan och titta på tråkiga tacktal.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag förstår inte riktigt vad spelet handlar om, kan du beskriva lite hur typiska rollpersoner ser ut och hur typiska äventyr ser ut? Hur mycket finns kvar av det gamla samhället och hur yttrade sig rädslans och ilskans effekter?

Spelet handlar om en mörk förfallen värld där varje dag är en kamp för överlevnad.
Ex på äventyr ? Intriger vid något utav de sju hoven, jakten på besmittade, en rad äventyr centrerade kring någon utav väktarordnarna.
Stort fokus bör dock läggas på Hatet och Rädslan. (Se nedan)

Hatet och rädslan är bara början på den kraft som börjat förtära jorden. Hatet och Rädslan kommer att manifestera sig på allt fler sätt. Slukarna och smittan är bara början på något långt mycket värre.

Hatet och rädslan sprider sig alltså likt en pest genom folkmängden.

När en person blivit smittad av hat blir dennes ögon färgad efter ett par dagar/veckor. Ögonen tar röd färg för hat och svart för rädsla. Det är först när dessa färger manifisterat sig som personen för smittan vidare till andra. Fram tills dess att detta inträffar så har Hatet/Rädslan personen i sin makt och personen i fråga fattar beslut endast baserade på den känsla som manifisterat sig.
Efter detta dör personen eller blir en slukare.

Slukarna är människor förvridna av antingen Hat eller Rädsla.
De kräver inte längre mat eller dryck för att leva utan livnär sig på att sluka känslor från de offer de väljer ut, denna process slutar i döden för den drabbade.
Beroende på om det är Hat eller Rädsla de är förvrida utav så väljer de sitt byte utefter detta. En slukare som är förvriden av Hat livnär sig således på Hat.

Detta är utdrag ur mina anteckningar och framförallt smittan och slukarna borde stå med i mitt synopsis.

Jag deltar främst i detta projekt för att jag kört fast på vissa punkter som jag hoppas få hjälp med.
Så kom med så mkt synpunkter och frågor som möjligt.

NilsK

Ligist
Coola grejer:

Jag får Midnight-vibbar (fantasyrollspelet där ondskan vann) och det har jag alltid tyckt verkat coolt.

Väktare. Bra fokus på rollpersonerna. Fast nu ser jag att du ändrat på det.

Noirs regler!

Asiatiska influenser. Även om det inte är min kopp té känns det fräscht.

Det jag tycker är luddigt:

Hela konceptet med Hat och rädsla. Har folk blivit zombies eller funkar de helt normalt men vill alla illa?

Edit: Ah! Nu ser jag. Det ÄR zombies. Alltså jag tycker du ska beskriva ditt spel som: ett postapokalyptisk zombiespel i fantasyasien. Eller något. Hat och rädsla blir jag mest förvirrad av :gremsmile:

Edit igen: Ja fast emo-zombies då. Zombies som äter känslor.

Midnight är nog inte helt fel som viss referens till min inspiration om man bortser från Izrador(Sauron).

Anledningen till detta var att alla jag bollat mina idéer med tyckt att settingen skulle må bättre av bredd, jag är dock inte helt säker på den saken själv ännu.

Japp, Noirs regler. Jag pratade löst med Marco över msn och han föreslog att jag tog Noirs regelverk och eftersom jag gillar de reglerna skarpt så var det inte svårt att tacka ja direkt!

Det är så jag också känner förutom att det är min kopp te även om jag inte är doktorand i ämnet som tex Ymir :gremwink:

Du är inte den första som tänker Zombies och det ligger väl rätt nära till hands och även om 28 Dagar senare samt 28 veckor senare har varit inspiration så skulle jag nog säga att Equilibrium goes mörk asiatisk fantasy är mer åt det hållet jag tänkt mig det hela.

NilsK

Ligist
Ang. bredd.

Jag håller inte med. Jag tycker det känns som en utmärkt setting för ett tajt fokuserat spel. Väktare som vill bevara artefakter från tiden innan smittan vs. zombies och smittat vanligt folk. Allt i ett förfallet asiatiskt kejsardöme. Enkelt och bra.

Du fick mig att ändra ståndpunkt väldigt snabbt med det där inlägget :gremsmile:
Att göra det mer slimmat och fokuserat minskar desutom arbetet dramatiskt vilket ju delvis är positivt.

Här kommer en liten preview på en utav ordnarna.

