Kosmonauter & Fornforskare
De kom från stjärnorna, från fjärran Uropa. I en mäktig farkost korsade de världrymdens mörker och steg ned till vår värld. De var sju till antalet och leddes av den vise Navigatören Nikolaj. Vid kittelns rand lät de bygga en stad vars torn reste sig mot himlen och grundade det Heliga Riket. Det var en gyllene era då kultur frodades och rikets invånare levde i oöverträffat välstånd. Århundraden gick och riket växte sig starkare och mäktigare, kolonier grundlades på andra sidan världshavet och rikets glans spreds i alla väderstreck. Så kom den dag då mörkret sänkte sig över riket, Navigatör Alexander föll offer för en mördares kula och våra fiender såg sin chans.
Nu är riket hotat. I öster rustar de lömska Merkantilisterna med hjälp av de mystiska purpurkragarna. I söder, i det vilda världshavet sänks rikets handelsfartyg av groteska monstrum som alla tillber den de kallar Guden i djupet. I vindarnas rike, högt uppe bland bergen i norr, försvinner jättelika luftskepp utan att lämna ett spår efter sig. På himlavalvet har en ny stjärna tänts, den olycksbådande maskinmånen har vaknat till liv efter århundraden av sömn och rikets stjärnskådare viskar om hemska ting. Men fienden finns även inom riket. Ondskefulla tungor sprider falska rykten om en bortglömd kosmonautgud, den de kallar den åttonde.
I kampen för riket är det inte plymförsedda generaler eller dödsföraktande ballongjärer som går i bräschen. Det är vi i expeditionskåren som bär rikets fortlevnad på våra axlar. Det är vi som reser till avlägsna kolonier på jakt efter berättelser om det legendariska stjärnskeppet. Det är vi som beger oss ned i världshavets djup på jakt efter monstruösa hemligheter och upp till vindarnas rike för att undersöka mystiska forntida lämningar. Tillsammans ska vi återupprätta rikets ära och hämnas Navigatörens död.
Vi kommer från stjärnorna, vi är kosmonauternas barn.
Vad är det här?
Kosmonauter & Fornforskare (alt. Kosmonauternas Barn men det är irriterande likt Kranks alster) är ett science fiction-spel med rötterna i den klassiska planetary romance-genren (Edgar Rice Burroughs, Leigh Bracket), steampunk (Space 1889, Jules Verne) och till viss del new wierd (China Mieville). Det är ett storslaget och episkt rollspel om intriger, bataljer och expeditioner på en vild planet. Om världsomspännande hemligheter, fantastiska artefakter och vårt eget ursprung.
Det Heliga Riket grundades för många århundraden sedan av de sju kosmonauterna och är en stark och stolt imperialistiskt kraft på kontinenten. Huvudstaden är belägen på randen av den enorma dal som går under namnet kitteln och från dess kupoler och torn planeras rikets farofyllda expeditioner.
Spelarna kontrollerar varsin detalj ur det Heliga Rikets expeditionskår och styr tre personer i tre olika aspekter: rådet (ex. stabsofficerare, politiker, teknolog), militären (ex. ballongjär, kavallerist, navigatör) och expeditionen (ex. fornforskare, spejare, stjärnskådare). Genom att planera och utföra expeditioner till svårtillgängliga och bortglömda platser vinner spelarna nycklar som tillsammans ger svaren till en av planetens många hemligheter. Samtidigt är det det Heliga Riket hotat av fiender både utifrån och innefrån. Intriger måste balanseras och bataljer utkämpas.
Rollpersonerna är viktiga medlemmar i expeditionskåren och är alla lojala till det Heliga Riket. Åtminstonde till det yttre. I hemlighet tillhör de olika grupperingar som alla har olika mål och ideologi. Tillsammans med de andra spelarnas rollpersoner måste de lära sig att samarbeta för att lösa planetens hemligheter, förändra världen och, kanske, rädda det Heliga Riket från undergång.
Regler
En enkel och snabbspelad grund som använder t6:or. Antingen 2t6+egenskap mot svårighetsgrad eller ett tärningspölsystem. Eftersom varje spelare har tre rollpersoner är karaktärsskapandet snabbt och slimmat. Jag tänker att alla har 3 grundläggande egenskaper och dessutom 3 egenskaper för aspekten (råd, militär, expedition), egenskaper använder skalan 1-5. Detta system byggs ut med regelpluggar som är spelets drivmotor och kärna:
Intriger & hemligheter
Rådet - Basen för spelet. Här diskuterar, grälar och bestämmer spelarna om vilka expeditioner som ska genomföras och hur. Ett sätt att skapa äventyr, men också ett sätt att sabotera och ställa till det för sina motståndare.
Bataljer & skärmytslingar
Militären - Här försöker spelarna uppnå mål genom militär styrka. Det kan handla om spaning, skärmytslingar med merkantilistiska trupper eller regelrätta bataljer där hela provinser står på spel. Genesis utmärkta plugin för strider som postades här nyligen kommer är en trolig regelbas.
Expeditioner & utforskning
Expeditionen - Här handlar det om att hushålla med förnödenheter, hantera interna konflikter och nå resultat genom efterforskning.
I ovanstående system ska följande element finnas med: resursplanering, dolda mål, informationsjakt, samarbete
Jag funderar dessutom på att använda en vanlig kortlek (eller iaf valda delar av en kortlek) för hemliga mål och dold resursplanering.
