Nekromanti [SERU2009:Syd]Lord Hubbas synopsis

NilsK

Ligist
Kosmonauter & Fornforskare

De kom från stjärnorna, från fjärran Uropa. I en mäktig farkost korsade de världrymdens mörker och steg ned till vår värld. De var sju till antalet och leddes av den vise Navigatören Nikolaj. Vid kittelns rand lät de bygga en stad vars torn reste sig mot himlen och grundade det Heliga Riket. Det var en gyllene era då kultur frodades och rikets invånare levde i oöverträffat välstånd. Århundraden gick och riket växte sig starkare och mäktigare, kolonier grundlades på andra sidan världshavet och rikets glans spreds i alla väderstreck. Så kom den dag då mörkret sänkte sig över riket, Navigatör Alexander föll offer för en mördares kula och våra fiender såg sin chans.

Nu är riket hotat. I öster rustar de lömska Merkantilisterna med hjälp av de mystiska purpurkragarna. I söder, i det vilda världshavet sänks rikets handelsfartyg av groteska monstrum som alla tillber den de kallar Guden i djupet. I vindarnas rike, högt uppe bland bergen i norr, försvinner jättelika luftskepp utan att lämna ett spår efter sig. På himlavalvet har en ny stjärna tänts, den olycksbådande maskinmånen har vaknat till liv efter århundraden av sömn och rikets stjärnskådare viskar om hemska ting. Men fienden finns även inom riket. Ondskefulla tungor sprider falska rykten om en bortglömd kosmonautgud, den de kallar den åttonde.

I kampen för riket är det inte plymförsedda generaler eller dödsföraktande ballongjärer som går i bräschen. Det är vi i expeditionskåren som bär rikets fortlevnad på våra axlar. Det är vi som reser till avlägsna kolonier på jakt efter berättelser om det legendariska stjärnskeppet. Det är vi som beger oss ned i världshavets djup på jakt efter monstruösa hemligheter och upp till vindarnas rike för att undersöka mystiska forntida lämningar. Tillsammans ska vi återupprätta rikets ära och hämnas Navigatörens död.

Vi kommer från stjärnorna, vi är kosmonauternas barn.

Vad är det här?

Kosmonauter & Fornforskare (alt. Kosmonauternas Barn men det är irriterande likt Kranks alster) är ett science fiction-spel med rötterna i den klassiska planetary romance-genren (Edgar Rice Burroughs, Leigh Bracket), steampunk (Space 1889, Jules Verne) och till viss del new wierd (China Mieville). Det är ett storslaget och episkt rollspel om intriger, bataljer och expeditioner på en vild planet. Om världsomspännande hemligheter, fantastiska artefakter och vårt eget ursprung.

Det Heliga Riket grundades för många århundraden sedan av de sju kosmonauterna och är en stark och stolt imperialistiskt kraft på kontinenten. Huvudstaden är belägen på randen av den enorma dal som går under namnet kitteln och från dess kupoler och torn planeras rikets farofyllda expeditioner.

Spelarna kontrollerar varsin detalj ur det Heliga Rikets expeditionskår och styr tre personer i tre olika aspekter: rådet (ex. stabsofficerare, politiker, teknolog), militären (ex. ballongjär, kavallerist, navigatör) och expeditionen (ex. fornforskare, spejare, stjärnskådare). Genom att planera och utföra expeditioner till svårtillgängliga och bortglömda platser vinner spelarna nycklar som tillsammans ger svaren till en av planetens många hemligheter. Samtidigt är det det Heliga Riket hotat av fiender både utifrån och innefrån. Intriger måste balanseras och bataljer utkämpas.

Rollpersonerna är viktiga medlemmar i expeditionskåren och är alla lojala till det Heliga Riket. Åtminstonde till det yttre. I hemlighet tillhör de olika grupperingar som alla har olika mål och ideologi. Tillsammans med de andra spelarnas rollpersoner måste de lära sig att samarbeta för att lösa planetens hemligheter, förändra världen och, kanske, rädda det Heliga Riket från undergång.

Regler

En enkel och snabbspelad grund som använder t6:or. Antingen 2t6+egenskap mot svårighetsgrad eller ett tärningspölsystem. Eftersom varje spelare har tre rollpersoner är karaktärsskapandet snabbt och slimmat. Jag tänker att alla har 3 grundläggande egenskaper och dessutom 3 egenskaper för aspekten (råd, militär, expedition), egenskaper använder skalan 1-5. Detta system byggs ut med regelpluggar som är spelets drivmotor och kärna:

Intriger & hemligheter

Rådet - Basen för spelet. Här diskuterar, grälar och bestämmer spelarna om vilka expeditioner som ska genomföras och hur. Ett sätt att skapa äventyr, men också ett sätt att sabotera och ställa till det för sina motståndare.

