Nekromanti Setting - Magisk cyberpunk?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Invändning #1: Ingen bryr sig om settings på det här forumet, eller som bäst blir det ett "jaha, det ser ju lite coolt ut, återkom när du har nåt spelbart".

Invändning #2: Det är säkert redan nån som skapat en sån här setting, eller så känns det väldigt 90-tal eller väldigt trad eller något annat invändaren vill distansiera sig från.

Svar: Det skiter jag i, jag vill prata setting, och jag har en jag gått och lurat på. jag kan ha skrivit en tråd om den tidigare, men lyckas i så fall inte hitta den.

Nå; grundtanken är magi i cyberpunk. Nu tänkte du "Shadowrun", eller hur? FEL. Shadowrun är korvtårta. Jag vill inte ha fantasyraser.

Nu tänker jag inte sitta och bara skriva vad jag inte vill ha, så här tömmer jag mina tankar på hög:

- 80-talscyberpunk. Tjocka kablar mer än wifi. Moderna filmer med lite rätt känsla är Johnny Mnemonic eller Matrix. Äldre filmer... Robocop är ett bra exempel, fast utan just Robocop själv.

- Hacka verkligheten. Magi baserad på ettor och nollor. Spöken i maskinen. Själar i cyberrymden. Utsuddande av gränsen mellan digitalt och analogt.

- Konspirationer och skräck, givetvis. Jag har svårt att engagera mig i spelvärldar utan element av skräck och konspirationer. Chtuloid eller Kultig skräck, fast helt befriat från begripliga saker t.ex vampyrer och varulvar. Onämnbara fasor, bortomvärldsliga tingestar, helvetesdimensioner.

- Gigantiska städer. Evolutionens Barn kallar Metropolis för en "världsstad", men där Metropolis där är ljust och vackert så tänker jag mig givetvis att det här är mörkt. Och regnar. Jämt. Eller kanske inte jämt, men det ska kännas så. Mörk noirliknande stämning, med ont om ljusstrimmor. Grov industrialisering, typ överallt. Eller ja, inte överallt, men åtminstone stad överallt där rollpersonerna är... Man kan tänka sig lite Luna City i Mutant Chronicles, tror jag.

- Magi med gör-det-självfaktor. Föredömet jag själv har erfarenhet av är Gemini, men jag har hört att både Mage och Eon har element av det här. Bygg-din-egen-magi. Försöka hitta sätt att göra så effektiv magi som möjligt. Kasta eldbollar = ineffektivt. Inget mäktigt superbautagrejs, inte D&D.

- Rollpersoner spelar antagligen problemlösare åt någon av spelets många konspirationer. Uppdrag är av öppen-problemlösningskaraktär; man får ett uppdrag och får själv komma på hur det ska lösas. Sno data från ett kontor, fimpa nån som är välbevakad, spräng en båt etc. Gruppen sätts ihop med olika nischer/roller?

Regelsystem: Funderar jag på senare. Huvudsaken är att det inte boggar ner allt med tabeller och tärningsslag; det får gärna ha flexibel mekanik som används till det mesta, med gott om frihet att improvisera fram nya regler on the fly. Simpelt och rakt-på stridssystem, specialbyggt magisystem. Systemen för magi, cybernetik och hacking får gärna ta hyfsad plats.

Simon

Swashbuckler
Shadowrun minus metamänniskor och andra "raser"?

:gremsmile:

Seriöst, jag jävlas inte. Jag tycker typ alla dina kriterier stämmer in då.

- 80-talscyberpunk. Tjocka kablar mer än wifi. Moderna filmer med lite rätt känsla är Johnny Mnemonic eller Matrix. Äldre filmer... Robocop är ett bra exempel, fast utan just Robocop själv.
Ja, här får ju settingen vara från tredje utgåvan eller tidigare, eftersom fjärde är helt unwired. Men det gör inget, det är ju åttitalspunken man vill åt, precis som du säger. :gremlaugh:

- Hacka verkligheten. Magi baserad på ettor och nollor. Spöken i maskinen. Själar i cyberrymden. Utsuddande av gränsen mellan digitalt och analogt.
Heter "Otaku" i tredje utgåvan och technomancers i fjärde. Precis vad du ber om.

- Konspirationer och skräck, givetvis. Jag har svårt att engagera mig i spelvärldar utan element av skräck och konspirationer. Chtuloid eller Kultig skräck, fast helt befriat från begripliga saker t.ex vampyrer och varulvar. Onämnbara fasor, bortomvärldsliga tingestar, helvetesdimensioner.
Insektsandar och metaplan är som gjort för det du ber om.