Inspiration i urval:
Visuell: Tom Kidd, Nicolai Dante
Litterär: China Mieville, Jules Verne, Charles Stross, Felix Gilman
Film/tv: Last Exile, Waterloo, Dune
Historisk: Napoleonkrigen, Tsar-Ryssland, Österrike-Ungern
De kom från stjärnorna, från fjärran Uropa. I en mäktig farkost korsade de världrymdens mörker och steg ned till vår värld. De var sju till antalet och leddes av den vise Navigatören Nikolaj. Vid kittelns rand lät de bygga en stad vars torn reste sig mot himlen och grundade det Heliga Riket. Det var en gyllene era då kultur frodades och rikets invånare levde i oöverträffat välstånd. Århundraden gick och riket växte sig starkare och mäktigare, kolonier grundlades på andra sidan världshavet och rikets glans spreds i alla väderstreck. Så kom den dag då mörkret sänkte sig över riket, Navigatör Alexander föll offer för en mördares kula och våra fiender såg sin chans.
Nu är riket hotat. I öster rustar de lömska Merkantilisterna med hjälp av de mystiska purpurkragarna. I söder, i det vilda världshavet sänks rikets handelsfartyg av groteska monstrum som alla tillber den de kallar Guden i djupet. I vindarnas rike, högt uppe bland bergen i norr, försvinner jättelika luftskepp utan att lämna ett spår efter sig. På himlavalvet har en ny stjärna tänts, den olycksbådande maskinmånen har vaknat till liv efter århundraden av sömn och rikets stjärnskådare viskar om hemska ting. Men fienden finns även inom riket. Ondskefulla tungor sprider falska rykten om en bortglömd kosmonautgud, den de kallar den åttonde.
I kampen för riket är det inte plymförsedda generaler eller dödsföraktande ballongjärer som går i bräschen. Det är vi i expeditionskåren som bär rikets fortlevnad på våra axlar. Det är vi som reser till avlägsna kolonier på jakt efter berättelser om det legendariska stjärnskeppet. Det är vi som beger oss ned i världshavets djup på jakt efter monstruösa hemligheter och upp till vindarnas rike för att undersöka mystiska forntida lämningar. Tillsammans ska vi återupprätta rikets ära och hämnas Navigatörens död.
Vi kommer från stjärnorna, vi är kosmonauternas barn.
Vad är det här?
Kosmonauter & Fornforskare (alt. Kosmonauternas Barn men det är irriterande likt Kranks alster) är ett science fiction-spel med rötterna i den klassiska planetary romance-genren (Edgar Rice Burroughs, Leigh Bracket), steampunk (Space 1889, Jules Verne) och till viss del new wierd (China Mieville). Det är ett storslaget och episkt rollspel om intriger, bataljer och expeditioner på en vild planet. Om världsomspännande hemligheter, fantastiska artefakter och vårt eget ursprung.
Det Heliga Riket grundades för många århundraden sedan av de sju kosmonauterna och är en stark och stolt imperialistiskt kraft på kontinenten. Huvudstaden är belägen på randen av den enorma dal som går under namnet kitteln och från dess kupoler och torn planeras rikets farofyllda expeditioner.
Spelarna kontrollerar varsin detalj ur det Heliga Rikets expeditionskår och styr tre personer i tre olika aspekter: rådet (ex. stabsofficerare, politiker, teknolog), militären (ex. ballongjär, kavallerist, navigatör) och expeditionen (ex. fornforskare, spejare, stjärnskådare). Genom att planera och utföra expeditioner till svårtillgängliga och bortglömda platser vinner spelarna nycklar som tillsammans ger svaren till en av planetens många hemligheter. Samtidigt är det det Heliga Riket hotat av fiender både utifrån och innefrån. Intriger måste balanseras och bataljer utkämpas.
Rollpersonerna är viktiga medlemmar i expeditionskåren och är alla lojala till det Heliga Riket. Åtminstonde till det yttre. I hemlighet tillhör de olika grupperingar som alla har olika mål och ideologi. Tillsammans med de andra spelarnas rollpersoner måste de lära sig att samarbeta för att lösa planetens hemligheter, förändra världen och, kanske, rädda det Heliga Riket från undergång.
Regler
En enkel och snabbspelad grund som använder t6:or. Antingen 2t6+egenskap mot svårighetsgrad eller ett tärningspölsystem. Eftersom varje spelare har tre rollpersoner är karaktärsskapandet snabbt och slimmat. Jag tänker att alla har 3 grundläggande egenskaper och dessutom 3 egenskaper för aspekten (råd, militär, expedition), egenskaper använder skalan 1-5. Detta system byggs ut med regelpluggar som är spelets drivmotor och kärna:
Intriger & hemligheter
Rådet - Basen för spelet. Här diskuterar, grälar och bestämmer spelarna om vilka expeditioner som ska genomföras och hur. Ett sätt att skapa äventyr, men också ett sätt att sabotera och ställa till det för sina motståndare.
Bataljer & skärmytslingar
Militären - Här försöker spelarna uppnå mål genom militär styrka. Det kan handla om spaning, skärmytslingar med merkantilistiska trupper eller regelrätta bataljer där hela provinser står på spel. Genesis utmärkta plugin för strider som postades här nyligen kommer är en trolig regelbas.
Expeditioner & utforskning
Expeditionen - Här handlar det om att hushålla med förnödenheter, hantera interna konflikter och nå resultat genom efterforskning.
I ovanstående system ska följande element finnas med: resursplanering, dolda mål, informationsjakt, samarbete
Jag funderar dessutom på att använda en vanlig kortlek (eller iaf valda delar av en kortlek) för hemliga mål och dold resursplanering.
Inspiration i urval:
Visuell: Tom Kidd, Nicolai Dante
Litterär: China Mieville, Jules Verne, Charles Stross, Felix Gilman
Film/tv: Last Exile, Waterloo, Dune
Historisk: Napoleonkrigen, Tsar-Ryssland, Österrike-Ungern