Nekromanti [SERU2k9 Nord] Speltestargrupp via Skype

Nässe

Myrmidon
Nu har jag installerat skype här på datorn...

Är det ett prograsm där man skriver eller pratar, och om vi ska prata- behöver jag köpa någon slags mick till imorgon?

Nils

Nässe

Myrmidon
Så du ser lite mer ut som på fotot nu? :gremgrin:

Hoppas det inte är min förkylning du fått... och sorry om det är så...

Infoa mig lite om skype och om testspel... ska jag läsa något tills dess?

Hoppas du kryar på dig, och vi lirar på söndag!! (Wohooo!)

Simon

Swashbuckler
Japp, du behöver ett headset för att det ska låta bra. Finns billiga på typ Kjell&Company på Triangeln, tror jag. Har köpt mitt där. Ladda också ner Gametable, för det sa Genesis att vi skulle använda.

Nässe

Myrmidon
nedladdat!

fattar dock inte det riktigt... Lite orolig att jag initialt ska bli mer belastning är tillgång... :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Toppen! Då kör vi imorgon klockan åtta. Och oroa er inte för Gametable. Det är extremt simpelt. Det enda man använder det till är att rita, skriva och lägga in bilder på en yta som alla kan se, samt rulla tärningar med makron.

Simon

Swashbuckler
Slutgiltigt besked!

Så, nu vet jag hur och när jag åker! Det blir redan i eftermiddag, inte imorgon.

Jag kan alltså vara på Skype ikväll från tio, och det tidigare föreslagna 12-14 imorgon. Eller typ närsomhelst imorgon.

Ändringar ändringar, sorry för det.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Slutgiltigt besked!

Oj, okej. Tja, jag kan spela från klockan tio, om folk inte tycker att det blir för sent.

Imorgon kan jag fram till cirka 13:30. Vi kan ju antingen skapa utposten och rollpersoner och kanske börja smått ikväll, och sluta hyfsat tidigt, och sedan fortsätta imorgon med ordentligt spel (och med Christoffer), eller så kan vi köra Utpost vid ena tillfället och Astarteskrönikor vid det andra.

NilsH, vad säger du om de nya tiderna? Hur sent kan du ikväll, och har du möjlighet att vara med imorgon?

Nässe

Myrmidon

Imorgon har jag nog svårt, angående tio ikväll så går det om vi inte kör för länge...

Astarteskrönikor är det enda av spelen som jag har lite koll på, om det spelar någon som helst roll...

Nils/ Nisse....

Genesis

Ni dés ni maître

Jag tror att det blir enklast om alla har Google Docs, i vilket fall som helst. Det är rätt praktiskt när det gäller att hålla koll på rollformulär.

Nässe

Myrmidon

Sådärja då var headset inköpt, Skype infixat , provat och fungerande...

Med risk för att låta som en idiot (violket jag är- datamässigt...) så är goggle docs det där med rutnätet, eller? är det ytterligare ett program jag behöver?

Ska försöka hinna läsa dokumenten innan tio...

Nils

Genesis

Ni dés ni maître

Jag tycker att det är asschysst at du går igenom så mycket för att lira med oss. :gremsmile: Google Docs är en tjänst på nätet som gör att man kan skriva dokument, ungefär som i word, fast online. Man behöver inte installera något; allt sköts i webbläsaren, men man måste ha ett Google-konto. Anledningen till att det är praktiskt att ha för rollformulär är för att man kan dela dokumenten med varandra, så att flera personer kan titta på och skriva i dokumenten samtidigt. Det gör det enkelt att hantera formulären. Dessutom finns allting som är skrivet om Utpost på Google Docs redan.

Jag skall försöka fixa klart rollpersonsgenereringsreglerna innan tio ikväll. Gällande dokumenten, så är det inga problem om du inte hinner/orkar läsa dem. Jag kommer nog att behöva gå igenom reglerna i vilket fall som helst.

Nässe

Myrmidon

Ah, googlekonto har jag ju, alltså gmail och så... Nu har jag läst dokumenten och det verkar väldigt spännande, gillade verkligen det där med att trappa upp sociala konflikter... med tärningspölen som "byter" ägare.

Jag tyckte också om formaliserandet av flaggor och de saker som behövs för att bygga drama, plats etc- allt som finns i frågeformuläret, känns klokt och bra.

Egentligen inget jag inte diggar som faen, förutom att själva konfliktsystemet med "kroppspoäng" för olika mål känns lite godtyckligt och inte så "speligt"- samtidigt som det är väldigt speligt... Jag menar vad händer om spelledaren bedömer snällt eller elakt... Det påverkar ju väldigt mycket- men kanske kommer det finnas tydliga riktlinjer för detta?

Så, det utdragna konfliktsystemet känns som den punkt som för egen del ska bli mest spännande att prova hur det fungerar...

...och frågeformuläret är den grej som jag starkast känner för och som jag längtar efter att få använda själv när jag spelleder...

Genesis

Ni dés ni maître

NilsH said:
gentligen inget jag inte diggar som faen, förutom att själva konfliktsystemet med "kroppspoäng" för olika mål känns lite godtyckligt och inte så "speligt"- samtidigt som det är väldigt speligt... Jag menar vad händer om spelledaren bedömer snällt eller elakt... Det påverkar ju väldigt mycket- men kanske kommer det finnas tydliga riktlinjer för detta?
Jo, riktlinjer kommer det att finnas. Att spelledaren bedömer snällt eller elakt ser jag som att det hamnar på samma nivå som att spelledaren skickar svåra eller enkla monster mot en, eller bedömer svåra eller enkla svårighetsgrader i vanliga system. Men jag tänker inte försvara systemet alltför hårt innan det speltestats. Det är fullt möjligt att det suger.

Så, det utdragna konfliktsystemet känns som den punkt som för egen del ska bli mest spännande att prova hur det fungerar...
Samma här. :gremsmile:

...och frågeformuläret är den grej som jag starkast känner för och som jag längtar efter att få använda själv när jag spelleder...
Frågeformuläret kommer att tunnas ut en del, tror jag. Så som jag bygger upp Egenskaperna så kommer en hel del av dem att besvaras genom dessa istället.

Christoffer

It's all pig.
Re: Astartestorsdag

Borde kunna efter 17 också, gärna en timme eller två efter så man hinner käka lite middag. MEN, måste dubbelkolla, återkommer ikväll eller tidigt i morgon....

Simon

Swashbuckler
Sextiden

Då ser det ut som vid sex nånstans. Är kanske halv sju-sju bättre, så hinner man äta om man kommer från jobbet eller så?

NilsH? Är du med?

Någon annan?