eh.. så jvla svårt o förklara men jag tycker det funkar riktigt riktigt bra, o ju mer av världen man läser så gillar jag den mer.. finns så himla mycket du kan göra med den..
Du har en spirit värld likt den du har i Werewolf the apocalypse, du har high tech likt Neotech, du har fantasy critters o raser likt high fantasy(rare, men de finns), du har skitig cyberpunk med attityd eller High corporate feel på det hela, du har Drones / robots som är semi autonoma eller som du kan styra direkt genom att "hoppa in i dem" via Matrixen o styra dem om om de vore din egen kropp(o ta skada som om det vore din egen kropp).. o du har the matrix som är som en virtuell värld där hackers(deckers) +AI's regerar. Får inte heller glömma Magin..
himla svårt o förklara 10+ års med bakgruns matriel o meta plots..
Men Wizkids o fanpro har släpt ett gäng officiella gratis PDF's, som kan vara värt o tanka hem..
Stämmningen i spelet är precis det du gör det till.. Horror, High society, bruka jorden osv..
Men grunden är Paranoid Action Cyberpunk skulle jag nog säga med så få ord som möjligt.. men det är otroligt trevligt o slänga in lite horror i det hela osso.. För är det en sak som är säker, Mr Johnsson(se senare) _kommer_ o sätta dit dig, utelämna uppgifter, förr eller senare..
Men grund konceptet är att du är en shadowrunner, en person som lever utanför lagen och det normala samhället (av eget val eller pga andra omständigheter). De försörjer sig på att göra uppdrag åt Mr Johnssons (generellt namn på de olika uppdragsgivare runners har) En Johnsson kan vara allt från ett Mega corp, till en privat person eller någon eller något som behöver något men vill ha "deniable" assets så att säga, för det är precis vad en shadowrunner är..
Några av uppdragen kan inkludera, Courier runs, Datasteals, Extractions, Hooding(Tänk Robin Hood), Smuggling, Sabotage runs, Wetwork(assasinations etc) men det är långt ifrån allt, upp till er GM o komma på schyssta uppdrag osv..