Bataljer & skärmytslingar

Militären - Här försöker spelarna uppnå mål genom militär styrka. Det kan handla om spaning, skärmytslingar med merkantilistiska trupper eller regelrätta bataljer där hela provinser står på spel. Genesis utmärkta plugin för strider som postades här nyligen kommer är en trolig regelbas.

Expeditioner & utforskning

Expeditionen - Här handlar det om att hushålla med förnödenheter, hantera interna konflikter och nå resultat genom efterforskning.

I ovanstående system ska följande element finnas med: resursplanering, dolda mål, informationsjakt, samarbete

Jag funderar dessutom på att använda en vanlig kortlek (eller iaf valda delar av en kortlek) för hemliga mål och dold resursplanering.

Inspiration i urval:

Visuell: Tom Kidd, Nicolai Dante
Litterär: China Mieville, Jules Verne, Charles Stross, Felix Gilman
Film/tv: Last Exile, Waterloo, Dune
Historisk: Napoleonkrigen, Tsar-Ryssland, Österrike-Ungern

Ond bråd död

Swashbuckler
Det här låter riktigt intressant. Har jag förstått rätt att spelarna bestämmer själva hur äventyret ser ut i "Intriger & Hemligheter"?

Hur ser planeten ut, eller är den så varierad att det är upp till spelarna att bestämma i vilken miljö deras äventyr utspelas?

Det tänds en stark lust att spela detta när jag läst klar texten men sedan så börjar fundera på om det tilltalar mig att ha flera rollpersoner och tänker näää det gör det inte.
Så min frågeställning är hurvida du ska satsa helhjärtat på att regelsystemet inte stödjer något annat spel eller om det går att spela det på ett mer "traditionellt" sätt ?

NilsK

Ligist
Det är tanken, men allt det här är ju som sagt i ett tidigt stadium, så inget är spikat.

Funderar på att ha 2 alternativ:

Planerad aktion - spelarna bestämmer sig för att göra en expedition med ett uttalat mål.

"Vi ska undersöka de äldre artefakterna vid Kasenovs massiv".

Kanske till och med att de kommer på lanserar en hypotes som expeditionen ska undersöka.

"Vi ska undersöka artefakterna vid Kasenovs massiv för att se om de har något samband med luftskeppet Inessas försvinnande

Reaktiv aktion - Spelledaren ger via det maskerade hovet (mer om det senare) en order till rådet, alternativt rapporterar om en händelse som spelarna måste reagera på.

"Merkantilisternas 19:e brigad har intagit gränsfortet vid Lepo och tillfångatagit två av våra viktigaste stjärnskådare!"

eller

"Djupkryssaren Ivanov IV rapporterar om en mystiska knackanden på skrovet under en rutindykning i Zhanovs arkipelag, de överrensstämmer med en 50 år gammal igenkänningssignal

I båda fallen är det spelledarens roll att bestämma motstånd, problem att lösa, backstory och en bestämma en nyckel (dvs. något som leder vidare i nystandet i en av planetens stora mysterier).

Det är en vattenplanet dominerad av världshavet, landmassan där riket ligger är kanske av halva europas storlek (höftar nu). Riket, i all dess upplysthet, har ingen vidare koll på vad som finns på andra sidan planeten. Ty dess luftskepp och mäktiga djupkryssare kan inte korsa världshavet. (Jag inser att jag säger emot vad jag skrev tidigare nu)

Världen ska vara beskriven men på ett sådant sätt att det alltid lämnas upp till spelarna och spelledaren att fylla i de sista detaljerna. Full av krokar kan man väl säga.

Typ.

NilsK

Ligist
Det är en riktigt bra poäng du kommer med. Från början var det tänkt som ett vanligt tradrollspel, sedan ändrade jag mig till att det skulle stödja flera spelstilar: klassisk, intrig, fälttåg, utforskning. Till sist slog jag ihop allt och beslöt att fokusera dessa på delar med regelstöd.

Samtidigt vill man ju inte att ett spel ska spreta för mycket i fokus, svår avvägning det där. Men jo, nog skulle man kunna ha en mer klassisk variant också.

Ram

Skev
Det här låter mycket intressant! Hur spelar man, dvs hur axlar man sina roller rent konkret (karaktärer, scenspel eller metaspel?) och hur är det tänkt att nycklarna skall användas?

Jag tycker isåfall att du bör göra någon lösning som inte binder upp spelet alltför mkt på att man måste spela det på exakt det sättet.
Vissa spel går typ sönder om man ändrar på sättet de är tänkta att spelas på och det vill man ju inte ska hända, speciellt inte med sådan oerhört cool setting som du har på G.

NilsK

Ligist
Jag tänker att vissa scener är formaliserade och spelas efter en lös mall.