- Gigantiska städer. Evolutionens Barn kallar Metropolis för en "världsstad", men där Metropolis där är ljust och vackert så tänker jag mig givetvis att det här är mörkt. Och regnar. Jämt. Eller kanske inte jämt, men det ska kännas så. Mörk noirliknande stämning, med ont om ljusstrimmor. Grov industrialisering, typ överallt. Eller ja, inte överallt, men åtminstone stad överallt där rollpersonerna är... Man kan tänka sig lite Luna City i Mutant Chronicles, tror jag.
Givet. I grundsettingen Seattle är mina favoritmiljöer, förutom det neonglödande downtown, de utslagna industriområdena i Redmond, kallade Barrens, det av lavaströmmar förstörda Hell's Kitchen nere i Puyallup, och naturligtvis stadens motorvägar nattetid, när de domineras av motorcykelburna go-gangs. Mums!

- Rollpersoner spelar antagligen problemlösare åt någon av spelets många konspirationer. Uppdrag är av öppen-problemlösningskaraktär; man får ett uppdrag och får själv komma på hur det ska lösas. Sno data från ett kontor, fimpa nån som är välbevakad, spräng en båt etc. Gruppen sätts ihop med olika nischer/roller?
Meh, hallå. Shadowruns shadowrunners, såklart!

Oh, just det. Originalsystemet går ju inte att använda, men Solar System ger ju enligt mig precis vad du ber om. Jag har en hel del crunch förberett ifall du vill ha. :gremlaugh:

Zebulon

Swordsman
Jävligt cool setting som åtminstone jag blir väldigt attraherad av. Spöklik techno-animé. Yummie!
Jag har dock aldrig lyckats lira i något ens liknande.
Om jag skulle göra nåt skulle det dra väldigt mycket åt Neuromancer vilket inte är riktigt vad du menar.
Jag är uppmuntrande åskådare lite till :gremsmile:

krank

Simon said:
Shadowrun minus metamänniskor och andra "raser"?

:gremsmile:

Seriöst, jag jävlas inte. Jag tycker typ alla dina kriterier stämmer in då.
Jag har funderat på någon äldre utgåva av SR minus just sådant, med ett annat regelsystem och utbytt magimetatänk. Fast hur mycket SR blir det då? =)

Simon said:
Oh, just det. Originalsystemet går ju inte att använda, men Solar System ger ju enligt mig precis vad du ber om. Jag har en hel del crunch förberett ifall du vill ha. :gremlaugh:
...

Tror du på riktigt att Solar System är något för mig? Jag frågar på allvar; jag har inte satt mig in i SR eftersom allt jag hört tytt på att det är för osimulationistiskt och otraddigt för min smak.

Shadowrun är definitivt det bland kommersiellt släppta rollspel som kommer närmast det jag skulle vilja bygga; nackdelen är att regelsystemet suger, att magin är för uppbunden och för effektfull, att jag hatar fantasyraser och all effekt de har på SR-världen, och att jag aldrig riktigt känner mig bekväm i andras metaplotter... Men absolut, gammal utgåva Shadowrun fast med 80% nytt/utbytt/rensat material är typ... rätt.

Regmolar

Swashbuckler
Det låter riktigt häftigt och jag blev inspirerad direkt.

Din referens till Eon fick mig att föreställa mig magin som uppbyggt på samma princip: du tar energi från "aspekter", som olika element, och använder den till att påverka/utnyttja elementet i fråga ("eldkraft" från brasa frammanar eld någon annanstans, "vattenkraft" från vatten låter dig kondensera vatten ur luften, för exempel från Eon), men med aspekter som elektricitet och data.

