Re: Grrr, missförstå mig rätt!
Vad är mekanikens tidsåtgång om inte summan av dess delmoment?
Poängen är att stridssystemts utforming inte bara påverkar hur lång tid varje delmoment tar, utan också HUR man väljer att slåss. (AD&D är t.ex. ett paradexempel på detta. Ställ två fullplåtsklädda level 10 krigare mot varandra så lär man få slåss MÅÅÅNGA rundor, då hjälps det inte att varje runda i sig är snabb. Lite på samma sätt har det en tendens att vara i DoD expert, EONs strider är imho mera "to the point".)
Till och med för dig tar enbart ett enda tärningsslag rätt ofta 3-4 gånger längre tid. Är det då så orimligt att ett helt anfall+skadeslag tar 5 gånger längre tid då du dessutom har många fler tärningsslag?
Tja det beror ju på hur stor tid av det hela som tärningslagandet tar om skilnaden är mellan
i) slå och läsa av tärningar 1sek, bokföra resultat 5-10 sek, beskriva resultaten för spelarna 15-20 sek
och
ii) slå och läsa av tärningar 3 sek, bokföra resultat 5-10 sek, beskriva resultaten för spelarna 15-20 sek
så anser i alla fall jag att skilnaden är nästan försumbar.
Jag förstår inte varför det skall vara så hemskt att erkänna att ett mer detaljerat och komplexare system med tio gånger mer regler är långsammare. Jag ser detta som något uppenbart.
Klart att det är långsammare (och jag har för övrigt för mig att mitt utgångsutalande är att det är en aning (20-30%) långsammare än DoD), men inte till en avgörande grad IMHO, sätt över en hel strids praktisk använding så tar det kanske (för en ganska ordinär/vanlig strid) 1 timme i EON, samma strid i DoD expert skulle kanske ta 45 minuter men jag tycker den extra kvarten är väl värd det med tanke på hur mycket mer intresanta och varierade EONs strider är. Men detta är ju ett personligt val, man får ju prioritera.
/Bjorn