Nekromanti Sf vs Fantasy 2

Balderk

Swashbuckler
Somliga kanske kommer ihåg mitt inlägg Sf vs Fantasy som jag skrev i september 2002. Där var jag väldigt okunnig och fick svara för det... Kan inte påstå att jag är mycket mindre okunnig idag men jag fik ju en massa tips på sf-böcker att läsa och idag (alldeles nyss faktiskt) så läste jag ut min första sf(space opera)-bok, Enders Game. Jag älskade den. Ni som läst den vet ju historien och för er som inte läst den vill jag inte spoila något så jag ska inte skirva nått annant än mitt omdömme om den, med bara små referenser till boken. Men ni som inte läst den bör läsa den. Alltså jag gillade den fruktansvärt mycket, och det Val och Peter håller på med var ett mycket bra och viktigt inslag vilket jag verkligen njöt av. Språket var bra och karaktärerna började man känna för, trots att den inte var så lång. Den var mycket bättre än många fantasyböcker och det är där ämnet till inlägget kommer in. Det är inte heller en lång serie (även om jag förstår att det finns uppföljare som någon skrev att jag kunde undvika, stämmer det? är de inget att ha?) utan den känns avslutad (trots uppföljarna) vilket är ett stort plus gentemot fantasy där väldigt få böcker är fristående. Jag kan dock inte påstå att jag gillar sf mer än fantasy när jag bara läst en bra bok.

Och det finns mycket, mycket bra fantasy också. Då talar jag bland annat om A Song of Ice and Fire som faktiskt är hur bra som helst och dessutom är nyskapande, samt Gaimans verk som dessutom är fristående böcker. ASoIaF läste jag ut i förrgår och det goda intycket finns fortfarande kvar... även om det förstördes lite när jag läste Enders Game. Men jag kan knappt vänta tills nästa bok kommer, så serier är ju inte bara negativt, om de är bra gjorde så är de fantastiska. Och håller längre gör de också.

Hur som helst. Så här mycket har jag väl rätt i? Fantasy skrivs för det mesta i serier medan sf oftast är enstaka böcker eller till och med noveller. Jag skulle mycket gärna se mer korta fanatsyböcker som är avslutade efter en bok, men det kanske inte är möjligt? fantasy kanske har mer behov än sf att förklara världen osv och därför måste bli längre. Men mer troligt är att Tolkien satta mallen för den flesta fantasyn när han skrev sin SoR-trilogi och att de mesta inte nu vågar släppa mallen och skriva fristående böcker. Fler borde göra ungefär som Pratchet gör. Han skriver fristående böcker i en och samma värld, även om hans karakärer återvänder i bok efter bok. Fler borde ta efter honom, jag tror absolut det skulle funka, de kan använda världen till alla sina böcker men hanlingarna i böckerna behöver inte ha nått med varandra att göra, det behöver inte ens finnas återkommande karaktärer. På så vis får läsare som läser författarens böcker ändå en bra världsuppfattning. Sedan kan man fråga sig: Går det att vända på steken? Skulle sf passa i långa serier också (finns säkert sånna iofs)? Är det ens önskvärt? Eller är det det här som ska skilja sf och fantasy åt? Med både serier och fristående böcker finns ju nackdelar. I serier kan man följa en massa karaktärer och handlingen kan bli mer invecklad. Men samtidigt så tar det lång tid innan man får ut alla böcker och det finns en uppenbar risk för att handlingen upprepar sig hela tiden. Dessutom kan folk ledsna och överge seerien tack vara den största nackdelen, bristen på ett slut. Slutet är väl också den största fördelen med fristående böcker.

Jag förstår att jag fortfarande är verkligt okunnig när det gäller sf, men jag har fått upp ögonen för det och jag ska börja läsa det mer, i bokhyllan står Cryptonomicon av Neal Stephenson som jag hittade på Gothcon och den tänker jag läsa härnäst, sedan ska jag nog försöka mig på stifelsetrilogin också. Men jag tor ändå att mitt hjärta fortfarande slår för fantasyn, trots min goda läsupplevelse med Enders Game så gillar jag faktiskt ASoIaF mer när det kommer till kritan. Men en sak är säker, klyftan mellan sf opch fantasy har för mig minskat rejält och jag hoppas på många lika goda läsupplevelser från andra sfböcker. Det finns kanske inte så många fantasyböcker som är lika bra eller bättre.