Sen kommer jag tyvärr inte längre... men jag hoppas tråden fortsätter!

krank

Regmolar said:
Din referens till Eon fick mig att föreställa mig magin som uppbyggt på samma princip: du tar energi från "aspekter", som olika element, och använder den till att påverka/utnyttja elementet i fråga ("eldkraft" från brasa frammanar eld någon annanstans, "vattenkraft" från vatten låter dig kondensera vatten ur luften, för exempel från Eon), men med aspekter som elektricitet och data.
Jag är inte alls insatt i Eons system som sagt; min tanke är dels att helt avstå från den traditionella elementarmagin (den är för fantasytråkig) och utgå från det jag gillar i Gemini. Det jag gillar framförallt i Gemini är att saker blir "dyra" ganska snabbt om du försöker på något farligt/flashigt. Att göra skada är alltid dyrt, och alltid LIKA dyrt oavsett om du försöker göra X skada med eld eller X skada med is (så att säga). Att påverka långt bort är dyrt, att sätta fart på saker kostar... och så vidare. Sen bildar alltihop i slutänden typ ett färdighetsvärde; misslyckas du så åker du på otrevliga effekter, och du kan definitivt få upp värdet så högt att du i princip inte kan lyckas utan att spendera en massa tid och så...

Sånt gillar jag. Jag har för mig att man i mage har olika "sfärer", där t.ex en sfär kan vara rörelse, och så. Sånt gillar jag.

Rickard

Urverk speldesign
Det jag gillar framförallt i Gemini är att saker blir "dyra" ganska snabbt om du försöker på något farligt/flashigt. Att göra skada är alltid dyrt, och alltid LIKA dyrt oavsett om du försöker göra X skada med eld eller X skada med is (så att säga).
Undantaget att det är dyrt, så är det sådär Matinés magisystem fungerar. Fast det har inte direkt aspekter utan istället är det magiskolor med teman som man ska utgå från. Nackdelen med Geminis och Ars Magicas system är att de fokuserar på hur man vill göra, inte vad man vill få för resultat. Att tutta eld på någon är enklare än att skapa en flygande eldboll i båda systemen, trots att det ger precis samma resultat.

/Han som kan nämna att det finns förslag på hur saker kan beskrivas från de olika skolorna i Rollpersonshäftet på hemsidan

Ekorren

Warrior
Får mig att tänka på Battle Angel Alita.

Som är för övrigt mer smutsigt än magiskt. Brainstormar själv på ett liknande projekt som är en variation av cyberpunk och mytologiska Atlantis.

krank

Han said:
Undantaget att det är dyrt, så är det sådär Matinés magisystem fungerar. Fast det har inte direkt aspekter utan istället är det magiskolor med teman som man ska utgå från. Nackdelen med Geminis och Ars Magicas system är att de fokuserar på hur man vill göra, inte vad man vill få för resultat. Att tutta eld på någon är enklare än att skapa en flygande eldboll i båda systemen, trots att det ger precis samma resultat.
Jag vet inte om jag riktigt håller med om att det är en nackdel. Eller ja, det är inte en nackdel för mig. Jag gillar den sortens begränsningar, eftersom det ger, för mig, en mer konsekvent känsla av världen - saker händer inte för att jag vill det, utan för att jag gör dem - och gör jag saker på ett ineffektivt sätt, ja då blir det svårare/jobbigare/farligare.

Att en bieffekt dessutom blir att folk hellre dels använder det som redan finns (elden från hans tändare hoppar till hans kläder) än kastar eldbollar (vilket kan vara den töntigaste magin någonsin) ser jag som en definitiv bonus.

Kort sagt - it's not a bug, it's a feature. =)

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Att en bieffekt dessutom blir att folk hellre dels använder det som redan finns (elden från hans tändare hoppar till hans kläder) än kastar eldbollar (vilket kan vara den töntigaste magin någonsin) ser jag som en definitiv bonus.
Det där händer i Matiné (där det är enklare att manipulera än skapa något) men jag har inte fattat att det händer i Gemini eller Ars Magica. Hur är reglerna formade i Gemini för att få fram den effekten?

/Han som har lämnat tillbaka Geminiboken

krank

Han said:
Det där händer i Matiné (där det är enklare att manipulera än skapa något) men jag har inte fattat att det händer i Gemini eller Ars Magica. Hur är reglerna formade i Gemini för att få fram den effekten?
Efter en snabb koll:

Det byggs en svårighetsgrad av de element man väljer att hantera. Lite som i Nobilis och annat, så är vissa saker jobbigare än andra. I Gemini börjar skalan med "affect", sedan "summon", sedan "duration", sedan "damage" etc. Sedan har vi de olika "elementen": Fire, Air, Water, Earth, Light, Cold, Kinetic, Heat, Sense, Time, Organic matter, Dead materia, och Sound. Att kasta en eldboll blir Summon Fire, plus Summon Kinetic. Tända eld på någon blir bara en Summon Fire plus lite avstånd.

Jag gillade systemet; det var flexibelt samtidigt som det gav en stark akademikerkänsla och till magikerrollpersoner; att forska fram nya spells var något man faktiskt satt och gjorde mellan spelmötena. Och man försökte alltid göra så mycket som möjligt med så diskreta medel som möjligt.

(Nobilis har också ett sånt här system, som jag också gillar)

Rickard

Urverk speldesign
Då kommer jag ihåg systemet rätt. Trodde att jag missat något. För du skrev "Att en bieffekt dessutom blir att folk hellre dels använder det som redan finns (elden från hans tändare hoppar till hans kläder) än kastar eldbollar (vilket kan vara den töntigaste magin någonsin)..." och jag ser inte att att det finns stöd för det i systemet.

Anledningen till varför jag inte gillar Gemini och Ars Magicas magisystem och fick designa ett eget var just för att spelaren drevs till att göra det enklaste möjliga. Möjligtvis är det en feature för dig och ger stämning i världen, men för mig känns det mer som en efterkonstruktion från din sida än något spelmakarna tänkt på. Det är rätt onödigt i min bok att man gör skillnad på beskrivningarna på just det sättet. Effekten av att kasta ett flygande eldklot och bara tända eld på någon är likadan - någon brinner och får skada. Så varför ska det vara olika svårighetsgrader? Tyvärr så gör många regelsystem på det här sättet och ser till hur man utför uppgiften (du måste ha vattnablommor, kvisteltörnar och en trolltå för att göra drogen) än vad effekten blir (jag vill bli av med huvudvärken).

Nåja, men det var min invändning. Inte så mycket mer att diskutera. :gremsmile:

/Han som nu ska dra iväg på en julfest som han skulle varit på för fem minuter sedan

* Det beror på. Systemet kan också vara uppbyggt kring att man som spelare ska utforska systemet, men så är det knappast i Geminis fall.

krank

Han said:
Tyvärr så gör många regelsystem på det här sättet och ser till hur man utför uppgiften (du måste ha vattnablommor, kvisteltörnar och en trolltå för att göra drogen) än vad effekten blir (jag vill bli av med huvudvärken).
Tja, det här nog samman med min allmänna negativa inställning till att låta "syften" spela roll i rollspel (som du vet är jag djupt skeptisk till efterhandskonstruktioner a' "beskriva efter tärningsslaget, vilket jag vet att du gillar), men jag ser det fortfarande inte som ett problem.

Den värld jag lever i, på planeten jorden år 2009, bryr sig inte världen nämnvärt om mina syften. Däremot mina handlingar, och vad jag gjort för att rent konkret öka chanserna att dessa handlingar ska lyckas; det verkar världen bry sig ganska mycket om.

Gordeg

Hero
krank said:
Men absolut, gammal utgåva Shadowrun fast med 80% nytt/utbytt/rensat material är typ... rätt.
Antagligen 2nd edition då.
Men det måste vara lättare att ta ett system du gillar att meka med och lyfta in de 20% av Shadowrun du gillar än att lyfta ut 80% ur det gamla systemet. Fast det är kanske egentligen samma sak? Nevermind...

krank

Gordeg said:
Men det måste vara lättare att ta ett system du gillar att meka med och lyfta in de 20% av Shadowrun du gillar än att lyfta ut 80% ur det gamla systemet. Fast det är kanske egentligen samma sak? Nevermind...
Ungefär så =)

Jag tror att jag kommer att läsa SR som inspiration, och sedan skriva en ny värld med andra regler.

Simon

Swashbuckler
krank said:
Gordeg said:
Ungefär så =)

Jag tror att jag kommer att läsa SR som inspiration, och sedan skriva en ny värld med andra regler.
Det låter klokt.

Håller för övrigt med om att tvåan förmodligen är bäst att kolla på.

Ulfgeir

Swashbuckler
Ta en kik på den metaplotten med Horrors (Elaka saker som dök upp först i Earthdawn, men var på väg tillbaka i Shadowrun sådär en 2000 år för tidigt...)

/Ulfgeir

Simon

Swashbuckler
Ulfgeir said:
Ta en kik på den metaplotten med Horrors (Elaka saker som dök upp först i Earthdawn, men var på väg tillbaka i Shadowrun sådär en 2000 år för tidigt...)

/Ulfgeir
Och i så fall tror jag att det är kampanjboken Harlequin's Back som gäller, uppföljare till kampanjboken Harlequin (överraskande nog!). :gremsmile: