Xena och Den Svenska F-serien
O'Herre, jag hoppas att du var ironisk. Nu ska jag säga att det var länge sedan jag såg Xena och att jag aldrig följde serien med något större intresse...
Men i snart sagt varje avsnitt hägrade amerikansk nutid. Inte så att det fanns en rad käcka hejjarklacksbrudar, eller amerikas president. Men där förekommer för mycket "kreativ anakronism" och djupa urringningar för att jag ska vara riktigt glad.
Fast ska jag vara rättvis så finns det en rad humor i historien, därför är den underhållande nog att ses mer än en gång.
Någon gång önskar jag mig lite mer eftertanke i fantasy-serier. Kanske inte helt inriktade på stora monster, jag nöjer mig gärna med lite härligt "filmiskt" (förlåt Herr Nils och Faehrengast) fäktande - eller för all del lite korrekt fäktande gör ju inte saken sämre. Lite hovintriger (a la Belgariad kanske - Silke mfl). Lite snygga periodkläder (eller gärna lite anakronistiska blandningar inom perioden 1000-1600 stort fint spann, med mycket roliga varianter) och varför inte ett och annat äkta slott från Svedala och då tänker jag iofs mer på borgar och "Hus". Tänk vilka härliga platser det finns i Svedala. Lite härliga bilder från verkliga underbara platser i olika delar av vårt avlånga land. Myrar, Jätteklyftor, grottor, hålor, trädgårdar (tänk stora fina slottsträdgårdar) mysiga Skånegårdar... etc.
I rollerna kan jag tänka mig lite olika kända och okända namn. Men en favorit är en god vän till mig Jannis Koukoutsas och inte att glömma vår egen Herr Nils. Faehrengast passar ju in. Hm, tjusiga damer då... tja... ähum. Jag vet en liten busa som kan ställa upp, men hon är ingen skönhet. Svenska skådespelare.... hm... ja Lena Nyman funkar nog inte längre, men hon skulle garanterat vara en utmärkt häxa.
Hasse Alfredsson som en hög adelsman? Lite riddare också. Comar "Patrik Fälldin" Longius Blackburn.... och riddargrupp skulle inte vara ett dumt gäng att anlita. Nu glömmer jag säkert en ruskig massa bra folk. Det finns ju förståss Herr Björn Hellqvist som på sätt och vis skulle passa bra som en hård sheriff... men sheriff är ett så dumt namn, jag tycker vi håller oss till Slottsfogde istället.
Ja, här har vi en hel djävla rolluppsättning på G ju. Nu behövs en bra story och Manus... Det borde ju Ymir kunna knåpa ihop tillsammans med mig och ett par till.
Öhum
Kom visst en bit ifrån ämnet.
Det gick visst en en serie med tre syskon eller var de fyra. En flicka som ville vara riddare och två-tre bröder. Minns inte vad den hette.... Den hade lite lagom kläder som funka i alla fall. Minns någon den bättre än jag.