Och ja, ni får gärna återigen rekomendera sf-böcker och guida mig geneom de dåliga bäclerna som också förmodligen finns inom science fiction. MEn annars så har jag ju det mesta i min gammla tråd också, men nya personer ska ju få säga sitt också. :gremsmile:

[color:\\"red\\"]/Balderk [/color]

Krille

Super Moderator
"Hur som helst. Så här mycket har jag väl rätt i? Fantasy skrivs för det mesta i serier medan sf oftast är enstaka böcker eller till och med noveller. Jag skulle mycket gärna se mer korta fanatsyböcker som är avslutade efter en bok, men det kanske inte är möjligt?"

Det finns fantasy i kortroman- eller novellform, men man är tvungen att spola tillbaka en bit i tiden, i princip till före Sagan om Ringen.

Dessutom så skrivs även science fiction till stor del i serieform nuförtiden. Uppföljarna till Ender's Game är ett exempel, men annars har vi Kim Stanley Robertsons serie om Mars (Red Mars, Blue Mars, Green Mars). Visserligen har den korta och avslutade romanen eller novellen dröjt sig kvar lite längre inom SF än inom fantasy, men det gör intåg. Här tror jag att man får skylla på Asimov, men orsaken till att det dröjt längre beror på att science fiction har gott om folk som mäter sig med Asimov, till skillnad från Tolkien som blev giganternas gigant inom fantasy. Det enda sättet att mäta sig med Tolkien är att skriva som Tolkien, men man behöver inte skriva som Asimov för att mäta sig med Asimov. Robert Heinlein ("The Door Into Summer", "Glory Road", "Have Space Suit, Will Travel", med flera) Arthur C Clarke (Möte med Rama, År 2001, År 2010, en rätt stor klase noveller), Phillip K Dick (Ubik, Mannen i det höga tornet, We Will Remember It For You Wholesale, Androidens drömmar), Alfred Bester (Tiger Tiger) och Iain M Banks (Feersum Endjinn, Excession, Look into Windward, Use of Weapons mm) är några av mina favvo-exempel på författare som mäter sig med Asimov och i vissa fall överträffar honom, utan att för den sakens skull skriva i hans mall.

Och ja, det går att skriva SF i långa serier. Asimovs Stiftelseböcker, Herberts Dune-böcker och Robinsons Mars-böcker är tre ypperliga exempel på det. Även Iain M Banks Culture-böcker skulle passa in, om det inte vore för att de är tämligen fristående och bara råkar dela samma galax.

Nightowl

Champion
Det finns faktiskt fortfarande ganska gott om fantasynoveller. Antologier av olika slag som publiceras varje år innehåller dels gammalt material, dels nyskrivna noveller.

Novellskrivandet i bägge genrerna har dock gått ned kraftigt sedan novell- och följetongsmagasinen blivit sällsynta.

Det fanns en tid när en gode del av den tid som folk idag lägger ned på TV, data och video spenderades på novellmagasin som man köptew i kiosken, och då skrev det en oherrans massa många fler noveller. De enda som överlevt är i stort sett romantik och mysrysare, via Hemmets Veckotidning, Allers och dylikt.

Erik

sedan ska jag nog försöka mig på stifelsetrilogin också
Rekommenderas.SF som jag tycker om den:

En bra berättelse som inte villar bort sig med en massa underliga tekniska förklaringar...saker och ting bara är.

Och som Krille skrev så är Frank Herbert (Dune) och Robert Heinlein(Starship Troopers) mycket läsvärd.

