Nekromanti [SERU2k9 Nord] Speltestargrupp via Skype

Genesis

Ni dés ni maître
Det här riktar sig främst till medlemmarna i Nord-gruppen, men jag tar det inte via PM eftersom jag vill hålla möjligheten öppen för folk som inte är med i utmaningen samt de två i Natt-gruppen, som ju är så liten. :gremsmile:

Tanken jag har är att vi sätter upp en speltestargrupp som provar våra spel via Skype och något virtual tabletop-program (jag har använt Gametable, och det funkar väldigt bra, men jag är öppen för alternativa förslag). Såhär i början blir det kanske mest diskussioner och test av isolerade delsystem, men efter hand kan man ju sätta upp ett roterande schema så att vi turas om med våra olika spel. Är vi fyra i gruppen och kör en gång i veckan får man då ett speltest i månaden, vilken kanske inte är så mycket, men detta speltest, tillsammans med folk som varit med i utvecklingen av spelet, tror jag kan ge väldigt mycket.

Är det här en genomförbar idé alls? Jag tänker mig som sagt en gång i veckan, kanske inte en full fyratimmarssession, utan bara en timme eller så i taget, om vi inte känner att vi vill utöka det. Bäst för mig skulle vara söndagar, men jag är öppen för förslag.

Christoffer

It's all pig.
Det tror jag absolut! Just en bestämd dag kan nog bli svårt att få till för mig, men är det en dag som skulle fungera så är det nog just söndagar. Men sådant kan man säkert styra upp allt eftersom.

Och helt klart att testa spelet med folk som varit med och kommenterat under arbetets gång tror jag skulle vara riktigt bra!

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, mitt system är redo att speltestas. :gremsmile: Det finns inga regler för karaktärs- eller utpostskapande ännu (bara en lista), men det vore ju schysst att prova på konfliktsystemen för att se om de håller. Det vore jobbigt att skriva ihop 50 Egenskaper för att sedan konstatera att man måste göra om mekaniken, så att de inte längre funkar.

Så vad jag vill säga är att jag är redo att sätta igång när som helst. Fast vi behöver väl vara fler än två. Arfert och Dilandau, är ni fortfarande kvar i utmaningen? Är ni intresserade av detta? Kanske Simon, som kommenterat våra spel redan, är intresserad, också? Eller någon som inte deltar i utmaningen, men vill hjälpa till?

Simon

Swashbuckler
Japp, eftersom jag som sagt har intresserat mig för spelet redan så är jag gärna med på en sån grej. Ska få tiderna att passa bara - jag har ganska mycket disponibel tid för det mesta, men när jag blir upptagen så kommer det ofta på kort varsel.

Genesis

Ni dés ni maître
Nu har ju mitt system för inre konflikter pajat, men det kan nog lagas inom ett par dagar. När sätter vi första sessionen? Jag har svårt på vardagar. Fredag, lördag eller söndag är bäst för mig.

Det räcker ju att göra några små test av delsystem första gången, som sagt.

Simon

Swashbuckler
Genesis said:
Nu har ju mitt system för inre konflikter pajat, men det kan nog lagas inom ett par dagar. När sätter vi första sessionen? Jag har svårt på vardagar. Fredag, lördag eller söndag är bäst för mig.

Det räcker ju att göra några små test av delsystem första gången, som sagt.
Jag kan bara högst eventuellt på fredag. Är i Stockholm hela veckan och jobbar. Lördag får vi se, och söndag går inte.

Genesis

Ni dés ni maître
Nu är det närmare veckoslutet. Hur ligger det till med spelmöjligheter i helgen? Lördag förmiddag, kanske? Jag är upptagen på lördag eftermiddag (typ 13:30-18, inräknat transporttid), men kan på morgon/förmiddag och kväll.

Christoffer

It's all pig.
Lördag fungerar nog för mig från halv tolv/tolv. Kvällen är dock uppbokad. Men tolv till halv två? Halv tolv till ett? Däromkring fungerar det prima.

Har dock gått av efter att jobbat natt, så är nog lite småtrött och disträ, men jag skall försöka konsumera mycket kaffe och vakna till liv!

Simon

Swashbuckler
Genesis said:
Tolv till halv två funkar för mig. Simon?
Lördagens projekt är att åka tåg från Stockholm till Malmö, och jag kommer köpa biljett imorgon, när jag fått pengar. Helst så kommer jag sitta på tåget precis då, men i värsta fall så kan jag mellan tolv och halv två. I så fall är jag på...

Genesis

Ni dés ni maître
Jag antar att fredagkväll är uteslutet? Jag har inte längre något att göra då, ser det ut som.

Simon

Swashbuckler
Genesis said:
Jag antar att fredagkväll är uteslutet? Jag har inte längre något att göra då, ser det ut som.
Inte helt uteslutet, men inte säkert heller. Jag vet, jag är besvärlig med det där. :gremsmirk:

Nässe

Myrmidon
Jag är gärna med i framtiden, om ni behöver testspelare...

behöver dock hjälp av Simon att installera Skype...

Genesis

Ni dés ni maître
NilsH said:
Jag är gärna med i framtiden, om ni behöver testspelare...

behöver dock hjälp av Simon att installera Skype...
Toppen! Då kanske vi kan testa redan nu till helgen? Antingen du, jag och Simon på fredag (om han inte blir upptagen), eller med Christoffer på lördag förmiddag (då Simon eventuellt kan, men troligtvis inte). Eller?

Nässe

Myrmidon
Gött!!

Vad snackar vi för tid på fredag? Och vilket spel?

För min del är det bäst typ... åtta?

Funkar det?

Hur länge tänker ni att man kör?

Nils

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vet inte hur Simon har tänkt (om han nu har möjlighet att spela), men åtta funkar för mig. Mitt spel Utpost har ett regelsystem som är redo att speltestas. Vet inte hur det ligger till med Astarteskrönikor. Om det blir en regelbunden grej så kommer vi väl att rotera spel, så att alla tre får lika mycket speltest.

Gällande hur länge vi kör, så beror det på er. Jag kan nog hålla i ett helt scenario, men det är inte nödvändigt. risken finns ju också att systemet bryter samman efter en halvtimme, och vi spenderar en stund med att diskutera lösningar, för att sedan logga ut.

Men vi får vänta på vad Simon säger om det hela.

Simon

Swashbuckler
Okej, jag är förkyld nog för att sikta på hemmasittande på fredag. Åtta torde gå bra.

Jag speltestar gärna Utpostreglerna, jag tror att de har kommit aningen längre än Astartes. (Fast jag speltestade grundreglerna med utmaningar och så fast helt utan frills igår. Det var givande, naturligtvis. Ska skriva om det så fort jag är mindre död än nu...)