Nekromanti Shadow of yesterday?

thark

Hero
Och för att besvara frågan:

Nån som testat? Vad är "grejen"? "No gods. No monsters. Just people." låter ju inte så lockande om det är fantasylir man är ute efter liksom.

Tja, det beror förstås på vad man lägger i "fantasy". Är man ute efter storslagen super-episk fantasy med gudar som går på jorden är det förstås inte så lockande.

Är man ute efter snabb, actionfylld, dramatisk klassisk sword-and-sorcery med färgstarka huvudpersoner av tveksam moralisk läggning vars inställning till sin omgivning utvecklas och förändras under berättelsens gång—och fokus på konflikter personer emellan färgade av en dekadent postapokalyptisk fantasyvärld—är det helt rätt.

Men reglerna finns gratis på nätet och är inte speciellt omfattande eller komplicerade—IMHO—så det är ju inte som att du har något att förlora på att själv läsa det och göra din egen bedömning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nån som testat? Vad är "grejen"? "No gods. No monsters. Just people." låter ju inte så lockande om det är fantasylir man är ute efter liksom.
I mina ögon låter just den frasen som något som definitivt får mig att kolla upp spelet.

Det beror, som sades, på vad man menar med "fantasy". Själv är jag ohemulskt less på all form av standardfantasy. Ser jag ännu en jävla alv eller orc eller "monsterbok" kräks jag. Däremot kan fantasy betyda mycket annat - så länge det rör sig om "fantasterier" kan det i princip betecknat som fantasy, och medeltida setting hjälper.

EDIT: Däremot får jag intrycket av att spelet verkar ganska tramsigt. Det sänker.

Necross

Swashbuckler
Kan du utveckla lite?
Nja, utveckla och utveckla. Jag tolkade hans svar som att han var arg och uppretad över att jag frågade om spelet. Inget mer med det. Hoppas han svarar.

Arfert

Facit
Arg och uppretad kanske är att ta i, men jag kände också att det fanns en "småsur undertext" i svaren, eftersom du light-dissade hans favvospel(?).. :gremgrin:

Har själv köpt TSOY relativt nyligen, och tycker att det är rätt najs efter en genomläsning... en trevlig bagatell med intressanta inslag. Men har inte testspelat det ännu.

Och om man vill så är det ju inte omöjligt att modda det och lägga till monster och gudar i världen, fast då blir ju såklart känslan i kampanjen helt annorlunda. Fast hur annorlunda beror ju på hur närvarande de är... De kan ju finnas mer på en legendarisk nivå. Men vill man ha monsterbashing så ska man välja ett annat spel.

Man Mountainman

Storsvagåret
Han svarade ju på din fråga, så vad är ditt problem? Du kanske ska vara lite försiktig med att läsa in en massa starka känslor i folks inlägg?

/Kalle

thark

Hero
Nej, jag är inte arg, och har också svårt att se vad i mitt svar som tolkades så. (Jag tycker förvisso du borde ha kollat efter gamla trådar innan du frågade, men "förbannad"?) Om något så är jag väl alltid glad över en ursäkt att babbla om mitt favoritspel? ;-)

Är det något mer du är nyfiken på kring spelet är det bara att fråga vidare. Jag tycker jag har besvarat "Vad är grejen?" och det är svårt att säga närmare om det är rätt spel för dig utan att veta vad du är ute efter. (Är du i första hand ute efter gudar och monster torde redan spelets tagline tydliggöra att det inte är vad du söker.)

Jag vet inte vad jag ska säga, liksom, jag blev så paff av "du verkar förbannad". Vad är problemet?

Necross

Swashbuckler
Hepp. Du är inte förbannad. Alltså finns ingen problem. Och jag trodde sökfunktionen inte funkade eftersom forumet varit nere. Förlåt.

Necross

Swashbuckler
Arg och uppretad kanske är att ta i, men jag kände också att det fanns en "småsur undertext" i svaren, eftersom du light-dissade hans favvospel(?)..
Bra att det var nån mer som noterade den där undertexten. Men det var inte meningen att dissa alls. Ifrågasätta kanske, inte dissa.

Och om man vill så är det ju inte omöjligt att modda det och lägga till monster och gudar i världen, fast då blir ju såklart känslan i kampanjen helt annorlunda. Fast hur annorlunda beror ju på hur närvarande de är... De kan ju finnas mer på en legendarisk nivå. Men vill man ha monsterbashing så ska man välja ett annat spel.
Jag har kikat lite på spelet nu, och det finns vissa härliga mekanismer. Men den där "bara människor"-grejen är nog inte min stil just nu. Vill jag ha psykologi och diskbänksrealism så... går jag till diskbänken :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vill jag ha psykologi och diskbänksrealism så... går jag till diskbänken"

Fast där spelar det väl ingen större roll om man det bara finns människor eller inte? Det kan väl vara diskbänksrealism även med orcher. Men nu förstörde jag väl din lustighet alldeles.