/Lars, som inte läst så jättemycket SF, men som tycker om det han läst.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sf vs Fantasy 2-0

Välkommen till den goda sidan! :gremcool:

fantasy kanske har mer behov än sf att förklara världen osv och därför måste bli längre.
I den mån någon av världarna behöver förklaras är det ganska lika mellan SF och fantasy. Båda genrerna innehåller en del världsbyggande, vilket innabär att detta måste förmedlas till läsaren. Det är inte världsbeskrivandet som gör att fantasyböcker blir långa...

I serier kan man följa en massa karaktärer och handlingen kan bli mer invecklad.
...det är det faktum att författaren pressar ur sig mer och mer händelser och komplikationer, som egentligen inte för handlingen framåt på något sätt. Grundproblemet är att fantasyläsare förväntar sig långa serier, fantasyförfattare vet att läsarna förväntar sig långa serier och förläggarna vet att långa serier säljer: därför skrivs fantasy i långa serier. Ett fåtal undantag förekommer naturligtvis.

Och ja, ni får gärna återigen rekomendera sf-böcker och guida mig geneom de dåliga bäclerna som också förmodligen finns inom science fiction.
Rekommenderar de gamla vanliga:
Hyperion, Fall of Hyperion, Endymion och Rise of Endymion av Dan Simmons.
Permutation City, Distress av Greg Egan.
Cryptonomicon, Interface, The Diamond Age av Neal Stephenson.
Revelation Space, Chasm City av Alastair Reynolds.
Startide Rising, The Uplift War av David Brin.
Voyage av Stephen Baxter.
The Player of Games, Excession, Look to Windward av Iain M. Banks.
...och naturligtvis klassiker av Clarke, Asimov, Heinlein, Dick och de andra gamla farbröderna...

/tobias

Korpen

Hero
Re: Sf vs Fantasy 2-0

Korpen flaxar in i debatten!
Om det ska rekomenderas SF-böcker så rekomenderar jag Donaldsson (måste vara Ymirs favorit författare) och Gap-serien. En ganska tragisk (Dondaldsson...) serie men ned karaktärer som berör och äcklar, oftast samtidigt.

Och om man ska försvara fantasy i långa serier så vill jag nog lyfta fram Kathrine Kerr och Deverry-böckerna. Den må vara lång, men eftersom den inehåller ungefär 8-10 olika berättelser som utspelas vid olika tidpunkter med ibland som ofta är "avslutade" var för sig så blir det inte så krystat som många andra långa fantasy-serier.
Men så skriver hon i en stil som inte är "typisk" fantasy utan främst inspirerad av Kelterna och deras kultur och språk. Man slipper alltså det mesta av de dålig fantasy elementen.

Troberg

Sinister eater
Eftersom mina favoriter Frank Herbert, Stephen Donaldson och Philip K Dick, redan har nämnts och jag vill ha en lång lista så får jag väl lista Harlan Ellison fem gånger:

1. Harlan Ellison
2. Harlan Ellison
3. Harlan Ellison
4. Harlan Ellison
5. Harlan Ellison

Är det någon som läst den SF som Joseph Conrad (en annan av mina favoriter) skrev tillsammans med Ford Madox Ford? Har själv inte haft tillfälle och är nyfiken.

Balderk

Swashbuckler
Re: Sf vs Fantasy 2-0 *Ändrad: svarat på mer*

Välkommen till den goda sidan!
Hahaha! Tackar. :gremwink:

I den mån någon av världarna behöver förklaras är det ganska lika mellan SF och fantasy. Båda genrerna innehåller en del världsbyggande, vilket innabär att detta måste förmedlas till läsaren. Det är inte världsbeskrivandet som gör att fantasyböcker blir långa...
Bra, då fick jag det "bevisat" det är nämligen så att jag har snackat mycket med min far om fantasy och så (han är litteraturvetare) och då klagar jag lite då och då på att alla skriver så långa serier och hela tiden försöker han framföra argumentet att världen måste förklaras blablabla. Så jag ville få andras uppfattningar om det också. Bra. Tack.

Cryptonomicon,
Ahh... den behöver du inte rekomendera. Började läsa den igår kväll, fast bara ett par sidor innan jag somnade... fast jag tror att jag ska satsa på klassiker först faktiskt, efter cryptonomicon förståss.