De Ansiktslösa

Denna ordern bär sitt namn pågrund utav att deras medlemmar inte tillåts visa sitt ansikte för någon utomstående.
De bär en uttryckslös mask av tunn metall som skymmer deras ansikte från utomståendes granskande ögon och ger dem ett kallt intryck.
Varför denna tradition uppkommit känner endast orderns inre cirkel till men det sägs att traditionen uppkom när Hatet och Rädslan först började visa sig.
Man tror de bär mask för att dölja dessa känslor för andra och vissa tror att ordern kan vara smittad, ingen vet dock med säkerhet och det är inget som det talas högt om, speciellt inte i närheten utav en orderns medlemm.

De ansiktslösa är en utav de numera äldsta existerande ordrarna och har ett mytomspunnet förflutet och ses på med misstänksamhet utav de andra ordrarna.
Detta inte enbart pågrund utav att de döljer sitt ansikte för utomstående utan också för att de är kända för att vara skoningslösa i sina metoder, även för att vara väktare.

Ordern har sedan slukarnas uppkomst gjort det till sin största prioritet att utrota dem och jagar dem skoningslöst, men det tycks som att det ständigt dyker upp nya slukare, som att det för varje slukare som dör så föds en ny.
Ordern har också gjort det klart att det är de som är bäst lämpade för detta farliga och tidskrävande åttagande och de andra ordrarna har accepterat deras önskan.
Det är därimot inte sällsynt att en Ansiktslös ibland tar hjälp från någon av de andra ordrarna i sin jakt på en sällsynt farlig slukare.

Ond bråd död

Swashbuckler
Hur tänker du dig att reglerna kring Rädsla och Hat ska se ut? Hur det smittas och hur slps och rollpersoner rollspelande påverkas. Det får mig att tänka på Torment i Demon:the Fallen. Där påverkade demonens Torment (typ Hat) effekten av förmågorna. Exempelvis så blev demonens förmåga att skapa eld mycket kraftigare, med bieffekten att han inte kunde kontrollera den.

Jag vet inte hur välbekant du är med Noirs regelsystem men där finns iaf en mätare som mäter ens Välmående.
Tanken är att denna regel kommer att bli snarlik den.

Jag har tänkt mig att införliva detta ihop med karaktärsdragen och binda ihop dem samt att skriva om reglerna för karaktärsdragen som gör att varje rollperson måste ha en aggresiv aspekt och en Rädsla. Antingen har man en stark aggression eller en stark rädsla för något.
Den exakta regelmekaniken har jag inte klurat på så mkt ännu dock.

Sedan kommer en mätare som i vacker Noir anda kan fälla väldigt fort om man har otur eller lite saktare om man har tur att hålla reda på ens själsliga förfall.

Kanske skulle man kalla det för Ying/Yang ?

Flurtis

Hero
Anledningen till detta var att alla jag bollat mina idéer med tyckt att settingen skulle må bättre av bredd, jag är dock inte helt säker på den saken själv ännu.
Jag var dock av motsatt åsikt när jag bollade med dig. Förespråkade fokuserat om jag minns rätt :gremwink:

//Flurtis, besserwizzar

Det är sant ! Det hade jag faktiskt glömmt bort.

Därimot så har mina andra bollplank varit för en bredare setting.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Det jag gärna vill förstå bättre är vad spelgängets rollpersoner förväntas göra/uppnå i den här miljön.

Jag har suttit och tänkt på detta under de senaste dagarna och eftersom jag beslutat mig för att slimma ner settingen och föra över fokuset på Väktarna så är det en hel del som behöver förändras.

exempel.

Enhetlig ordens grupp - Beroende på vilken ordern så skapas olika bomber och helt olika förutsättningar för kampanjen. Den enhetsliga ordens gruppen består av medlemmar från samma ordern och kan fokuseras på en rad olika saker. Exempelvis så jagar en grupp med Ansiktslösa en sällsynt kraftfull slukare som sprider panik där den drar fram, plötsligt är det en kamp imot tiden och allting i spelarna värld ör kastas omkring ordentligt.

Spelet kommer fokusera på Väktarordnarna och deras kamp mot Hatet och Rädslan och beroende på hur gruppen sammanställs så kommer man som spelledare ha en mängd intressanta infallsvinklar
i sin berättelse och självklart så kan man skapa helt egna infallsvinklar också.

Mer kortfattat, Rollpersonerna förväntas ta upp fanan i kampen mot Hatet & Rädslan och hur det sedan ter sig kommer ju självklart variera.