Personligen tycker jag att världen till TSoY inte var så där värst speciell och en del inslag kändes väldigt traditionella. Som de där dekadanta pseudo-venetierna och skogsbarbarerna. Jag hade föredragit att mer fokus hade lagts på färre och intressantare länder och folkslag. Dessutom är spelet fult, fult, fult. Jag tror att jag skulle plocka element ifrån det snarare än att använda hela spelet rakt av.

thark

Hero
Bra att det var nån mer som noterade den där undertexten. Men det var inte meningen att dissa alls. Ifrågasätta kanske, inte dissa.

För att upprepa mig: Det finns/fanns ingen (medveten) sådan undertext, och jag läste heller inte in någon diss.

Nu har det ägnats ett halvdussin onödiga inlägg åt att tjöta om huruvida jag är sur eller inte, och det gör mig faktiskt lite småsur; vill ni analysera huruvida mitt humör är dåligt eller inte kan ni ta upp det i Off Topic-forumet. (Det blir säkert en fascinerande tråd.)

Jag har kikat lite på spelet nu, och det finns vissa härliga mekanismer. Men den där "bara människor"-grejen är nog inte min stil just nu. Vill jag ha psykologi och diskbänksrealism så... går jag till diskbänken

Jag skulle knappast kalla det för diskbänksrealism, givet att min diskbänk sällan frekventeras av odödliga sollipsister, råttmän, och andra excentriskt flambojanta figurer av den typ som spelet tenderar att uppmuntra. Jag har heller hittills inte Förändrat Världen med mitt oöverträffade diskande, men jag kanske bara inte nått fulländning inom konsten än. :)

(Tolka nu inte det här som att jag ifrågasätter din bedömning av spelet som "inte din stil just nu". Jag klassar det förvisso som min favorit; det betyder inte att jag tycker att det är rätt för alla personer och alla lägen, och det är långt ifrån alla de idéer jag har som jag skulle använda just det här spelet till.)

thark

Hero
Fast där spelar det väl ingen större roll om man det bara finns människor eller inte? Det kan väl vara diskbänksrealism även med orcher. Men nu förstörde jag väl din lustighet alldeles.

Speciellt som det inte handlar om "bara människor" utan "bara folk". ;-)

"No monsters" ska mer tolkas som att det inte finns drakar, beholders, tjosanhejsan och liknande Monster™; det kan mycket mycket väl finnas bestar som man skulle kunna klassa som monstruösa, men det man interagerar med plottmässigt är folk.

Personligen tycker jag att världen till TSoY inte var så där värst speciell och en del inslag kändes väldigt traditionella. Som de där dekadanta pseudo-venetierna och skogsbarbarerna.

Jag har faktiskt velat ha chansen att kommentera det här till dig sedan tidigare (kan vara något som gled förbi i backlogen på IRC, minns inte riktigt), så det är bra att du tog upp det. Får ursäkta om det här låter som allt för mycket av ett fånigt fanboyigt försvarstal, men jag känner mig ändå tvungen att förklara vad jag tycker är settingens styrkor.

Near är inte en super-unik, originell setting. Det är få saker i den som man inte mer eller mindre sett förr (alverna skulle jag väl klassa som nyskapande); det är inte en sprudlande fantasifull galensagovärld. Den beskrivs också synnerligen ytligt.

Jag tycker dock den är helt rätt för spelet.

Detaljnivån passar mig perfekt; det är gott om utrymme att själv fylla i och låta världen få färg av spelgruppen, samtidigt som man får tillräckligt tydligt intryck av den generella stämningen och stilen på de olika regionerna för att inte känna sig vilsen i detta. Att de är så pass tydligt (lapptäckes-)utpräglade gör ju också detta enklare, och gör det också lätt att sätta sig in ("Intrigerande dekadenta handelshus som drogar sig upp över öronen och har slavar! GO!") så man kan komma igång med att spela och slippa lägga en massa energi på ålfiske.

Vad Near framförallt har, dock, är konflikter och upplägg för konflikter. Jag kan i princip peka på valfri plats på kartan (bildligt talat) och direkt spotta ur mig ett par idéer som vardera skulle gå att köra en kampanj kring.

Och det är det relevanta, och viktiga. Allt annat är bara färg. Det är lätt att skapa skapa en fantasifull värld (nåja), svårare att faktiskt se till att det går att göra något intressant med den. (Tycker jag. YMMV. De mer "i sig" intressanta världarna kan jag glatt kåta upp mig över hur balla de är, men har ofta svårt att hitta några intressanta berättelser i dem.)

(För en "res runt och upplev det balla världen"-kampanj eller "culture gaming" passar den däremot förmodligen sällsynt dåligt.)

Däremot så är (förstås?) inte spelet värt att köpa "för världens skull"; Near gör mig inte sugen på "ooh, det här skulle jag kunna använda till (spel X)".

(Sen är förstås ganska lätt att anpassa spelet till en annan setting, men det har inte så mycket med saken att göra.)

Dessutom är spelet fult, fult, fult.

Tyvärr alltför sant. Drabbade inte mig sådär direkt eftersom jag läste spelet på wäbben innan jag skaffade boken. Ytterligare en anledning att rekommendera att man läser det innan man köper... för boken är allt annat än vacker.