Tillägg:
...det är det faktum att författaren pressar ur sig mer och mer händelser och komplikationer, som egentligen inte för handlingen framåt på något sätt. Grundproblemet är att fantasyläsare förväntar sig långa serier, fantasyförfattare vet att läsarna förväntar sig långa serier och förläggarna vet att långa serier säljer: därför skrivs fantasy i långa serier. Ett fåtal undantag förekommer naturligtvis.
Ahh, du borde läsa A Song of Ice and Fire, det är helt klart den bästa fantasyserien jag läst och den följer inte ditt mönster, eller i alla fall inte i lika hög grad som t ex WoT. I WoT känns det verkligen att författaren lägger till nya komplikationer, problem och intriger bara för att förlänga serien. Den känslan får man aldrig i ASoIaF utan där fortsätter författaren snarare på samma intrig medan den utvecklas (såklart), flytet är hur bra som helst. I WoT drar Jordan ner på tempot rejält i början av varje bok för att sedan väldigt väldigt sakta skruva upp det (blir typ högt efter mer än 2/3 av boken) så gör inte Martin utan varje bok tar av där den förra slutade och kapitellen håller ganska jämt tempo, mycket bättre flyt. Jag tror att det kan bero på sättet han skriver sina böcker, det finns ingen huvudperson utan varje kapitell är döpt efter den personen det handlar om, så man följer vad karakäreerna gör samtidigt som varandra. Det är makalöst bra. Jag rekomenderar serien kraftigt och den består än så länga av tre böcker (den tredje är dock uppdelad i två delar) och det känns som att slutet är ganska nära.

/Balderk

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Och ja, det går att skriva SF i långa serier. Asimovs Stiftelseböcker, Herberts Dune-böcker och Robinsons Mars-böcker är tre ypperliga exempel på det. Även Iain M Banks Culture-böcker skulle passa in, om det inte vore för att de är tämligen fristående och bara råkar dela samma galax.
Okej. Serier funkar. Men för mig verkar det enda som att det mest är trilogier. Dune har ju fått massa uppföljare och prequels men vad jag förstår är orginalseroen på tre böcker, likaså stiftelsetrilogin m.m. Inom fantasyn är ju serierna ännu längre än så. 10e WoT kom ju ut nyss och den är väl inte slut ännu? Sword of truth är snart uppe i åtta och en hord andra är ungefär lika långa eller är fortfarande i ett tidigt stadium i serien fast slutet inte är inom synhåll. Trilogier räknas som korta serier i de här fallen och hur många oavslutade kända sf-serier finns det egentligen? det är de oavslutade serierna som är ett problem eftersom läsaren aldrig får sitt slut, även om man börjat lessna på serien som många WoT-läsare har gjort (inkl mig, men jag kommer nog att läsa de resterande tre böckerna snart också).

Men jag ska försöka läsa några av författarna du har rekomenderat, vilken av Heinleins böcker blev starshiptroopers förresten?

/Balderk

Krille

Super Moderator
"Trilogier räknas som korta serier i de här fallen och hur många oavslutade kända sf-serier finns det egentligen?"

Iain M Banks Culture-serie är än så länge oavslutad, fast de ingår ju inte i en övegripande metaplot, utan utspelar sig bara i samma universum.

Ender-serien började som en bok, som blev två, som blev en hel klase, som blev en sjujefla massa.

"Men jag ska försöka läsa några av författarna du har rekomenderat, vilken av Heinleins böcker blev starshiptroopers förresten?"

Starship Troopers, förstås. :gremwink:

Svensk titel vill jag minnas var Stjärnsoldat.

Troberg

Sinister eater
Dune har ju fått massa uppföljare och prequels men vad jag förstår är orginalseroen på tre böcker
Fyra planerades från början, innan den första började skrivas:

Dune
Dune Messiah
Children of Dune
God Emperor of Dune

Efter dem kom två två till:

Heretics of Dune
Chapterhouse Dune

Dessa två var sämre och det märks att en till var planerad, men som inte blev av på grund av att Frank Herbert dog lite grand innan han fick tid att skriva den. De är dock läsvärda om man läst de andra.

Efter den har hans som, Brian Herbert, massproducerat böcker i serien, vilka håller mycket lägre klass. Personligen tycker jag att de känns som B-fantasy i SF-miljö. Men visst, för fansen så fyller de ut världen (även om jag tycker att en del mindre tabbar gjorts).

Angående trilogier så står det på baksidan av min upplaga av sista boken i Liftarens Guide-serien (femte boken) följande kommentar: "Boken som totalt omdefinierar begreppet trilogi!". (Liftarens Guide var tänkt som trilogi från början.)

Balderk

Swashbuckler
Starship Troopers, förstås
Jaha. Jag hade fått för mig att den hade ett konstigt namn, ungefär som Doandroids dream... Men jag tänkte säkert på den svenska titeln.

Iain M Banks Culture-serie är än så länge oavslutad, fast de ingår ju inte i en övegripande metaplot, utan utspelar sig bara i samma universum.
Ja, och då räknas det kanse inte riktigt som en serie. Inte den typ jag tänker på iaf...

Ender-serien började som en bok, som blev två, som blev en hel klase, som blev en sjujefla massa.
Okej. Hur är resten av böckerna? Har Card skrivit alla eller? Är tvåan läsvärd om man gillade Ender's Game? Vad heter den isf?

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Fyra planerades från början, innan den första började skrivas:
Dune
Dune Messiah
Children of Dune
God Emperor of Dune
Ja, jag kanske skulle försöka läsa dem nån gång.

Angående trilogier så står det på baksidan av min upplaga av sista boken i Liftarens Guide-serien (femte boken) följande kommentar: "Boken som totalt omdefinierar begreppet trilogi!". (Liftarens Guide var tänkt som trilogi från början.)
Och så mycket bättre den hade varit då. Fjärde och femte boken är ju värdelösa. Orkade inte ens läsa klart femte.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Okej. Tack för tipsen. Får kika på sfbok om det finns några böcker där som jag kan tänka mig att vilja ha. Göra en sf-beställning alltså :gremsmile:

/Balderk

Troberg

Sinister eater
Och så mycket bättre den hade varit då. Fjärde och femte boken är ju värdelösa. Orkade inte ens läsa klart femte.
Förbehållslöst medhåll.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Okej. Hur är resten av böckerna? Har Card skrivit alla eller? Är tvåan läsvärd om man gillade Ender's Game? Vad heter den isf?
Ja, Card har skrivit alla böckerna. Tvåan heter "Speaker for the Dead" och är bra, men flera klasser sämre än "Ender's Game". Trean heter "Xenocide" och är ytterligare ett par nivåer sämre, vilket har gjort att jag inte ens brytt mig om att komma ihåg vad resten av böckerna heter, än mindre läsa dem.

/tobias

Balderk

Swashbuckler
Okej. Tack för den infon. Får se om jag orkar läsa tvåan, om den är flera klasser sämre än Ender's Game så kanske jag bara blir besviken och då är det lika bra att inte läsa den alls.

/Balderk

Krille

Super Moderator
De därefter börjar med Ender's Shadow, och enligt dem som har läst dem så är i alla fall Ender's Shadow lika bra som Ender's Game. Jag har dock inte läst dem, eftersom jag kom in på en Arthur C Clarke-novellperiod rätt lagom till att den serien började, och sen råkade det fortsätta med Lone Wolf and Cub, Love Hina och en massa rollspelsskrivande.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
De därefter börjar med Ender's Shadow, och enligt dem som har läst dem så är i alla fall Ender's Shadow lika bra som Ender's Game.
Åh, fan! Då kanske man skulle testa att läsa den. Jag antar att du själv inte har läst den eftersom du talar om läsarna i tredje person.

/tobias

Krille

Super Moderator
"Jag antar att du själv inte har läst den eftersom du talar om läsarna i tredje person."

Som sagt var, det kom lite Clarke, Lone Wolf and Cub, Love Hina och rollspelsförlag emellan.