Nekromanti Sexuella övergrepp på lajv?

Status
Not open for further replies.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ja, visst är det sant och visst är det förjävligt, oavsett om det händer på lajv eller i vardagen. DN gjorde en artikel också.

Anledningen att det dyker upp i tidningarna nu är väl att arrangörer tagit initivet att organisera sig och arbeta med det som framkom i fjol sommar/höst, en artikel om det finns på siten Spelkult: Ett dån av vittnesmål. Den länken har kommit upp här på rollspel.nu tidigare också.

anth

Vetefan
Sexuella övergrepp förekommer överallt i vårt samhälle: på krogen, på arbetsplatser, på dagis, i skolan, i fängelser, på äldreboenden, på sjukhus, på ungdomsgårdar, hemma hos folk,... ja överallt.

Det är för jävligt att det förekommer över huvud taget, men den som tror att det finns någonstans i vårt samhälle där sexuella övergrepp inte förekommer har stoppat huvudet i sanden.

RasmusL

Champion
Check the numbers, lajvvärlden är fucking inte ok. Observera även att detta innebär att vi rollspelare är snäppet värre. Just DU är troligtvis en vådltäktsman. Du. Fucking face it.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

RasmusL: Den där typen av argumentation kommer aldrig att leda till något gott. Om du planerar att skriva något mer i den här tråden, se till att det är mer konstruktivt än så.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
FÖRTYDLIGANDE:

RasmusL: Om du har något problem med en moderering, ta det i PM, eller i en ny tråd i Rollspel.nu-forumet, INTE i den tråd som modererades. Men eftersom du undrar är det följande uttalande som jag inte anser är okej:

Just DU är troligtvis en vådltäktsman. Du. Fucking face it.
Jag kan inte alls se det som ett försök att föra en diskussion, bara ett försök att provocera.

chrull

Stockholm Kartell
RasmusL;n69778 said:
Observera även att detta innebär att vi rollspelare är snäppet värre.
För att överlappet mellan Lajvare och Rollspelare är stort? Eller menar du något annat?

Mutanten

Hero
Just DU är troligtvis en vådltäktsman. Du. Fucking face it.
Nej. Jag är inte en våldtäktsman. Jag anser att du förtalar mig genom att påstå att jag är en våldtäktsman.

Arfert

Facit
Hur stort är överlappet egentligen? De flesta rollpelare jag spelat med har inte lajvat. En av tio max. De flesta blir till och med lite sura när man blandar ihop tabletop och lajv. "Sånt där håller jag verkligen inte på med!", typ.

Men det är bara anekdotiskt, finns det siffror?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert;n69810 said:
Hur stort är överlappet egentligen? De flesta rollpelare jag spelat med har inte lajvat. En av tio max. De flesta blir till och med lite sura när man blandar ihop tabletop och lajv. "Sånt där håller jag verkligen inte på med!", typ.

Men det är bara anekdotiskt, finns det siffror?
Anekdotiskt mycket stort i kretsar jag rör mig. Tror det är hopplöst att få fram siffror.

Ram

Skev
PAX;n69813 said:
Troligen tvärtom. Lajvare är rollspelare också...
Mjo, men frågan var tabletop kontra lajvande, inte rollspelande kontra lajvande. För vad det är värt (inte ett smack) så är överlappet i min bekantskapskrets väldigt lågt också.

Arfert

Facit
Lajvsnubbar kanske inte tycker det behöver ta ansvar vad deras karaktärer gör, och dessutom är de ofta i sin mest hormonella del av livet. Obehagligt i alla fall. Men som min fru sa: "Fina killar" kan också vara killsvin.

Arfert

Facit
Mjo, men frågan var tabletop kontra lajvande, inte rollspelande kontra lajvande.
Exakt, bara för att många lajvare spelar rollspel (vilket troligen stämmer, tror jag) behöver inte det vara tvärtom. Det är två olika hobbies.

Själv lajvar jag inte för att jag är för bekväm av mig.

Mutanten

Hero
Arfert;n69831 said:
Men som min fru sa: "Fina killar" kan också vara killsvin.
Så sant som det är sagt. För att inte tala om alla "fina flickor" som med tiden visar sig vara "farliga kvinnor".

slanfan

Hero
Vad är det vi diskuterar här?
Jag hörde en lång intervju med en tjej på radio för ett tag sedan, hon berättade en riktigt tråkig historia om sina sexuella erfarenheter/övergrepp från lajv, minns inte vilket program. Men det var angående den uppmärksammade störtfloden av vittnesmål som kom fram.

Men, eftersom jag inte vet vad vi pratar om, så nöjer jag mig med att officiellt ta avstånd från alla typer av sexuellt hot, våld och tvång.

Ram

Skev
Mutanten;n69833 said:
Så sant som det är sagt. För att inte tala om alla "fina flickor" som med tiden visar sig vara "farliga kvinnor".
Så sant som det må vara så känns det för mig helt felplacerat i en tråd om kvinnor som blir våldtagna... Just sayin'.

Status
Not open for further replies.