T.ex expeditionsrådet som inleder en session. Här spelar man rätt så tunga personer i rikets hierarki som sitter församlade för att diskutera expeditionens upplägg. Dock ska det här varieras. Rådet kan hållas i Skymningspalatsets utsmyckade salar, en hemlig datja på höglandet, i ett avlägset bergsfort eller kanske i ett tillfälligt armékvarter. Men spelarna rollspelar dessa personer och diskuterar och planerar sinsemellan, satsar prestige och kohandlar om vem som ska få leda expedition. Osv.

Om vi tar expeditionen kommer själva resandet att metaspelas i stort men då och då gör man nedslag och rollspelar en scen. Tanken är att reglerna ska göra själva transporterandet relevant och spännande, medan rollspelandet används för att fördjupa karaktärerna, hantera konflikter och så klart för att upptäcka coola saker.

Jag svamlar lite nu. Allt är klarare i mitt huvud.

Genesis

Ni dés ni maître
Helt feckin' underbart koncept. Dock måste du fila på namnet en stund till. Kosmonauter och fornforskare låter som en tilläggsmodul till Mutant, och Kosmonauternas barn ... ja, du sade det själv.

Håller med, det gäller mitt eget projekt också där jag inte är helt nöjd.

Stjärnornas Horisont kanske ?

NilsK

Ligist
Det är sant, namnet är ett problembarn. Egentligen vill jag att det inte ska vara ett "rollspeligt" namn utan mer spegla spelets litterära inspirationsrötter. Så K & F går ju rimligtvis helt bort. Men å andra sidan vill jag hemskt gärna att ordet "kosmonaut" finns med i titeln, eftersom jag gillar det very much. Men här kanske jag måste döda min älskling.

Helst ska namnet ha följande aspekter:

1. Låter coolt.
2. Berättar något grundläggande om spelet.
3. Har en dold innebörd alt. får en ny betydelse då man nystat upp en av planetens hemligheter.

Christoffer

It's all pig.
Underbart!!! Älskar konceptet! Både världen och dina ambitioner till reglerna känns som något jag skulle vara riktigt intresserad av! Tuta och kör! Och se till att komma i mål, för det här vill jag spela!

Genesis

Ni dés ni maître
Lord Hubba said:
Men skitbra med förslag, kom gärna med fler!
Kosmonauten som kom bort
Vid min ära!
Mot oändligheten
Med putsade stövlar mot kosmos
Arvet från de sju kosmonauterna
Det heliga riket: en överlevnadsguide
I skuggan av stjärnorna
Den störste kosmonauten av dem alla

Rollspel med ickerollspeliga namn är ascoolt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Skål Kosmonauter!
Den Fördömda Expeditionen
Om hur jag startade en expeditionen och orsakade Grevens bortgång.
Imperiet och Jag.
Hatten av för Imperiets tappra mannar.
:gremtongue:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror att det hade varit festligt om det fanns något system för växelverkan mellan ens rollpersoner. Så att om det går dåligt för en går det bra för en annan, eller något sådant. Eller en delad pöl på något vis. Något som håller ihop rollpersonerna rent mekaniskt.

Kanske så enkelt att alla står på samma rollformulär, typ liggande trespaltigt a4.

NilsK

Ligist
hehe, skojiga namn både från Genesis och HJK. Dock inget som hoppar ur skärmen och örfilar mig med coolhet.

Kosmonauten som kom bort
gillar jag ifsig mycket, men det känns inte som en särskilt bra beskrivning av spelet. Sen är det viktigt att det inte är a. för skämtsamt eller b. för pretto. Svårt det här!

NilsK

Ligist
Jag tror att det hade varit festligt om det fanns något system för växelverkan mellan ens rollpersoner. Så att om det går dåligt för en går det bra för en annan, eller något sådant. Eller en delad pöl på något vis. Något som håller ihop rollpersonerna rent mekaniskt.
absolut ska det finnas koppling mellan personerna. Däremot vet jag inte om jag vill att spelet ska kompensera för om det går dåligt för någon. Man ska kunna kämpa sig upp igen men så klart dock.

Funderar på att ha en gemensam Prestige-mätare som man sedan kan använda för att göra olika grejer. T.ex. din expeditionsmedlem gör en viktig upptäckt på expeditionen och får därför prestige, det får dessutom rådsmedlemmen (som ju var den som skickade iväg expeditionsmedlemmen), kopplingen till militären måste jag dock fundera på.

Kanske så enkelt att alla står på samma rollformulär, typ liggande trespaltigt a4.
Javisst, tanken har alltid varit att alla tre ska vara på samma rollformulär

NilsK

Ligist
Inte långt alls! Just nu är det spridda anteckningar och lösa tankar, men jag jobbar på det. Det är här ni kommer in :gremsmile: