Nekromanti Sex, kropp och kroppsliga uttryck

nicole

Warrior
I spåren av D20-sex skulle jag vilja veta hur olika kulturer i Eon förhåller sig till:

sex
Vilka sexuella varianter förekommer och vilka är accepterade i respektive kultur. Hur ser den sexuella moralen ut? Det enda jag vet är att Misslor är *mycket* pryda och att cirefalier gifter sig med nära släktingar.

kroppsliga uttryck/behov
Jag skulle också vilja veta hur olika kulturer förhåller sig till kroppsliga uttryck/behov som att prutta offentligt, klia sig i skrevet, rapa, peta näsan, hantera lingonvecka och så vidare.

Kroppskontakt
I vilka kulturer är fysisk kontakt något man har med alla (kramar, handskakning) och i vilka ses fysisk kontakt som något mycket privat.

[H2O]

Veteran
För övrigt så vill jag minnas att Misslor är väldigt annorlunda kroppsligt sett. Människa och Missla kan inte få avkomma. Däremot så står det aldrig exakt hur de skiljer sig rent fysiskt...

Just när det gäller att "släppa väder" så anses det nog generellt sett inte lika fult. Enligt "Riddaren" så är det något man gör, men man försöker att rikta det bort från folk (och framförallt sin bordsdam) och man bör ursäkta sig...

Minimoni

Homelander
Jag håller med dig Nicole... Med chans att låta lite pervers så vill jag också veta vilka sorters sex de olika raserna och kulturerna ägnar sig åt. I mitt Mundana så anses nog oralsex och analsex som något fult och syndigt bland de Daaktroende. Hur det är med de andra folkslagen och kulturerna har jag inte valt ännu. Någon som har några tips?

Tzimisce

ripperdoc

Myrmidon
Jag tänkte gärna försöka svara påditt inlägg, men jag låtsas inte om Tzimisces_ :gremlaugh:
Sex

Man kan bara spåna, och det ska man inte heller göra för mycket, men här kommer några gissningar:
I de dekadenta och manskontrollerade samhällena, som jargien och cirefaliska samväldet, kan jag tänka mig att orgier, menage-a-trois och liknande inte är helt ovanligt. Då gärna flera kvinnor och en man, enligt deras synsätt. Likaså tror jag att det finns "haremtendenser" i Mûhad, även om det inte behöver betyda orgier...

I de Daakkontrollerade samhällena tror jag, för att vara lite klichéeartad, att sexualiteten är hämmad, vilket antingen kan resultera i väldigt små sexuella utrycksmöjligheter och varianter, eller i kraftigt snedvridna och ohälsosamma sexuella förhållanden (eftersom man inte pratar om det, har inget hänt, så att säga...kvinnorna lär råka illa ut av detta).

För att vara ännu mer klichéeartad kan jag tänka mig att anhängare till Jordmodern har en sund syn på sexualiteten, med lite olika varianter och utan en väldig massa hysch-hysch.

Kroppsliga uttryck/behov
I consaber står det lite om hur man beter sig, vad jag vet, även i Riddaren. Lusläs båda så får man reda på en del om iaf hur man beter sig med rapningar, vädersläpp och annat.

Om inte annat är detta som varje spelledare borde ta ställning till. Det är en kul grej helt enkelt. Sedan är det väl oundvikligt att man gärna anspelar på våra moderna förmodar om dessa beteenden. Exempelvis så rapar och fiser gärna sjömän, men aldrig unga ädlingar eller fina flickor. Man kan ju tänka sig kulturer där det omvända gäller.

Kroppskontakt

Det orkar jag inte vara på :gremcool:

/RipperDoc

Ymir

Liten kantbaron
Kyskhet och kättja

Oboj, vilket intressant ämne, jag brinner för ökad respekt och uppmärksamhet för teman som kärlek och sexualitet i rollspel. Jag skulle kunna skriva en hel essä om hur det här ser ut i mitt Mundana, men det känns inte riktigt som jag har tid till det...så vad ska jag ta mig till, egentligen? Jag bara måste svara utförligt...

Modulerna säger ganska lite om sådana här ting. Krille har någon gång talat om straff för homosexualitet i Consaber, men jag kan omöjligt hitta var, så det måste ha varit på IRC. Jag har iallafall gått efter det han sagt sedan dess, för det passade mitt Mundana. Mycket mer 'officiell' information finns än så länge inte att tillgå, men jag kommer helt klart ta med lite om sådana här ämnen i 'Västlanden', åtminstone (tex det jag skriver i denna tråd).

Nåja, till min syn på saken.

För de flesta i Mundana är sex något ganska rättframt, som man kan tala öppet och skoja om, men för somliga är det betydligt mer tabubelagt. Kvinnlig sexualitet hämmas i viss mån av de rådande patriarkaliska samhällena - speciellt flickor i mer välbeställda kretsar vet sällan mycket om sexuell samvaro, och förväntas vara oskulder fram till bröllopet och återhållsamma och trogna sin make också efter det. Också maken förväntas givetvis vara trogen, men manlig otrohet är inte lika allvarlig som kvinnlig, eftersom den egna släkten inte riskerar att råka i vanära genom att få oäkta barn på halsen. En av de ytterst få möjligheterna att bryta upp ett ingått äktenskap i Consaber är om det visar sig att kvinnan varit otrogen, till exempel. I mångt och mycket är det kvinnorna som bär upp familjehedern - de gifts bort för att knyta band till andra släkter och föda dem starka söner och döttrar, och förväntas uppföra sig på ett sätt som inte bringar den familj de lämnat i dålig dager.
I Västlanden tenderar man att gå till ytterligheter - I matriarkatet Momolan är det männen som förväntas vara oskulder fram till bröllopsnatten, omskärelse sker vid födseln och de ogifta männen förses ofta med en metallring kring könsroten som förhindrar erektion. Denna sedvänja går igen i Mûhad i rakt motsatt tappning - ogifta kvinnor får underlivet piercerat med en liten ring som håller ihop blygdläpparna, vilket gör samlag omöjligt. Manlig omskärelse ses av mûhadiner som något riktigt fult, ett tecken på att mannen är slav eller motsvarande.

Hos Cirefalierna har man inget emot lite tuffare kvinnor som tar egna initiativ och tar för sig, men de förutsätts fortfarande lyda sina fäder och bröder, och avhålla sig från alltför uttalade köttsliga lustar innan äktenskapet stundar.

Bland vanligt folk runtom i världen är familjeheder och släktband inte alls lika viktiga, och man har varken tid eller resurser att slösa bort arbetskraft på traditioner. Könsrollerna är fortfarande i regel hårt inrutade och kvinnornas roll underordnad, men när det gäller att leva ut sin kärlek och sexualitet är kvinnorna mycket friare än sina högättade systrar. Överallt går det egentligen att finna självständiga kvinnor som försöker rå över sig själva oavsett vilka konventioner de trotsar och vilka kryphål de måste använda.

Dilettant-kulturen är ganska utbredd hos cirefalierna, speciellt inom rika men föga väl ansedda familjer. Lättsinninga ynglingar med alldeles för mycket pengar drar runt på tavernor, svärdsskolor och andra inrättningar och gör städerna osäkra i brist på bättre tidsfördriv, och ses på med stor misstro från de 'finare' familjernas ädlingar. Det ses som helt normalt för unga, rika män i Samväldet att rumla runt en smula, och de många gästarbetande flickorna i alltfrån krogar till bordeller gör det inte svårt för dem. Dessa företeelser går igen i andra kulturer - från Jargien till Consaber förväntas unga adelsmän festa till ordentligt innan mer ansvarsfyllda plikter kräver deras uppmärksamhet. En hel del äldre män tummar gärna på reglerna och är otrogna någon enstaka gång, men det finns såklart också änklingar som med gott samvete byter kvinnligt sällskap lika ofta som de byter tunika. Consabers sjöherre Morollan Elisari är en ökänd sådan, med massvis av oäkta barn på halsen.

Väster om Jargien är idealen mer tillknäppta - männen i Västlanden förutsätts göra rätt för sig, gifta sig och tjäna pengar till konkubiner och kärleksslavar - sedan kan de vältra sig i älskarinnor och rena orgier om de så önskar.

Månggifte är märkligt ovanligt i Mundana. Det förekommer i sällsynta fall bland Tokon och Léaramalverna, och är en ständig tvistefråga mellan dessa och Daakkyrkan, och än mer sällan bland Sanarialliansens alver, där de mest bisarra konstellationer har förekommit. Tvärtemot vad många tror är månggifte ovanligt i Västländerna - rika män och kvinnor har ofta konkubiner/älskare och personliga slavar vid sidan om, men sällan mer än en make eller maka. Män i Mûhad och kvinnor i Momolan får ha mer än en gemål, men de förpliktelser som följer med äktenskapet föranleder alltså många att skaffa sig konkubiner istället. Månggifte äger oftare rum bland fattigare folk, men också där är det mycket sällsynt. Vanligast är det i primitivare kulturer såsom Veddofolket, men där är det oftast kvinnan som har två makar. Tirakerna bryr sig inte om partnerskap i någon större utsträckning, utan förökar sig kors och tvärs i mer ytliga relationer. De älskar ofta att göra narr av kärlekskranka människor.

Adelsmän, framförallt sådana som redan förlorat en eller flera hustrur, gifter sig ibland med väldigt unga flickor - åldersskillnaden kan vara mycket stor mellan makarna. (Gustav Vasa, 60, Katarina Stenbock, 15). Detta ses som helt normalt, och man har ingen direkt förståelse för begrepp som 'pedofili' i Mundana. Det finns ju fortfarande gränser, emellertid - i de få fall då en vuxen gift sig med någon som i stort sett inte varit mer än ett barn tenderar det att dra till sig många rykten och misstänksamma blickar.

Homosexualitet är ett starkt tabu och straffbart i i stort sett alla civiliserade kulturer i Mundana - i Consaber rentav med dödsstraff. Manlig homosexualitet straffas så gott som alltid hårdare än kvinnlig. Tiraker, alver och sjömän har en mer tolerant syn på det hela. Också i deras kulturer är homosexuella förhållanden något ganska obskyrt, men långtifrån tabubelagt - det förekommer och tolereras, inte minst hos alverna, som ofta experimenterar en smula med sexualiteten i ungdomen. De bör se upp, dock - skulle två alver av samma kön ertappas med att kyssa varandra utanför sina egna hemtrakter kan det få allvarliga konsekvenser - på de flesta platser är lagen lika för alla.
Tidelag brukar också vara straffbart med döden.

Cirefalier har inget som helst emot giftermål med nära släktingar, utan snarare tvärtom - de håller gärna blodet 'inom familjen'. Detta ses naturligtvis som ganska suspekt av andra kulturer, men är genom cirefaliernas ordentliga utlandsrepresentation ett såpass välkänt fenomen att de flesta accepterar det, tillochmed där det annars skulle varit förbjudet.

I Daaktroende länder pratas det mycket om perversa präster och orgier som skulle äga rum inom klostrens murar, men detta är mer fantasier och illasinnande rykten än något med egentlig verklighetsbakgrund...eller? Vissa heliga män är helt klart inte så kyska som de utger sig för att vara, åtminstone.

Glutharierna i Jargien är en ökänt dekadent rikemanskult som ägnar sig åt orgier, involverandes gigantiska mängder mat och dryck och mycket lössläppta sexlekar. Då merparten av medlemmarna tillhör samhällets toppskickt är kultens aktiviteter bland vanligt folk ännu mest ett rykte.

I det annars så strikta Mûhad vet man att njuta. De rika männen ställer ofta till med fester med oerhörda sinnliga njutningar, men en fortfarande ganska återhållsam prägel. Man pratar, röker vattenpipa, äter och dricker och tar det i allmänhet ganska lugnt - festerna är primärt en social tillställning, och det händer att man håller rena affärsuppgörelser där. Konkubiner och slavinnor står för underhållning och servering, och sexakter utförs privat - man brukar dock inte ha något emot att låna ut slavinnor till sina vänner. Stimulerande droger används ofta för att förhöja upplevelsen. Genom slaveriet uppvisar den mûhadinska sexkulturen en ofta ganska pervers prägel - man har ofta en böjelse för förnedring av kvinnan, och det kan gå åt det rent sadistiska hållet - med nyblivna eller ovilliga slavar urartar det rentav i misshandel, våldtäkt och direkt tortyr. Man har också en slags nationell fetisch för alver - så gott som alla mûhadiner finner alver otroligt vackra, och alviska slavar står mycket högt i kurs och betingar otroliga priser. Det är den slanka figuren, den ljusa hyn, de exotiska öronen och den hårlösa kroppen, samt exotismen som helhet, som tilltalar. Angående det alviska ögat råder det blandade känslor - somliga avskyr det och tvingar sina alvslavar att trycka undan det, andra njuter av varje ögonkast, också om det är fullt av hat. Alla välbärgade mûhadiner med självaktning skaffar sig förr eller senare en alvslavinna.

I Momolan är förhållandet i stort sett det omvända, med kvinnor som håller sig med manliga älskare och slavar, men sex har inte fått de sadistiska förtecken det har i grannlandet.

Kraggbarbarernas situation är ganska udda. Männen och kvinnorna lever separat, männen i bergen och kvinnorna i skogarna, och träffas blott fyra gånger om året, på väldiga fester som snabbt urartar i rena parningsriter. Kraggarna har liten förståelse för folk som lever ihop med sina makar - i deras värld håller en riktig man sin fru så långt borta från sig som möjligt, för att härda sig tills han får träffa henne igen omsider. Det blir ju dessutom så mycket bättre i sängen då, när månader eller rentav år av återhållsamhet och längtan släpps löst på en gång - 'Råmacho', tycker kraggarna.

Generellt sett förekommer väl de flesta av vår världs sexuella avvikelser också i Mundana - jag har blott försökt ge en redogörelse för den allmänna synen på sex, och på allmänna avvikelser och särdrag i olika kulturer. I bonde- och stamsamhällena finns givetvis en uppsjö av föreställningar och riter kring 'älskogens magi', men det får bli föremål för en annan avhandling. Skönhetsideal och attraktion får vi också tala om en annan gång, och efter denna mastodont är jag för trött för att skriva om kroppskontakt och uttryck. Hav överseende med er ödmjuke tortyrmästare.

Så...glömde jag något?

- Ymir, tar upp obskyra ämnen

nicole

Warrior
Misslor

Jo, det stämmer och det kan de fortfarande, det står det på Krilles sida. Jag citerar:

"Misslor kan dela med sig av minnen och tankar med andra misslor. Om två misslor har kroppskontakt kan de båda fullständigt utbyta alla minnen och erfarenheter, ungefär som om båda hade berättat hela sin livs historia för varandra. Det krävs att de båda har kroppskontakt (handgrepp, kyss, panna mot panna, "hrm-hrm") för att minnesutbytet ska fungera."

Snurgla

Veteran
Re: Misslor

Om jag minns rätt så var det knappast fysiska skillnader som hindrade halvmisslor. I Trollvinter står det i ämnet att misslor inte vill ha sex med andra än misslor. Om en missla skulle bli våldtagen, skulle hon förmodligen dränka sig.

Alltså är misslor förmodligen, em, fysiskt kompatibla med människor.

Men, de är inte fertila med människor från Eon, eftersom de kommer från en annan värld. I Trollvinter däremot är de förmodligen fertila med människor, om jag förstod saken rätt.

Men, tja, det var ett tag sedan jag läste det hela.

DAKRilla

Hero
Utomäktenskapliga barn i Mûhad?

Häromdagen gjorde jag en Mûhadinsk rollperson och slog fram att han hade hela 20 syskon (18 yngre än han själv).Hans fader är för övrigt en mycket välbärgad handelsman i Jen. Nåja. Vad jag undrar är då hur familjen borde se ut enligt den officiella NeoGames-modellen, som jag antar att du står för.

Borde rollpersonens fader ha en enda fru som har fött honom samtliga barn eller borde han ha ett flertal fruar som fött dem? Eller skulle en fru (eller ett fåtal fruar) men även en hel del sexslavar i ett harem som fött de andra barnen också fungera och inte vara allt för ovanligt? Om det sista; hur ser man på utomäktenskapliga barn, särskilt då med sexslavar? Blir de en ny generation slavar eller ser man på dem som äkta eller "halva" döttrar och syskon?

Tillägg: Hur fungerar arv i Mûhad? Ärver äldsta sonen allt eller delar alla mer eller mindre lika? Även döttrar och utomäktenskapliga barn, t.o.m. med slavar?

Blasphemy

Swashbuckler
Eon Erotica

Om det någon gång blir en modul vid namnet Eon Erotica så är det nog redan klart vem som får skriva den.

Dekadanta Daakpräster och alvfetisher i Mûhad... kan det blir bättre?

Fast en fråga... Varför är Kvinnorna i Momolan så mycket snällare mot sina slavar än Männen i Mûhad? Är det könsbetingat att de inte finner samma njutning i förnedring och utnyttjandet av sina slaver...

Hmmm Momolandominatrixer borde kanske vara ett eget yrke i Eon Erotica...

:gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
Re: Eon Erotica

Varför är Kvinnorna i Momolan så mycket snällare mot sina slavar än Männen i Mûhad?
För att de verkar vara så jäkla elaka mot varandra istället? :gremwink:

De kanske helt enkelt har vett rå om en värdefull ägodel?

Och ärligt talat... är det så långsökt att tro att en manlig sexslav skulle vara mer medgörlig mot sina härskarinnor än en kvinnlig dito skulle vara mot sina herrar? :gremwink:

"I've been used!" *konstpaus* "I've been used! cool!"
- American Pie

/Joel - vidsynt chauvinist, enligt utsago

Pendragon

Swashbuckler
Tja... jag kan ju ta synen på sex och sånt som förekommer (eller förekom) i kampanjen jag ledde med en bunt isolerade Henéaalver.

Sex var nånting tämligen naturligt och det gökades på rätt friskt i tid och otid, men det refererades helt enkelt till som att "dela fäll". Då det är irrelevant för Henéa vem deras far är, utan endast modern räknas, (över-?)tolkade jag detta som att begreppet otrohet inte existerar för Henéa. De ingår livskamratskap, men sexuell monogami är inte inräknat där. Sex för Henéa är helt enkelt nåt man gör för att det är kul och mysigt, samt underlättar att hålla värmen mellan fällarna om vintrarna. Livskamrater delar ett band som betydligt starkare än något så trivialt som sex.

Tänk orgien i Elfquest mellan snöalverna och vargryttarna ungefär. :gremwink:

Joel - som är nyfiken på varför Nicole har fått medalj

Storuggla

Champion
Lång och trogen tjänst

"Joel - som är nyfiken på varför Nicole har fått medalj"

Hon är en sponsor.

Storuggla, kunde skrivit mer men antar att Penndraken förstår nu

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Momolanska kvinnor i läder och ensvansade piskor

"I Momolan är förhållandet i stort sett det omvända, med kvinnor som håller sig med manliga älskare och slavar, men sex har inte fått de sadistiska förtecken det har i grannlandet. "

Nu har jag inte Geografica hemma hos mig( ermine , den tjuven, har lånat den igen), men är det inte momolan som har som ordningsmakt kvinnor iklädda lätta läderrustning och en piska, men befogenhet att döma och bestraffa på gatan?
Kombinera detta med kyskhetsringarna som smids fast på männen så börjar detta låta mer och mer som S&M-novell ifall du frågar mig :gremwink:

Jag skulle nog gärna se att dom momolanska kvinnliga sexualiteten är smulan mer sadistisk, det känns delvis logiskt och framförallt skoj :gremgrin:

/Naug

Re: Eon Erotica

Dom är inte snällare... Det finns en grå ruta i Geographica om hur momolanerna hindrar män från att tappa oskulden innan giftermålet.
Det involverar ringar och vassa kanter, och bör vara väldigt smärtsamt...

Pendragon

Swashbuckler
Re: Momolanska poliser i lädertrosor?

är det inte momolan som har som ordningsmakt kvinnor iklädda lätta läderrustning
Mjo... om nu kan kalla lädertrosor för en rustningsdetalj... :gremwink:

/Joel - undrar vem upphovsmannen till konceptet med Dominatrix-poliser är

Ymir

Liten kantbaron
Re: Utomäktenskapliga barn i Mûhad?

Vad som räknas som 'äkta' barn och inte är väldigt subjektivt i ett mûhadinskt hushåll, men man har en strikt hierarkisk ordning. Den första hustruns barn står alltid högst i kurs, följt av den andra hustruns om sådan finnes, och den tredjes. Därefter kommer konkubiners barn, i ordning efter hur populära konkubinerna är, och slavinnorns barn allra sist. Får en älva alviska barn hamnar de nästan automatiskt längst ned på rangskalan med sin moder, men undantag finnes. I slutändan beror allt på fadern. Alla räknas som hans barn, men hur mycket respekt och kärlek, och arv, han ger enskilda barn är helt upp till hans omdömde. Att inte ge sina 'äkta' barn (dvs de man fått med sina riktiga fruar) tillbörlig behandling betraktas som ytterst förkastligt, medan man kan behandla sina konkubiners och slavars barn lite hur man vill. De kan upptas som fullvärdiga arvingar, eller fortsätta vara slavar i hushållet, och allt däremellan är också tänkbara alternativ. Man har med andra ord en ganska flexibel syn på familjekonceptet.

(Som exempel kan nämnas min rollperson Shie. Hon var kiriyaälva, dotter till en slavinna och hennes herre, som hade två söner med sin riktiga hustru. Hade Shie varit man och människa hade hon förmodligen blivit fri och upptagen som en fullvärdig son, om än vid sidan av hustruns söner, men som kvinna och alv blev hon aldrig mer än slav i sin faders hushåll, och kallade honom 'herre').

Din rollpersons far har förmodligen konkubiner och/eller slavinnor vid sidan om, och en hel del av syskonen borde således vara deras barn. Dock medför ju detta system att rika mûhadiner borde ha fler syskon än innan, så man hade egentligen behövt en ny syskontabell (din rollpersons syskonantal borde ju rimligtvis vara extremt, också med mûhadinska mått mätt - det är det ju på alla andra platser). Ska försöka ordna det, men det är ju så många variabler inblandade...

För ett underbart uppslag på maktkamp mellan hustrur och konkubiner i ett patriarkaliskt hushåll, se Zhang Yimous mästerverk 'Den röda lyktan'. Man kan bygga en hel del på sådant...

- Ymir, med preliminära förklaringar

Ymir

Liten kantbaron
Re: Momolandominatrix

:)

Fast en fråga... Varför är Kvinnorna i Momolan så mycket snällare mot sina slavar än Männen i Mûhad?
Det är de kanske inte, egentligen, men det hela är mer präglat av 'kvinnligt' beteende och momolanska värderingar - Elakheten tar sig lite mer subtila former, och sker inte lika öppet. Där finns också machocistiska inslag som i Mûhad helt lyser med sin frånvaro.

Pendragon kom också med en del av förklaringen, som jag ser på saken. Men oroa er inte, vänner av Momolandominatrixer. De kommer att finnas där :gremwink:

- Ymir, skulle mycket riktigt kunna skriva en hel modul om det här...

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Momolandominatrix +(OT)

Hmmmm det är ju intressant det där om kvinnligt beteende vs manligt beteende. Antingen att det är inlärt att flickor skall vara på ett sätt och att män skall vara på ett annat. Eller att det är så rent genetiskt...

Om det är mer på den sociala biten så borde Momolan (som trots allt varit matriarkat ett bra tag) ha en syn och beteende gentemot män som männen har mot kvinnorna i de flesta andra länder i Mundana. Könsrollerna är ju i det närmaste exakt utbytta.

Om det dock är genetiskt så skulle det ju vara förklarligt att kvinnorna behandlar männen på ett annat sätt.

Själv tror jag att det är en rätt så schysst blandning av de båda,,, men...

Ah well...